Hubungan sikap, minat dan pengajaran guru dengan pencapaian akademik dalam mata pelajaran matematik di kalangan pelajar di Sekolah Menengah Kota Marudu, Sabah

Pencapaian Matematik pelajar tingkatan empat adalah memuaskan. Oleh itu, faktor yang berkaitan dengan pencapaian Matematik mendapat perhatian pengkaji. Dalam konteks kajian ini, hanya Liga faktor yang dikaji iaitu sikap pelajar terhadap Matematik, mint pelajar terhadap Matematik, persepsi pengaja...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Yennah Juakim
Format: Thesis
Language:English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17671/1/Hubungan%20sikap%2C%20minat%20dan%20pengajaran%20guru.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Pencapaian Matematik pelajar tingkatan empat adalah memuaskan. Oleh itu, faktor yang berkaitan dengan pencapaian Matematik mendapat perhatian pengkaji. Dalam konteks kajian ini, hanya Liga faktor yang dikaji iaitu sikap pelajar terhadap Matematik, mint pelajar terhadap Matematik, persepsi pengajaran guru . Seramai 100 orang pelajar tingkatan empat darf Menengah di daerah Kota Marudu telah diambil sebagai sampel kajian. Pencapaian Matematik adalah berdasarkan keputusan peperiksaan semester pertama. Kajian ini dijalankan dengan kaedah tinjauan secara soot selidik. Soal selidik mengandungi 29 item dengan Mai kebolehpercayaan a=0.85. Semua data diproses dengan statistical packages for Social Sciences (SPSS) for Windows Version 16.0. Analisis deskriptif dan analisis inferensi telah digunakan dalam tatacara menganalisis data. Dapatan menunjukkan bahawa kebanyakan responden mempunyai tahap sikap yang tinggi dan minat yang tinggi terhadap Matematik . Persepsi responden tentang pengajaran guru terhadap pencapaian Matematik adalah positif. Sikap mempunyai hubungan yang positif signifikan dengan pencapaian Matematik iaitu (r=0.11) Manakala, mint mempunyai hubungan yang sederhana terhadap pencapaian mata pelajaran Matematik iaitu (r=0.28).