Peranan dan kepentingan institusi peruncitan di dalam industri fesyen / Siti Rahmah Md. Ishak

Secara amnya tesis ini mempunyai objektifnya tersendiri diantaranya ialah ingin mengkaji dan memahami sesebuah organisasi peruncitan yang kecil mahupun yang besar. Selain itu turut mengkaji peranan dan kepentingan sesebuah organisasi dan juga orang perseorangan di dalam institusi peruncitan yang ter...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Md. Ishak, Siti Rahmah
Format: Thesis
Language:English
Published: 2001
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/70649/1/70649.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Secara amnya tesis ini mempunyai objektifnya tersendiri diantaranya ialah ingin mengkaji dan memahami sesebuah organisasi peruncitan yang kecil mahupun yang besar. Selain itu turut mengkaji peranan dan kepentingan sesebuah organisasi dan juga orang perseorangan di dalam institusi peruncitan yang terdapat di sekitar kawasan skop kajian. Kaji selidik ini menggunakan pelbagai kaedah seperti borang kaji selidik, temubual, penyelidikan di perpustakaan dan keratan akbar. Antara isi- isi penting di dalam bab 1 ini ialah mengenai sejarah dan pengenalan institusi peruncitan fesyen di luar negara dan tempatan. Pengenalan peruncitan turut diterangkan di dalam tesis ini termasuk peruncitan besar- besaran mahupun kecil- kecilan. Bab 2, penerangan mengenai peruncitan kecil- kecilan dan besar- besaran dengan lebih terperinci. Di antaranya ialah jenis- jenis peruncitan, organisasi dan bagaimana cara pengurusannya. Bab 3 pula, adalah isi utama kajian ini di mana ia menjelaskan beberapa peranan dan kepentingan oleh setiap pihak di dalam institusi peruncitan. lni termasuk pengenalan dan peranan mereka iaitu pengeluar, pemborong, pereka, terhadap ekonomi, pengguna dan masyarakat. Bab 4 penerangan yang lebih terperinci mengenai persekitaran fesyen dan mengetengahkan elemen utama di dalam peruncitan iaitu pengguna atau pelanggan. Di dalam bab ini banyak diterangkan mengenai apa sahaja perkara yang berkaitan dengan pengguna serta pemasaran peruncitan fesyen.