Pembangunan set perlakuan dalam persekitaran kolaboratif berasaskan multi-user dimension object oriented (MOO) untuk pengajaran dan pembelajaran bahasa : kajian kes di KUSZA

MUD Object Oriented (MOO) ialah sistem berkolaboratif berasaskan teks yang menyokong Komputer Sokongan Pembelajaran Berkolaboratif (CSCL). Ia mempunyai potensi meluas untuk diaplikasikan sebagai sistem sokongan pengajaran dan pembelajaran bahasa berkolaboratif. MOO pendidikan ialah kembangan daripad...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mat Atar Mat Amin (Author)
Format: Thesis Book
Language:Malay
Subjects:
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
LEADER 02932cam a2200277 7i4500
001 0000011947
005 20191212090000.0
008 071217s2005 my may
040 |a UniSZA 
050 0 0 |a P53.28 
090 0 0 |a P53.28   |b .M27 2005 
100 0 |a Mat Atar Mat Amin   |e author  
245 1 0 |a Pembangunan set perlakuan dalam persekitaran kolaboratif berasaskan multi-user dimension object oriented (MOO) untuk pengajaran dan pembelajaran bahasa :   |b kajian kes di KUSZA   |c Mat Atar bin Mat Amin. 
264 0 |c 2005. 
300 |a xxv, 203 leaves;   |c 30cm. 
336 |a text  |2 rdacontent 
337 |a unmediated  |2 rdamedia 
338 |a volume  |2 rdacarrier 
502 |a Thesis (Sarjana Sains)--Universiti Teknologi Malaysia, 2005 
504 |a Includes bibliographical references (l. 158-166) 
520 |a MUD Object Oriented (MOO) ialah sistem berkolaboratif berasaskan teks yang menyokong Komputer Sokongan Pembelajaran Berkolaboratif (CSCL). Ia mempunyai potensi meluas untuk diaplikasikan sebagai sistem sokongan pengajaran dan pembelajaran bahasa berkolaboratif. MOO pendidikan ialah kembangan daripada MOO yang direkabentuk khusus dengan sifat dan ciri-ciri sebuah sistem pengajaran dan pembelajaran berkolaboratif maya. Penyelidikan ini membangunkan setperlakuan yang bersesuaian untuk digunapakai dalam setiap bilik maya bagi keperluan sebuah persekitaran pengajaran dan pembelajaran bahasa berkolaboratif MOO. Ia bertujuan mengkaji keberkesanannya menyokong aktiviti kolaboratif dan melihat peranannya mewujudkan aktiviti pengajaran dan pembelajaran berkolaboratif yang berkesan. Sebuah prototaip MOO pendidikan bemama kusMOO dibangunkan berasaskan keperluan yang telah dikenal pasti daripada hasil kajian di kalangan pensyarah. Model ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation) telah diikuti dalam pembangunan prototaip yang melibatkan lima fasa iaitu anal isis, rekabentuk, pembangunan, pelaksanaan dan penilaian. UML pula telah dipilih untuk memodelkan rekabentuk sistem. Pengujian dilaksanakan untuk mendapatkan keputusan samada set perlakuan boleh menyokong keberkesananaktiviti kolaboratif dan mampu mempertingkatkan kemahiran bahasa pelajar. Hasilnya, set perlakuan yang bersesuaian telah memberi nilaitambah pada persekitaran pengajaran dan pembelajaran berkolaboratif MOO. Keberkesanan dan peranannya teruji dapat memenuhi keperluan sebuah persekitaran pengajaran dan pembelajaran bahasa berkolaboratif. Penggunaan set perlakuan telah membuka potensi MOO sebagai inovasi baru bagi keperluan pengajaran dan pembelajaran berkolaboratif dan sekaligus menyumbang dapatan baru kepada bidang CSCL. 
610 2 0 |a Universiti Teknologi Malaysia --   |x Dissertations  
650 0 |a Language and languages --   |x Computer-assisted instruction  
650 0 |a Internet in education  
710 2 |a Universiti Teknologi Malaysia  
999 |a 1000106009  |b Thesis  |c Reference  |e Tembila Thesis Collection