Gaya pengurusan guru sains dan keberkesanan pengurusan bilik sains di sekolah

Kajian ini bertujuan untuk menyelidik dan mengenal pasti gaya pengurusan guru Sains dan keberkesanan pengurusan bilik sains di sekolah-sekolah di Wilayah Persekutuan Labuan. Dimensi amalan gaya pengurusan guru-guru Sains akan mencorakkan budaya dalam pengurusan bllik-bilik Sains. Sebelum pembangunan...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Siti Adilah Ali
格式: Thesis
语言:English
出版: 2014
主题:
在线阅读:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17708/1/Gaya%20pengurusan%20guru%20sains%20dan%20keberkesanan%20pengurusan%20bilik%20sains%20di%20sekolah%20.pdf
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
实物特征
总结:Kajian ini bertujuan untuk menyelidik dan mengenal pasti gaya pengurusan guru Sains dan keberkesanan pengurusan bilik sains di sekolah-sekolah di Wilayah Persekutuan Labuan. Dimensi amalan gaya pengurusan guru-guru Sains akan mencorakkan budaya dalam pengurusan bllik-bilik Sains. Sebelum pembangunan modul, hubungan dl antara gaya pengurusan 4 Sistem Rensis Ukert dengan keberkesanan pengurusan bilik sains telah dikajl. Keberkesanan pengurusan bilik sains dikaji dart segi keberkesanan lnfrstruktur serta kebolehan dart segi penguasaan Kemahiran Proses Sains dan Kemahlran Manipulatif Sains mund. Pengumpulan data dilakukan melalul Instrument soal selidik. Sampel kajian terdirt danpada 146 orang guru Sains dan sekolah rendah dan menengah. Keputusan kajian mendapati bahawa gaya pengurusan mempunyai hubungan yang signifikan dengan tempoh mengajar tetapi tidak signifikan dengan jenis sekolah dan opsyen guru. Analisis data dibuat dengan menggunakan 'Alpha Cronbach. Analisis peratus kekerapan(frequency), min, mod, median, julat (range), sisihan piawai dan ujian korelasi.