Gaya pengurusan guru sains dan keberkesanan pengurusan bilik sains di sekolah

Kajian ini bertujuan untuk menyelidik dan mengenal pasti gaya pengurusan guru Sains dan keberkesanan pengurusan bilik sains di sekolah-sekolah di Wilayah Persekutuan Labuan. Dimensi amalan gaya pengurusan guru-guru Sains akan mencorakkan budaya dalam pengurusan bllik-bilik Sains. Sebelum pembangunan...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Siti Adilah Ali
格式: Thesis
語言:English
出版: 2014
主題:
在線閱讀:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17708/1/Gaya%20pengurusan%20guru%20sains%20dan%20keberkesanan%20pengurusan%20bilik%20sains%20di%20sekolah%20.pdf
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
實物特徵
總結:Kajian ini bertujuan untuk menyelidik dan mengenal pasti gaya pengurusan guru Sains dan keberkesanan pengurusan bilik sains di sekolah-sekolah di Wilayah Persekutuan Labuan. Dimensi amalan gaya pengurusan guru-guru Sains akan mencorakkan budaya dalam pengurusan bllik-bilik Sains. Sebelum pembangunan modul, hubungan dl antara gaya pengurusan 4 Sistem Rensis Ukert dengan keberkesanan pengurusan bilik sains telah dikajl. Keberkesanan pengurusan bilik sains dikaji dart segi keberkesanan lnfrstruktur serta kebolehan dart segi penguasaan Kemahiran Proses Sains dan Kemahlran Manipulatif Sains mund. Pengumpulan data dilakukan melalul Instrument soal selidik. Sampel kajian terdirt danpada 146 orang guru Sains dan sekolah rendah dan menengah. Keputusan kajian mendapati bahawa gaya pengurusan mempunyai hubungan yang signifikan dengan tempoh mengajar tetapi tidak signifikan dengan jenis sekolah dan opsyen guru. Analisis data dibuat dengan menggunakan 'Alpha Cronbach. Analisis peratus kekerapan(frequency), min, mod, median, julat (range), sisihan piawai dan ujian korelasi.