Kesan kejadian histeria terhadap guru di sekolah-sekolah menengah di daerah Kuantan

Kejadian histeria merupakan suatu fenomena yang bersifat sarwajagat dan berlaku di seluruh dunia, hatta di Malaysia, dikesan sejak puluhan tahun yang lalu dalam kalangan remaja. Kesannya melibatkan banyak pihak. Proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah turut terjejas berikutan kejadian tersebut...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Siti Aisyah, Romli
Format: Thesis
Language:English
Published: 2017
Subjects:
Online Access:http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/22053/1/Kesan%20kejadian%20histeria%20terhadap%20guru%20di%20sekolah-sekolah%20menengah%20di%20daerah%20Kuantan.wm.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ump-ir.22053
record_format uketd_dc
spelling my-ump-ir.220532023-03-15T03:06:40Z Kesan kejadian histeria terhadap guru di sekolah-sekolah menengah di daerah Kuantan 2017-06 Siti Aisyah, Romli BF Psychology Kejadian histeria merupakan suatu fenomena yang bersifat sarwajagat dan berlaku di seluruh dunia, hatta di Malaysia, dikesan sejak puluhan tahun yang lalu dalam kalangan remaja. Kesannya melibatkan banyak pihak. Proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah turut terjejas berikutan kejadian tersebut. Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk menentukan sejauh mana kesan kejadian tersebut terhadap psikologi dan fizikal guru. Kajian ini dirangka menggunakan pendekatan kuantitatif dan melibatkan kaedah tinjauan (survey) dengan penggunaan soal selidik sebagai alat kajian. Melalui kajian rintis, nilai kebolehpercayaan Alpha Cronbach kajian ini adalah 0.872. Sampel kajian terdiri daripada 148 orang guru di enam buah sekolah sekitar daerah Kuantan yang terlibat dalam kejadian histeria. Data dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) dengan teknik statistik berbentuk deskriptif frekuensi, peratusan, min dan sisihan piawai. Konstruk psikologi yang terlibat merangkumi pelbagai item reaksi emosi seperti kebimbangan, ketakutan, kegelisahan, panik, hilang fokus dan sentiasa berhati-hati. Manakala konstruk fizikal pula merangkumi item keupayaan tubuh, kesakitan, kefungsian dan kecederaan yang dialami guru. Hasil kajian menunjukkan tahap kesan terhadap psikologi guru lebih tinggi berbanding kesan terhadap fizikal. Kejadian histeria menyebabkan guru mengalami gangguan emosi dan stres. 2017-06 Thesis http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/22053/ http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/22053/1/Kesan%20kejadian%20histeria%20terhadap%20guru%20di%20sekolah-sekolah%20menengah%20di%20daerah%20Kuantan.wm.pdf pdf en public masters Universiti Malaysia Pahang Centre for Modern Languages and Human Sciences Mahyuddin, Ismail
institution Universiti Malaysia Pahang Al-Sultan Abdullah
collection UMPSA Institutional Repository
language English
advisor Mahyuddin, Ismail
topic BF Psychology
spellingShingle BF Psychology
Siti Aisyah, Romli
Kesan kejadian histeria terhadap guru di sekolah-sekolah menengah di daerah Kuantan
description Kejadian histeria merupakan suatu fenomena yang bersifat sarwajagat dan berlaku di seluruh dunia, hatta di Malaysia, dikesan sejak puluhan tahun yang lalu dalam kalangan remaja. Kesannya melibatkan banyak pihak. Proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah turut terjejas berikutan kejadian tersebut. Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk menentukan sejauh mana kesan kejadian tersebut terhadap psikologi dan fizikal guru. Kajian ini dirangka menggunakan pendekatan kuantitatif dan melibatkan kaedah tinjauan (survey) dengan penggunaan soal selidik sebagai alat kajian. Melalui kajian rintis, nilai kebolehpercayaan Alpha Cronbach kajian ini adalah 0.872. Sampel kajian terdiri daripada 148 orang guru di enam buah sekolah sekitar daerah Kuantan yang terlibat dalam kejadian histeria. Data dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) dengan teknik statistik berbentuk deskriptif frekuensi, peratusan, min dan sisihan piawai. Konstruk psikologi yang terlibat merangkumi pelbagai item reaksi emosi seperti kebimbangan, ketakutan, kegelisahan, panik, hilang fokus dan sentiasa berhati-hati. Manakala konstruk fizikal pula merangkumi item keupayaan tubuh, kesakitan, kefungsian dan kecederaan yang dialami guru. Hasil kajian menunjukkan tahap kesan terhadap psikologi guru lebih tinggi berbanding kesan terhadap fizikal. Kejadian histeria menyebabkan guru mengalami gangguan emosi dan stres.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Siti Aisyah, Romli
author_facet Siti Aisyah, Romli
author_sort Siti Aisyah, Romli
title Kesan kejadian histeria terhadap guru di sekolah-sekolah menengah di daerah Kuantan
title_short Kesan kejadian histeria terhadap guru di sekolah-sekolah menengah di daerah Kuantan
title_full Kesan kejadian histeria terhadap guru di sekolah-sekolah menengah di daerah Kuantan
title_fullStr Kesan kejadian histeria terhadap guru di sekolah-sekolah menengah di daerah Kuantan
title_full_unstemmed Kesan kejadian histeria terhadap guru di sekolah-sekolah menengah di daerah Kuantan
title_sort kesan kejadian histeria terhadap guru di sekolah-sekolah menengah di daerah kuantan
granting_institution Universiti Malaysia Pahang
granting_department Centre for Modern Languages and Human Sciences
publishDate 2017
url http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/22053/1/Kesan%20kejadian%20histeria%20terhadap%20guru%20di%20sekolah-sekolah%20menengah%20di%20daerah%20Kuantan.wm.pdf
_version_ 1783732054055190528