Hubungan sikap, minat dan pengajaran guru dengan pencapaian akademik dalam mata pelajaran matematik di kalangan pelajar di Sekolah Menengah Kota Marudu, Sabah
Pencapaian Matematik pelajar tingkatan empat adalah memuaskan. Oleh itu, faktor yang berkaitan dengan pencapaian Matematik mendapat perhatian pengkaji. Dalam konteks kajian ini, hanya Liga faktor yang dikaji iaitu sikap pelajar terhadap Matematik, mint pelajar terhadap Matematik, persepsi pengaja...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17671/1/Hubungan%20sikap%2C%20minat%20dan%20pengajaran%20guru.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-ums-ep.17671 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-ums-ep.176712017-11-27T01:54:32Z Hubungan sikap, minat dan pengajaran guru dengan pencapaian akademik dalam mata pelajaran matematik di kalangan pelajar di Sekolah Menengah Kota Marudu, Sabah 2013 Yennah Juakim LB Theory and practice of education Pencapaian Matematik pelajar tingkatan empat adalah memuaskan. Oleh itu, faktor yang berkaitan dengan pencapaian Matematik mendapat perhatian pengkaji. Dalam konteks kajian ini, hanya Liga faktor yang dikaji iaitu sikap pelajar terhadap Matematik, mint pelajar terhadap Matematik, persepsi pengajaran guru . Seramai 100 orang pelajar tingkatan empat darf Menengah di daerah Kota Marudu telah diambil sebagai sampel kajian. Pencapaian Matematik adalah berdasarkan keputusan peperiksaan semester pertama. Kajian ini dijalankan dengan kaedah tinjauan secara soot selidik. Soal selidik mengandungi 29 item dengan Mai kebolehpercayaan a=0.85. Semua data diproses dengan statistical packages for Social Sciences (SPSS) for Windows Version 16.0. Analisis deskriptif dan analisis inferensi telah digunakan dalam tatacara menganalisis data. Dapatan menunjukkan bahawa kebanyakan responden mempunyai tahap sikap yang tinggi dan minat yang tinggi terhadap Matematik . Persepsi responden tentang pengajaran guru terhadap pencapaian Matematik adalah positif. Sikap mempunyai hubungan yang positif signifikan dengan pencapaian Matematik iaitu (r=0.11) Manakala, mint mempunyai hubungan yang sederhana terhadap pencapaian mata pelajaran Matematik iaitu (r=0.28). 2013 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17671/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17671/1/Hubungan%20sikap%2C%20minat%20dan%20pengajaran%20guru.pdf text en public masters Universiti Malaysia Sabah Faculty of Psychology and Education |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
collection |
UMS Institutional Repository |
language |
English |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Yennah Juakim Hubungan sikap, minat dan pengajaran guru dengan pencapaian akademik dalam mata pelajaran matematik di kalangan pelajar di Sekolah Menengah Kota Marudu, Sabah |
description |
Pencapaian Matematik pelajar tingkatan empat adalah memuaskan. Oleh itu, faktor yang
berkaitan dengan pencapaian Matematik mendapat perhatian pengkaji. Dalam konteks
kajian ini, hanya Liga faktor yang dikaji iaitu sikap pelajar terhadap Matematik, mint pelajar
terhadap Matematik, persepsi pengajaran guru .
Seramai 100 orang pelajar tingkatan empat
darf Menengah di daerah Kota Marudu telah diambil sebagai sampel kajian. Pencapaian
Matematik adalah berdasarkan keputusan peperiksaan semester pertama. Kajian ini
dijalankan dengan kaedah tinjauan secara soot selidik. Soal selidik mengandungi 29 item
dengan Mai kebolehpercayaan a=0.85. Semua data diproses dengan statistical packages
for Social Sciences (SPSS) for Windows Version 16.0. Analisis deskriptif dan analisis inferensi
telah digunakan dalam tatacara menganalisis data. Dapatan menunjukkan bahawa
kebanyakan responden mempunyai tahap sikap yang tinggi dan minat yang tinggi terhadap
Matematik . Persepsi responden tentang pengajaran guru terhadap pencapaian Matematik
adalah positif. Sikap mempunyai hubungan yang positif signifikan dengan pencapaian
Matematik iaitu (r=0.11) Manakala, mint mempunyai hubungan yang sederhana
terhadap pencapaian mata pelajaran Matematik iaitu (r=0.28). |
format |
Thesis |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Yennah Juakim |
author_facet |
Yennah Juakim |
author_sort |
Yennah Juakim |
title |
Hubungan sikap, minat dan pengajaran guru
dengan pencapaian akademik dalam mata
pelajaran matematik di kalangan pelajar di
Sekolah Menengah Kota Marudu, Sabah |
title_short |
Hubungan sikap, minat dan pengajaran guru
dengan pencapaian akademik dalam mata
pelajaran matematik di kalangan pelajar di
Sekolah Menengah Kota Marudu, Sabah |
title_full |
Hubungan sikap, minat dan pengajaran guru
dengan pencapaian akademik dalam mata
pelajaran matematik di kalangan pelajar di
Sekolah Menengah Kota Marudu, Sabah |
title_fullStr |
Hubungan sikap, minat dan pengajaran guru
dengan pencapaian akademik dalam mata
pelajaran matematik di kalangan pelajar di
Sekolah Menengah Kota Marudu, Sabah |
title_full_unstemmed |
Hubungan sikap, minat dan pengajaran guru
dengan pencapaian akademik dalam mata
pelajaran matematik di kalangan pelajar di
Sekolah Menengah Kota Marudu, Sabah |
title_sort |
hubungan sikap, minat dan pengajaran guru
dengan pencapaian akademik dalam mata
pelajaran matematik di kalangan pelajar di
sekolah menengah kota marudu, sabah |
granting_institution |
Universiti Malaysia Sabah |
granting_department |
Faculty of Psychology and Education |
publishDate |
2013 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17671/1/Hubungan%20sikap%2C%20minat%20dan%20pengajaran%20guru.pdf |
_version_ |
1747836458634313728 |