Kesan penggunaan koswer pengajaran fizik terhadap pencapaian dan minat pelajar

Kajian ini bertujuan mengkaji Kesan Penggunaan Koswer Pengajaran Fzik Terhadap Pencapaiand an Minat pelajar bagi tajuk Daya dan Keseimbangan Daya. Reka bentuk kajian ialah Kuasi-Eksperimen P. emahamank onsepd iukur dengan melihat perbezaan skor pencapaian ujian berdasarkan kategori kumpulan pelaj...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Abdul Rahman Lamjan Ali
Format: Thesis
Language:English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17624/1/Kesan%20penggunaan%20koswer.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.17624
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.176242017-11-23T05:14:19Z Kesan penggunaan koswer pengajaran fizik terhadap pencapaian dan minat pelajar 2013 Abdul Rahman Lamjan Ali LB Theory and practice of education QC Physics Kajian ini bertujuan mengkaji Kesan Penggunaan Koswer Pengajaran Fzik Terhadap Pencapaiand an Minat pelajar bagi tajuk Daya dan Keseimbangan Daya. Reka bentuk kajian ialah Kuasi-Eksperimen P. emahamank onsepd iukur dengan melihat perbezaan skor pencapaian ujian berdasarkan kategori kumpulan pelajar yang diajar menggunakan Koswer Pengajaran dan kumpulan yang diajar menggunakan cara tradisional. Kajian ini melibatkan 61 orang pelajar tingkatan empat aliran Sains tulen di salah sebuah sekolah pinggir bandar di Kota Kinabalu yang mengambil mata pelajaran Fzik. Instrumen kajian yang digunakan ialah 20 soalan pencapaian berbentuk objektif dengan empat pilihan jawapan dan 33 item soal selidik yang dibina berasaskan skala likert 5 mata. Soalan objektif dibina bagi melihat perbezaan skor pencapaian kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan. Soalan tersebut juga digunakan untuk melihat perbezaan min markah pelajar lelaki dan min markah pelajar perempuan dalam kumpulan rawatan yang sama. Begitu juga perbezaan min markah sebelum dan selepas menggunakan perisian Fzik yang dijalankan secara pra ujian dan pasca ujian. Hasil kajian mendapati terdapat perbezaan yang signifikan bagi min markah yang diperolehi kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Juga terdapat perbezaan yang signifikan antara min markah yang diperolehi oleh pelajar lelaki dengan min markah yang diperolehi oleh pelajar perempuan. Semua hasil kajian ini diperolehi berdasarkan ujian-t sating tak bersandaran. 2013 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17624/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17624/1/Kesan%20penggunaan%20koswer.pdf text en public masters Universiti Malaysia Sabah Faculty of Psychology and Education
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
topic LB Theory and practice of education
QC Physics
spellingShingle LB Theory and practice of education
QC Physics
Abdul Rahman Lamjan Ali
Kesan penggunaan koswer pengajaran fizik terhadap pencapaian dan minat pelajar
description Kajian ini bertujuan mengkaji Kesan Penggunaan Koswer Pengajaran Fzik Terhadap Pencapaiand an Minat pelajar bagi tajuk Daya dan Keseimbangan Daya. Reka bentuk kajian ialah Kuasi-Eksperimen P. emahamank onsepd iukur dengan melihat perbezaan skor pencapaian ujian berdasarkan kategori kumpulan pelajar yang diajar menggunakan Koswer Pengajaran dan kumpulan yang diajar menggunakan cara tradisional. Kajian ini melibatkan 61 orang pelajar tingkatan empat aliran Sains tulen di salah sebuah sekolah pinggir bandar di Kota Kinabalu yang mengambil mata pelajaran Fzik. Instrumen kajian yang digunakan ialah 20 soalan pencapaian berbentuk objektif dengan empat pilihan jawapan dan 33 item soal selidik yang dibina berasaskan skala likert 5 mata. Soalan objektif dibina bagi melihat perbezaan skor pencapaian kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan. Soalan tersebut juga digunakan untuk melihat perbezaan min markah pelajar lelaki dan min markah pelajar perempuan dalam kumpulan rawatan yang sama. Begitu juga perbezaan min markah sebelum dan selepas menggunakan perisian Fzik yang dijalankan secara pra ujian dan pasca ujian. Hasil kajian mendapati terdapat perbezaan yang signifikan bagi min markah yang diperolehi kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Juga terdapat perbezaan yang signifikan antara min markah yang diperolehi oleh pelajar lelaki dengan min markah yang diperolehi oleh pelajar perempuan. Semua hasil kajian ini diperolehi berdasarkan ujian-t sating tak bersandaran.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Abdul Rahman Lamjan Ali
author_facet Abdul Rahman Lamjan Ali
author_sort Abdul Rahman Lamjan Ali
title Kesan penggunaan koswer pengajaran fizik terhadap pencapaian dan minat pelajar
title_short Kesan penggunaan koswer pengajaran fizik terhadap pencapaian dan minat pelajar
title_full Kesan penggunaan koswer pengajaran fizik terhadap pencapaian dan minat pelajar
title_fullStr Kesan penggunaan koswer pengajaran fizik terhadap pencapaian dan minat pelajar
title_full_unstemmed Kesan penggunaan koswer pengajaran fizik terhadap pencapaian dan minat pelajar
title_sort kesan penggunaan koswer pengajaran fizik terhadap pencapaian dan minat pelajar
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department Faculty of Psychology and Education
publishDate 2013
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17624/1/Kesan%20penggunaan%20koswer.pdf
_version_ 1747836453861195776