Hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar di Sekolah Menengah Daerah Tawau

Kajian ini bertujuan untuk mengetahui sarna ada terdapat hubungan antara gaya pembelajaran dan hubungannya dengan pencapaian akademik pelajar. Kajian ini juga ingin mengenal pasti gaya pembelajaran yang manakah menjadi amalan pelajar atau yang paling dominan dengan pelajar ketika aktiviti pengajara...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Rozani Ahmad
Format: Thesis
Language:English
Published: 2013
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/11799/1/Copy_of_mt0000000602.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.11799
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.117992017-11-07T07:08:41Z Hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar di Sekolah Menengah Daerah Tawau 2013 Rozani Ahmad Kajian ini bertujuan untuk mengetahui sarna ada terdapat hubungan antara gaya pembelajaran dan hubungannya dengan pencapaian akademik pelajar. Kajian ini juga ingin mengenal pasti gaya pembelajaran yang manakah menjadi amalan pelajar atau yang paling dominan dengan pelajar ketika aktiviti pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah. Seramai 547 orang pelajar tingkatan empat di empat buah sekolah iaitu SMK Tawau, SMK Kuhara, SMK Umas-umas dan SMK Balung di daerah Tawau. Soal selidik adalah daripada Honey & Mumford, Learning Style Questionnaire (1992), yang mengandungi lapan puluh item telah digunakan untuk kajian ini. Penyelidik telah menjalankan kajian rintis ke atas 18 orang pelajar bagi menentukan kebolehpercayaan soal selidik. Nilai kebotehpercayaan yang telah diperolehi adalah 0.88. Data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan Statistic Package For Social Science (SPSS) Version 16.0 for Windows. Ujian korelasi Pearson digunakan untuk menganalisis data dalam kajian hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar. Dapatan kajian menunjukkan nilai p diantara gaya pembelajaran dengan pencapaian pelajar adalah p=0.01 hlngga 0.05. Hal ini menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara dua pembotehubah tersebut. Kajian ini juga telah mendapati bahawa gaya pembelajaran yang menjadi amalan pelajar latah gaya pembelajaran Reflektor diikuti dengan Teoris, Pragmatis dan akhir sekali ialah Aktivis. Hasil kajian juga mendapati bahawa terdapat perbezaan yang signifikan terhadap pencapaian pelajar berdasarkan lokasi tetapi tidak terdapat perbezaan yang signifikan terhadap gaya pembelajaran pelajar berdasarkan lokasi. Implikasi kajian ini jelasnya mampu mengubah dan memberi input berguna kepada Kementerian Pelajaran, khasnya guru-guru dan pelajar umumnya. Satu perancangan idea untuk membantu guru dan murid mengenalpasti gaya pembetajaran untuk pencapaian akademik masing-masing. 2013 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/11799/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/11799/1/Copy_of_mt0000000602.pdf text en public masters Universiti Malaysia Sabah School of Education and Social Development
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
description Kajian ini bertujuan untuk mengetahui sarna ada terdapat hubungan antara gaya pembelajaran dan hubungannya dengan pencapaian akademik pelajar. Kajian ini juga ingin mengenal pasti gaya pembelajaran yang manakah menjadi amalan pelajar atau yang paling dominan dengan pelajar ketika aktiviti pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah. Seramai 547 orang pelajar tingkatan empat di empat buah sekolah iaitu SMK Tawau, SMK Kuhara, SMK Umas-umas dan SMK Balung di daerah Tawau. Soal selidik adalah daripada Honey & Mumford, Learning Style Questionnaire (1992), yang mengandungi lapan puluh item telah digunakan untuk kajian ini. Penyelidik telah menjalankan kajian rintis ke atas 18 orang pelajar bagi menentukan kebolehpercayaan soal selidik. Nilai kebotehpercayaan yang telah diperolehi adalah 0.88. Data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan Statistic Package For Social Science (SPSS) Version 16.0 for Windows. Ujian korelasi Pearson digunakan untuk menganalisis data dalam kajian hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar. Dapatan kajian menunjukkan nilai p diantara gaya pembelajaran dengan pencapaian pelajar adalah p=0.01 hlngga 0.05. Hal ini menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara dua pembotehubah tersebut. Kajian ini juga telah mendapati bahawa gaya pembelajaran yang menjadi amalan pelajar latah gaya pembelajaran Reflektor diikuti dengan Teoris, Pragmatis dan akhir sekali ialah Aktivis. Hasil kajian juga mendapati bahawa terdapat perbezaan yang signifikan terhadap pencapaian pelajar berdasarkan lokasi tetapi tidak terdapat perbezaan yang signifikan terhadap gaya pembelajaran pelajar berdasarkan lokasi. Implikasi kajian ini jelasnya mampu mengubah dan memberi input berguna kepada Kementerian Pelajaran, khasnya guru-guru dan pelajar umumnya. Satu perancangan idea untuk membantu guru dan murid mengenalpasti gaya pembetajaran untuk pencapaian akademik masing-masing.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Rozani Ahmad
spellingShingle Rozani Ahmad
Hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar di Sekolah Menengah Daerah Tawau
author_facet Rozani Ahmad
author_sort Rozani Ahmad
title Hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar di Sekolah Menengah Daerah Tawau
title_short Hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar di Sekolah Menengah Daerah Tawau
title_full Hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar di Sekolah Menengah Daerah Tawau
title_fullStr Hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar di Sekolah Menengah Daerah Tawau
title_full_unstemmed Hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar di Sekolah Menengah Daerah Tawau
title_sort hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar di sekolah menengah daerah tawau
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department School of Education and Social Development
publishDate 2013
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/11799/1/Copy_of_mt0000000602.pdf
_version_ 1747836402597363712