Hubungan inovasi teknologi maklumat dan komunikasi dengan kemahiran dan sikap guru dalam profesionalisme keguruan

Kajian ini bertujuan untuk melihat hubungan inovasi TMK sekolah ke atas peningkatan profesionalisme keguruan di daerah Tawau. Profesionalisme keguruan yang dilihat ialah dari segi kemahiran profesionalisme dan sikap profesionalisme guru dalam menjalankan tugas di sekolah. Reka bentuk penyelidikan y...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Format: Thesis
Language:English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17705/1/Hubungan%20inovasi%20teknologi%20maklumat.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.17705
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.177052017-11-30T06:16:04Z Hubungan inovasi teknologi maklumat dan komunikasi dengan kemahiran dan sikap guru dalam profesionalisme keguruan 2014 LB Theory and practice of education Kajian ini bertujuan untuk melihat hubungan inovasi TMK sekolah ke atas peningkatan profesionalisme keguruan di daerah Tawau. Profesionalisme keguruan yang dilihat ialah dari segi kemahiran profesionalisme dan sikap profesionalisme guru dalam menjalankan tugas di sekolah. Reka bentuk penyelidikan yang digunakan ialah penyelidikan deskriptif jenis tinjauan. Sampel kajian terdiri daripada 355 orang guru yang bertugas di 8 buah sekolah rendah dan menengah Bandar masing-masing dan 8 buah sekolah rendah menengah luar Bandar. Penganalisisan data yang diperolehi telah dijalankan dengan bantuan perisian komputer melalui program Statiscal Packages for the Sosial Science (SPSS ) for windows Versi 17.0. Dua jenis statistik digunakan iaitu statistik deskriptif dan statistik inferensi. Analisis statistik deskriptif digunakan untuk melihat skor min dan sisihan piawai. Manakala statistik inferensi yang melibatkan Ujian-t untuk melihat perbezaan yang signifikan antara inovasi TMK sekolah dengan faktor demografi, kolerasi Pearson-r untuk menentukan hubungan antara inovasi TMK dengan profesionalisme keguruan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap inovasi TMK di sekolah adalah tinggi iaitu min (4.04), jenis sekolah mengajar min (1.54), Min inovasi sekolah dengan lokasi, min sebanyak (4.04), Kemahiran Guru min sebanyak (4.28) dan seterusnya sikap guru min (4.40). Kajian ini juga menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara inovasi TMK sekolah dengan profesionalisme keguruan di daerah Tawau. Melalui kajian ini, beberapa cadangan dikemukakan bagi meningkatkan lagi perkembangan profesionalisme keguruan bagi menghadapi inovasi TMK sekolah 2014 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17705/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17705/1/Hubungan%20inovasi%20teknologi%20maklumat.pdf text en public masters Universiti Malaysia Sabah Faculty of Psychology and Education
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Hubungan inovasi teknologi maklumat dan komunikasi dengan kemahiran dan sikap guru dalam profesionalisme keguruan
description Kajian ini bertujuan untuk melihat hubungan inovasi TMK sekolah ke atas peningkatan profesionalisme keguruan di daerah Tawau. Profesionalisme keguruan yang dilihat ialah dari segi kemahiran profesionalisme dan sikap profesionalisme guru dalam menjalankan tugas di sekolah. Reka bentuk penyelidikan yang digunakan ialah penyelidikan deskriptif jenis tinjauan. Sampel kajian terdiri daripada 355 orang guru yang bertugas di 8 buah sekolah rendah dan menengah Bandar masing-masing dan 8 buah sekolah rendah menengah luar Bandar. Penganalisisan data yang diperolehi telah dijalankan dengan bantuan perisian komputer melalui program Statiscal Packages for the Sosial Science (SPSS ) for windows Versi 17.0. Dua jenis statistik digunakan iaitu statistik deskriptif dan statistik inferensi. Analisis statistik deskriptif digunakan untuk melihat skor min dan sisihan piawai. Manakala statistik inferensi yang melibatkan Ujian-t untuk melihat perbezaan yang signifikan antara inovasi TMK sekolah dengan faktor demografi, kolerasi Pearson-r untuk menentukan hubungan antara inovasi TMK dengan profesionalisme keguruan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap inovasi TMK di sekolah adalah tinggi iaitu min (4.04), jenis sekolah mengajar min (1.54), Min inovasi sekolah dengan lokasi, min sebanyak (4.04), Kemahiran Guru min sebanyak (4.28) dan seterusnya sikap guru min (4.40). Kajian ini juga menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara inovasi TMK sekolah dengan profesionalisme keguruan di daerah Tawau. Melalui kajian ini, beberapa cadangan dikemukakan bagi meningkatkan lagi perkembangan profesionalisme keguruan bagi menghadapi inovasi TMK sekolah
format Thesis
qualification_level Master's degree
title Hubungan inovasi teknologi maklumat dan komunikasi dengan kemahiran dan sikap guru dalam profesionalisme keguruan
title_short Hubungan inovasi teknologi maklumat dan komunikasi dengan kemahiran dan sikap guru dalam profesionalisme keguruan
title_full Hubungan inovasi teknologi maklumat dan komunikasi dengan kemahiran dan sikap guru dalam profesionalisme keguruan
title_fullStr Hubungan inovasi teknologi maklumat dan komunikasi dengan kemahiran dan sikap guru dalam profesionalisme keguruan
title_full_unstemmed Hubungan inovasi teknologi maklumat dan komunikasi dengan kemahiran dan sikap guru dalam profesionalisme keguruan
title_sort hubungan inovasi teknologi maklumat dan komunikasi dengan kemahiran dan sikap guru dalam profesionalisme keguruan
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department Faculty of Psychology and Education
publishDate 2014
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17705/1/Hubungan%20inovasi%20teknologi%20maklumat.pdf
_version_ 1747836461315522560