Pembangunan set perlakuan dalam persekitaran kolaboratif berasaskan multi-user dimension object oriented (MOO) untuk pengajaran dan pembelajaran bahasa : kajian kes di KUSZA
MUD Object Oriented (MOO) ialah sistem berkolaboratif berasaskan teks yang menyokong Komputer Sokongan Pembelajaran Berkolaboratif (CSCL). Ia mempunyai potensi meluas untuk diaplikasikan sebagai sistem sokongan pengajaran dan pembelajaran bahasa berkolaboratif. MOO pendidikan ialah kembangan daripad...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis Book |
Language: | Malay |
Subjects: | |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | MUD Object Oriented (MOO) ialah sistem berkolaboratif berasaskan teks yang menyokong Komputer Sokongan Pembelajaran Berkolaboratif (CSCL). Ia mempunyai potensi meluas untuk diaplikasikan sebagai sistem sokongan pengajaran dan pembelajaran bahasa berkolaboratif. MOO pendidikan ialah kembangan daripada MOO yang direkabentuk khusus dengan sifat dan ciri-ciri sebuah sistem pengajaran dan pembelajaran berkolaboratif maya. Penyelidikan ini membangunkan setperlakuan yang bersesuaian untuk digunapakai dalam setiap bilik maya bagi keperluan sebuah persekitaran pengajaran dan pembelajaran bahasa berkolaboratif MOO. Ia bertujuan mengkaji keberkesanannya menyokong aktiviti kolaboratif dan melihat peranannya mewujudkan aktiviti pengajaran dan pembelajaran berkolaboratif yang berkesan. Sebuah prototaip MOO pendidikan bemama kusMOO dibangunkan berasaskan keperluan yang telah dikenal pasti daripada hasil kajian di kalangan pensyarah. Model ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation) telah diikuti dalam pembangunan prototaip yang melibatkan lima fasa iaitu anal isis, rekabentuk, pembangunan, pelaksanaan dan penilaian. UML pula telah dipilih untuk memodelkan rekabentuk sistem. Pengujian dilaksanakan untuk mendapatkan keputusan samada set perlakuan boleh menyokong keberkesananaktiviti kolaboratif dan mampu mempertingkatkan kemahiran bahasa pelajar. Hasilnya, set perlakuan yang bersesuaian telah memberi nilaitambah pada persekitaran pengajaran dan pembelajaran berkolaboratif MOO. Keberkesanan dan peranannya teruji dapat memenuhi keperluan sebuah persekitaran pengajaran dan pembelajaran bahasa berkolaboratif. Penggunaan set perlakuan telah membuka potensi MOO sebagai inovasi baru bagi keperluan pengajaran dan pembelajaran berkolaboratif dan sekaligus menyumbang dapatan baru kepada bidang CSCL. |
---|---|
Physical Description: | xxv, 203 leaves; 30cm. |
Bibliography: | Includes bibliographical references (l. 158-166) |