Gaya pengurusan guru sains dan keberkesanan pengurusan bilik sains di sekolah

Kajian ini bertujuan untuk menyelidik dan mengenal pasti gaya pengurusan guru Sains dan keberkesanan pengurusan bilik sains di sekolah-sekolah di Wilayah Persekutuan Labuan. Dimensi amalan gaya pengurusan guru-guru Sains akan mencorakkan budaya dalam pengurusan bllik-bilik Sains. Sebelum pembangunan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Siti Adilah Ali
Format: Thesis
Language:English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17708/1/Gaya%20pengurusan%20guru%20sains%20dan%20keberkesanan%20pengurusan%20bilik%20sains%20di%20sekolah%20.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.17708
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.177082017-11-30T06:39:38Z Gaya pengurusan guru sains dan keberkesanan pengurusan bilik sains di sekolah 2014 Siti Adilah Ali LB Theory and practice of education Kajian ini bertujuan untuk menyelidik dan mengenal pasti gaya pengurusan guru Sains dan keberkesanan pengurusan bilik sains di sekolah-sekolah di Wilayah Persekutuan Labuan. Dimensi amalan gaya pengurusan guru-guru Sains akan mencorakkan budaya dalam pengurusan bllik-bilik Sains. Sebelum pembangunan modul, hubungan dl antara gaya pengurusan 4 Sistem Rensis Ukert dengan keberkesanan pengurusan bilik sains telah dikajl. Keberkesanan pengurusan bilik sains dikaji dart segi keberkesanan lnfrstruktur serta kebolehan dart segi penguasaan Kemahiran Proses Sains dan Kemahlran Manipulatif Sains mund. Pengumpulan data dilakukan melalul Instrument soal selidik. Sampel kajian terdirt danpada 146 orang guru Sains dan sekolah rendah dan menengah. Keputusan kajian mendapati bahawa gaya pengurusan mempunyai hubungan yang signifikan dengan tempoh mengajar tetapi tidak signifikan dengan jenis sekolah dan opsyen guru. Analisis data dibuat dengan menggunakan 'Alpha Cronbach. Analisis peratus kekerapan(frequency), min, mod, median, julat (range), sisihan piawai dan ujian korelasi. 2014 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17708/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17708/1/Gaya%20pengurusan%20guru%20sains%20dan%20keberkesanan%20pengurusan%20bilik%20sains%20di%20sekolah%20.pdf text en public masters Universiti Malaysia Sabah Faculty of Psychology and education
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Siti Adilah Ali
Gaya pengurusan guru sains dan keberkesanan pengurusan bilik sains di sekolah
description Kajian ini bertujuan untuk menyelidik dan mengenal pasti gaya pengurusan guru Sains dan keberkesanan pengurusan bilik sains di sekolah-sekolah di Wilayah Persekutuan Labuan. Dimensi amalan gaya pengurusan guru-guru Sains akan mencorakkan budaya dalam pengurusan bllik-bilik Sains. Sebelum pembangunan modul, hubungan dl antara gaya pengurusan 4 Sistem Rensis Ukert dengan keberkesanan pengurusan bilik sains telah dikajl. Keberkesanan pengurusan bilik sains dikaji dart segi keberkesanan lnfrstruktur serta kebolehan dart segi penguasaan Kemahiran Proses Sains dan Kemahlran Manipulatif Sains mund. Pengumpulan data dilakukan melalul Instrument soal selidik. Sampel kajian terdirt danpada 146 orang guru Sains dan sekolah rendah dan menengah. Keputusan kajian mendapati bahawa gaya pengurusan mempunyai hubungan yang signifikan dengan tempoh mengajar tetapi tidak signifikan dengan jenis sekolah dan opsyen guru. Analisis data dibuat dengan menggunakan 'Alpha Cronbach. Analisis peratus kekerapan(frequency), min, mod, median, julat (range), sisihan piawai dan ujian korelasi.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Siti Adilah Ali
author_facet Siti Adilah Ali
author_sort Siti Adilah Ali
title Gaya pengurusan guru sains dan keberkesanan pengurusan bilik sains di sekolah
title_short Gaya pengurusan guru sains dan keberkesanan pengurusan bilik sains di sekolah
title_full Gaya pengurusan guru sains dan keberkesanan pengurusan bilik sains di sekolah
title_fullStr Gaya pengurusan guru sains dan keberkesanan pengurusan bilik sains di sekolah
title_full_unstemmed Gaya pengurusan guru sains dan keberkesanan pengurusan bilik sains di sekolah
title_sort gaya pengurusan guru sains dan keberkesanan pengurusan bilik sains di sekolah
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department Faculty of Psychology and education
publishDate 2014
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17708/1/Gaya%20pengurusan%20guru%20sains%20dan%20keberkesanan%20pengurusan%20bilik%20sains%20di%20sekolah%20.pdf
_version_ 1747836462050574336