Gaya pengurusan guru sains dan keberkesanan pengurusan bilik sains di sekolah
Kajian ini bertujuan untuk menyelidik dan mengenal pasti gaya pengurusan guru Sains dan keberkesanan pengurusan bilik sains di sekolah-sekolah di Wilayah Persekutuan Labuan. Dimensi amalan gaya pengurusan guru-guru Sains akan mencorakkan budaya dalam pengurusan bllik-bilik Sains. Sebelum pembangunan...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17708/1/Gaya%20pengurusan%20guru%20sains%20dan%20keberkesanan%20pengurusan%20bilik%20sains%20di%20sekolah%20.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-ums-ep.17708 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-ums-ep.177082017-11-30T06:39:38Z Gaya pengurusan guru sains dan keberkesanan pengurusan bilik sains di sekolah 2014 Siti Adilah Ali LB Theory and practice of education Kajian ini bertujuan untuk menyelidik dan mengenal pasti gaya pengurusan guru Sains dan keberkesanan pengurusan bilik sains di sekolah-sekolah di Wilayah Persekutuan Labuan. Dimensi amalan gaya pengurusan guru-guru Sains akan mencorakkan budaya dalam pengurusan bllik-bilik Sains. Sebelum pembangunan modul, hubungan dl antara gaya pengurusan 4 Sistem Rensis Ukert dengan keberkesanan pengurusan bilik sains telah dikajl. Keberkesanan pengurusan bilik sains dikaji dart segi keberkesanan lnfrstruktur serta kebolehan dart segi penguasaan Kemahiran Proses Sains dan Kemahlran Manipulatif Sains mund. Pengumpulan data dilakukan melalul Instrument soal selidik. Sampel kajian terdirt danpada 146 orang guru Sains dan sekolah rendah dan menengah. Keputusan kajian mendapati bahawa gaya pengurusan mempunyai hubungan yang signifikan dengan tempoh mengajar tetapi tidak signifikan dengan jenis sekolah dan opsyen guru. Analisis data dibuat dengan menggunakan 'Alpha Cronbach. Analisis peratus kekerapan(frequency), min, mod, median, julat (range), sisihan piawai dan ujian korelasi. 2014 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17708/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17708/1/Gaya%20pengurusan%20guru%20sains%20dan%20keberkesanan%20pengurusan%20bilik%20sains%20di%20sekolah%20.pdf text en public masters Universiti Malaysia Sabah Faculty of Psychology and education |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
collection |
UMS Institutional Repository |
language |
English |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Siti Adilah Ali Gaya pengurusan guru sains dan keberkesanan pengurusan bilik sains di sekolah |
description |
Kajian ini bertujuan untuk menyelidik dan mengenal pasti gaya pengurusan guru Sains dan keberkesanan pengurusan bilik sains di sekolah-sekolah di Wilayah Persekutuan Labuan. Dimensi amalan gaya pengurusan guru-guru Sains akan mencorakkan budaya dalam pengurusan bllik-bilik Sains. Sebelum pembangunan modul, hubungan dl antara gaya pengurusan 4 Sistem Rensis Ukert dengan keberkesanan pengurusan bilik sains telah dikajl. Keberkesanan pengurusan bilik sains dikaji dart segi keberkesanan lnfrstruktur serta kebolehan dart segi penguasaan Kemahiran Proses Sains dan Kemahlran Manipulatif Sains mund. Pengumpulan data dilakukan melalul Instrument soal selidik. Sampel kajian terdirt danpada 146 orang guru Sains dan sekolah rendah dan menengah. Keputusan kajian mendapati bahawa gaya pengurusan mempunyai hubungan yang signifikan dengan tempoh mengajar tetapi tidak signifikan dengan jenis sekolah dan opsyen guru. Analisis data dibuat dengan menggunakan 'Alpha Cronbach. Analisis peratus kekerapan(frequency), min, mod, median, julat (range), sisihan piawai dan ujian korelasi. |
format |
Thesis |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Siti Adilah Ali |
author_facet |
Siti Adilah Ali |
author_sort |
Siti Adilah Ali |
title |
Gaya pengurusan guru sains dan keberkesanan pengurusan bilik sains di sekolah |
title_short |
Gaya pengurusan guru sains dan keberkesanan pengurusan bilik sains di sekolah |
title_full |
Gaya pengurusan guru sains dan keberkesanan pengurusan bilik sains di sekolah |
title_fullStr |
Gaya pengurusan guru sains dan keberkesanan pengurusan bilik sains di sekolah |
title_full_unstemmed |
Gaya pengurusan guru sains dan keberkesanan pengurusan bilik sains di sekolah |
title_sort |
gaya pengurusan guru sains dan keberkesanan pengurusan bilik sains di sekolah |
granting_institution |
Universiti Malaysia Sabah |
granting_department |
Faculty of Psychology and education |
publishDate |
2014 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17708/1/Gaya%20pengurusan%20guru%20sains%20dan%20keberkesanan%20pengurusan%20bilik%20sains%20di%20sekolah%20.pdf |
_version_ |
1747836462050574336 |