Hubungan iklim kerja dan pengurusan bilik darjah dengan stres guru prasekolah

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan antara iklim kerja dan pengurusan bilik darjah dengan stres guru prasekolah di daerah Semporna. Sebanyak 65 buah prasekolah yang terlibat dalam kajian ini. Sampel kajian terdiri daripada 56 orang guru. Kajian ini merupakan satu kajian deskriptif den...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Yusliza Yusof
Format: Thesis
Language:English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/10714/1/mt0000000579.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.10714
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.107142017-11-06T08:54:21Z Hubungan iklim kerja dan pengurusan bilik darjah dengan stres guru prasekolah 2013 Yusliza Yusof LB Theory and practice of education Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan antara iklim kerja dan pengurusan bilik darjah dengan stres guru prasekolah di daerah Semporna. Sebanyak 65 buah prasekolah yang terlibat dalam kajian ini. Sampel kajian terdiri daripada 56 orang guru. Kajian ini merupakan satu kajian deskriptif dengan menggunakan reka bentuk tinjauan. Data kajian dikutip melalui soal selidik yang mengandungi 49 item. Data dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Packages for the Social Science (SPSS) for Windows version 15.0. Dapatan dilaporkan dalam bentuk statistik deskriptif seperti kekerapan, peratusan, min dan sisihan piawai dan statistik inferensi seperti ujian-t; ANOVA satu hala dan korelasi pearson-r. Keputusan Ujian-t yang dilakukan menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan tahap stres berdasarkan jantina (Sig.(2 tailed)=0.105 (p>0.05) dan kategori perkhidmatan (Sig.(2 tailed)=O.271 (p>0.05). Analisis ANOVA satu hala pula menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan tahap stres berdasarkan tempoh perkhidmatan (Sig = 0.342 (p>0.05). Manakala Ujian Korelasi Pearson pula menunjukkan terdapat hubungan yang positif dan sederhana r=0.427 (sig.=.001, p<0.05) antara iklim kerja dengan tahap stres guru dan terdapat hubungan yang signifikan dan sederhana antara pengurusan bilik darjah dengan tahap stres guru r=0.477 (sig.=.001, p<0.05). Kajian ini juga membentangkan beberapa cadangan kepada penggubal dasar, guru besar, dan pentadbir sekolah untuk menambahbaik iklim sekolah bagi membantu guru-guruuntuk lebih komited dan bermotivasi dalam tugas ke arah kecemerlanganorganisasi pendidikan. 2013 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/10714/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/10714/1/mt0000000579.pdf text en public masters Universiti Malaysia Sabah school of Education and social development
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Yusliza Yusof
Hubungan iklim kerja dan pengurusan bilik darjah dengan stres guru prasekolah
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan antara iklim kerja dan pengurusan bilik darjah dengan stres guru prasekolah di daerah Semporna. Sebanyak 65 buah prasekolah yang terlibat dalam kajian ini. Sampel kajian terdiri daripada 56 orang guru. Kajian ini merupakan satu kajian deskriptif dengan menggunakan reka bentuk tinjauan. Data kajian dikutip melalui soal selidik yang mengandungi 49 item. Data dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Packages for the Social Science (SPSS) for Windows version 15.0. Dapatan dilaporkan dalam bentuk statistik deskriptif seperti kekerapan, peratusan, min dan sisihan piawai dan statistik inferensi seperti ujian-t; ANOVA satu hala dan korelasi pearson-r. Keputusan Ujian-t yang dilakukan menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan tahap stres berdasarkan jantina (Sig.(2 tailed)=0.105 (p>0.05) dan kategori perkhidmatan (Sig.(2 tailed)=O.271 (p>0.05). Analisis ANOVA satu hala pula menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan tahap stres berdasarkan tempoh perkhidmatan (Sig = 0.342 (p>0.05). Manakala Ujian Korelasi Pearson pula menunjukkan terdapat hubungan yang positif dan sederhana r=0.427 (sig.=.001, p<0.05) antara iklim kerja dengan tahap stres guru dan terdapat hubungan yang signifikan dan sederhana antara pengurusan bilik darjah dengan tahap stres guru r=0.477 (sig.=.001, p<0.05). Kajian ini juga membentangkan beberapa cadangan kepada penggubal dasar, guru besar, dan pentadbir sekolah untuk menambahbaik iklim sekolah bagi membantu guru-guruuntuk lebih komited dan bermotivasi dalam tugas ke arah kecemerlanganorganisasi pendidikan.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Yusliza Yusof
author_facet Yusliza Yusof
author_sort Yusliza Yusof
title Hubungan iklim kerja dan pengurusan bilik darjah dengan stres guru prasekolah
title_short Hubungan iklim kerja dan pengurusan bilik darjah dengan stres guru prasekolah
title_full Hubungan iklim kerja dan pengurusan bilik darjah dengan stres guru prasekolah
title_fullStr Hubungan iklim kerja dan pengurusan bilik darjah dengan stres guru prasekolah
title_full_unstemmed Hubungan iklim kerja dan pengurusan bilik darjah dengan stres guru prasekolah
title_sort hubungan iklim kerja dan pengurusan bilik darjah dengan stres guru prasekolah
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department school of Education and social development
publishDate 2013
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/10714/1/mt0000000579.pdf
_version_ 1747836414944346112