Kualiti guru pendidikan Islam Sekolah Kebangsaan di Selangor / Razila Kasmin

Peranan guru berkualiti sememangnya telah terbukti dan memberi impak yang besar terhadap kemenjadian murid. Guru berkualiti adalah individu yang mampu menguasai dan merealisasikan segala bentuk kemahiran dan pengetahuan. Guru Pendidikan Islam perlu bersikap terbuka, proaktif, produktif dan menguasai...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Kasmin, Razila
Format: Thesis
Language:English
Published: 2019
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/89540/1/89540.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uitm-ir.89540
record_format uketd_dc
spelling my-uitm-ir.895402024-05-10T08:27:55Z Kualiti guru pendidikan Islam Sekolah Kebangsaan di Selangor / Razila Kasmin 2019 Kasmin, Razila Peranan guru berkualiti sememangnya telah terbukti dan memberi impak yang besar terhadap kemenjadian murid. Guru berkualiti adalah individu yang mampu menguasai dan merealisasikan segala bentuk kemahiran dan pengetahuan. Guru Pendidikan Islam perlu bersikap terbuka, proaktif, produktif dan menguasai kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi sebagai pemangkin ke arah penghasilan pendidikan yang cemerlang dan berkualiti. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kualiti guru Pendidikan Islam melalui aspek penguasaan ilmu, kaedah pengajaran, personaliti diri, motivasi dan persekitaran guru. Kajian ini merupakan satu kajian kuantitatif dengan menggunakan kaedah tinjauan melalui instrumen soal selidik. Seramai 714 orang guru Pendidikan Islam sekolah kebangsaan di Selangor telah terlibat dalam kajian ini. Setiap data yang diperoleh telah dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 23.0. Data deskriptif kajian telah dianalisis dengan menggunakan peratus dan min, manakala data inferensi dianalisis menggunakan Ujian-t Test, ANOVA sehala dan korelasi. Dapatan kajian menunjukkan tahap amalan kualiti guru Pendidikan Islam berada pada tahap yang sangat tinggi (min 4.282, SD 0.347). Analisis inferensi menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan dari aspek demografi umur guru yang lebih 45 tahun dengan tahap kualiti guru Pendidikan Islam F=(3,6.18), sig=0.000, (p<0.005). (min=4.42). Hasil analisis korelasi menunjukkan terdapat hubungan yang kuat dan sederhana bagi faktor-faktor kualiti guru Pendidikan Islam. Sehubungan itu, kajian ini menjadi salah satu indikator dalam mewujudkan kualiti guru yang mampan dan jitu khususnya dalam kalangan guru Pendidikan Islam di sekolah kebangsaan 2019 Thesis https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/89540/ https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/89540/1/89540.pdf text en public masters Universiti Teknologi MARA (UiTM) Academy of Contemporary Islamic Studies Mohamad, Mohd Dani
institution Universiti Teknologi MARA
collection UiTM Institutional Repository
language English
advisor Mohamad, Mohd Dani
description Peranan guru berkualiti sememangnya telah terbukti dan memberi impak yang besar terhadap kemenjadian murid. Guru berkualiti adalah individu yang mampu menguasai dan merealisasikan segala bentuk kemahiran dan pengetahuan. Guru Pendidikan Islam perlu bersikap terbuka, proaktif, produktif dan menguasai kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi sebagai pemangkin ke arah penghasilan pendidikan yang cemerlang dan berkualiti. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kualiti guru Pendidikan Islam melalui aspek penguasaan ilmu, kaedah pengajaran, personaliti diri, motivasi dan persekitaran guru. Kajian ini merupakan satu kajian kuantitatif dengan menggunakan kaedah tinjauan melalui instrumen soal selidik. Seramai 714 orang guru Pendidikan Islam sekolah kebangsaan di Selangor telah terlibat dalam kajian ini. Setiap data yang diperoleh telah dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 23.0. Data deskriptif kajian telah dianalisis dengan menggunakan peratus dan min, manakala data inferensi dianalisis menggunakan Ujian-t Test, ANOVA sehala dan korelasi. Dapatan kajian menunjukkan tahap amalan kualiti guru Pendidikan Islam berada pada tahap yang sangat tinggi (min 4.282, SD 0.347). Analisis inferensi menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan dari aspek demografi umur guru yang lebih 45 tahun dengan tahap kualiti guru Pendidikan Islam F=(3,6.18), sig=0.000, (p<0.005). (min=4.42). Hasil analisis korelasi menunjukkan terdapat hubungan yang kuat dan sederhana bagi faktor-faktor kualiti guru Pendidikan Islam. Sehubungan itu, kajian ini menjadi salah satu indikator dalam mewujudkan kualiti guru yang mampan dan jitu khususnya dalam kalangan guru Pendidikan Islam di sekolah kebangsaan
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Kasmin, Razila
spellingShingle Kasmin, Razila
Kualiti guru pendidikan Islam Sekolah Kebangsaan di Selangor / Razila Kasmin
author_facet Kasmin, Razila
author_sort Kasmin, Razila
title Kualiti guru pendidikan Islam Sekolah Kebangsaan di Selangor / Razila Kasmin
title_short Kualiti guru pendidikan Islam Sekolah Kebangsaan di Selangor / Razila Kasmin
title_full Kualiti guru pendidikan Islam Sekolah Kebangsaan di Selangor / Razila Kasmin
title_fullStr Kualiti guru pendidikan Islam Sekolah Kebangsaan di Selangor / Razila Kasmin
title_full_unstemmed Kualiti guru pendidikan Islam Sekolah Kebangsaan di Selangor / Razila Kasmin
title_sort kualiti guru pendidikan islam sekolah kebangsaan di selangor / razila kasmin
granting_institution Universiti Teknologi MARA (UiTM)
granting_department Academy of Contemporary Islamic Studies
publishDate 2019
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/89540/1/89540.pdf
_version_ 1804889813615116288