Pengurusan pengajaran guru dan infrastruktur ICT serta persepsi pelajar dalam mata pelajaran ICT

Guru seringkali diibaratkan sebagai pengurus dalam bilik darjah. Pengurusan pengajaran guru merupakan pedoman kepada guru dalam menguruskan bilik darjah. Sejajar dengan ledakan teknologi, mata pelajaran Information Communication Technology (ICT) telah diperkenalkan kepada pelajar di peringkat menen...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Lee, Jen Shee Zee
Format: Thesis
Language:English
Published: 2011
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17707/1/Pengurusan%20pengajaran%20guru.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.17707
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.177072017-11-30T06:17:54Z Pengurusan pengajaran guru dan infrastruktur ICT serta persepsi pelajar dalam mata pelajaran ICT 2011 Lee, Jen Shee Zee LB Theory and practice of education Guru seringkali diibaratkan sebagai pengurus dalam bilik darjah. Pengurusan pengajaran guru merupakan pedoman kepada guru dalam menguruskan bilik darjah. Sejajar dengan ledakan teknologi, mata pelajaran Information Communication Technology (ICT) telah diperkenalkan kepada pelajar di peringkat menengah atas. Dengan penawaran mata pelajaran tersebut, kemudahan Infrastruktur ICT menjadi elemen yang penting dalam pembelajaran. Maka kajian ini akan melihat hubungan di antara pengurusan pengajaran guru dengan kemudahan Infrastruktur ICT yang dibekalkan oleh sekolah. Di samping itu, kajian juga mengkaji tentang persepsi pelajar terhadap pengurusan pengajaran guru dan Infrastruktur ICT. Analisis data dalam penyelidikan ini dibuat secara kuantitatif. Data dalam kajian ini diperolehi melalui soal selidik yang diedarkan kepada 175 orang pelajar Tingkatan 4 dart enam buah sekolah menengah di daerah Kota Kinabalu. Instrumen kajian diadaptasi dari Principal Instructional Management Rating Scale (PIMRS), Shelby County Schools Rubric for Essential Conditions dan Rubric of Essential Technology Conditions (RETC). Data yang diperoleh dianalisis dengan menggunakan SPSS versi 16.0. Dapatan kajian menunjukkan wujud hubungan signifikan yang sederhana di antara pengurusan pengajaran guru, infrastruktur ICT dan persepsi pelajar dalam mata pelajaran ICT. Berdasarkan dapatan kajian, pengurusan pengajaran guru, Infrastruktur ICT mempunyai pengaruh terhadap persepsi pelajar dalam mats pelajaran ICT. 2011 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17707/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17707/1/Pengurusan%20pengajaran%20guru.pdf text en public masters Universiti Malaysia Sabah Faculty of Psychology and Education
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Lee, Jen Shee Zee
Pengurusan pengajaran guru dan infrastruktur ICT serta persepsi pelajar dalam mata pelajaran ICT
description Guru seringkali diibaratkan sebagai pengurus dalam bilik darjah. Pengurusan pengajaran guru merupakan pedoman kepada guru dalam menguruskan bilik darjah. Sejajar dengan ledakan teknologi, mata pelajaran Information Communication Technology (ICT) telah diperkenalkan kepada pelajar di peringkat menengah atas. Dengan penawaran mata pelajaran tersebut, kemudahan Infrastruktur ICT menjadi elemen yang penting dalam pembelajaran. Maka kajian ini akan melihat hubungan di antara pengurusan pengajaran guru dengan kemudahan Infrastruktur ICT yang dibekalkan oleh sekolah. Di samping itu, kajian juga mengkaji tentang persepsi pelajar terhadap pengurusan pengajaran guru dan Infrastruktur ICT. Analisis data dalam penyelidikan ini dibuat secara kuantitatif. Data dalam kajian ini diperolehi melalui soal selidik yang diedarkan kepada 175 orang pelajar Tingkatan 4 dart enam buah sekolah menengah di daerah Kota Kinabalu. Instrumen kajian diadaptasi dari Principal Instructional Management Rating Scale (PIMRS), Shelby County Schools Rubric for Essential Conditions dan Rubric of Essential Technology Conditions (RETC). Data yang diperoleh dianalisis dengan menggunakan SPSS versi 16.0. Dapatan kajian menunjukkan wujud hubungan signifikan yang sederhana di antara pengurusan pengajaran guru, infrastruktur ICT dan persepsi pelajar dalam mata pelajaran ICT. Berdasarkan dapatan kajian, pengurusan pengajaran guru, Infrastruktur ICT mempunyai pengaruh terhadap persepsi pelajar dalam mats pelajaran ICT.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Lee, Jen Shee Zee
author_facet Lee, Jen Shee Zee
author_sort Lee, Jen Shee Zee
title Pengurusan pengajaran guru dan infrastruktur ICT serta persepsi pelajar dalam mata pelajaran ICT
title_short Pengurusan pengajaran guru dan infrastruktur ICT serta persepsi pelajar dalam mata pelajaran ICT
title_full Pengurusan pengajaran guru dan infrastruktur ICT serta persepsi pelajar dalam mata pelajaran ICT
title_fullStr Pengurusan pengajaran guru dan infrastruktur ICT serta persepsi pelajar dalam mata pelajaran ICT
title_full_unstemmed Pengurusan pengajaran guru dan infrastruktur ICT serta persepsi pelajar dalam mata pelajaran ICT
title_sort pengurusan pengajaran guru dan infrastruktur ict serta persepsi pelajar dalam mata pelajaran ict
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department Faculty of Psychology and Education
publishDate 2011
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17707/1/Pengurusan%20pengajaran%20guru.pdf
_version_ 1747836461803110400