Pembinaan dan pengesahan instrumen literasi pentaksiran pelajar Ijazah Sarjana Muda Perguruan
Kajian ini bertujuan membina dan mengesahkan Instrumen Literasi Pentaksiran Institut Pendidikan Guru( ILP IPG) untuk mengukur literasi pentaksiran pelajar Ijazah Sarjana Muda Perguruan( PISMP). Berdasarkan analisis pengkaji terhadap Standard for Teachers Competencein the Educational Assessment of...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17735/1/Pembinaan%20dan%20pengesahan%20instrumen.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-ums-ep.17735 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-ums-ep.177352017-12-06T05:49:28Z Pembinaan dan pengesahan instrumen literasi pentaksiran pelajar Ijazah Sarjana Muda Perguruan 2016 Zakiah Noordin LB Theory and practice of education Kajian ini bertujuan membina dan mengesahkan Instrumen Literasi Pentaksiran Institut Pendidikan Guru( ILP IPG) untuk mengukur literasi pentaksiran pelajar Ijazah Sarjana Muda Perguruan( PISMP). Berdasarkan analisis pengkaji terhadap Standard for Teachers Competencein the Educational Assessment of Students( STCEAS) dan analisis sukatan pelajaran kursus pengukuran dan penilaian di Institut Pendidikan Guru, lima dimensi literasi pentaksiran telah dibentuk iaitu Konsep Asas, Perancangan, Pembinaan, Pentadbiran, Penskoran dan Analisis; dan Interprestasi dan Tindakan Susulan. Proses pembinaan instrumen melibatkan tiga peringkat iaitu mereka bentuk; pembinaan dan pengesahan instrumen. Pembinaan ILP IPG juga berasaskan Model Pembinaan McIntire dan Miller. Kesemua item ILP IPG mempunyai kesahan yang baik kerana menunjukkan nilai point-measure correlation (PTMEA CORR) melebihi 0.3 dan nilai fit yang diterima. Nilai kebolehpercayaan item bagi kelima-lima dimensi ILP IPG mempunyai nilai yang melebihi 0.80. Indeks pengasingan item bagi kelima-lima dimensi adalah baik kerana melebihi nilai 2. Dapatan kajian ini menunjukkan nilai kebolehpercayaan individu bagi kelima-lima dimensi adalah diterima iaitu melebihi nilai 0.6. Indeks pengasingan individu agak rendah kerana mempunyai nilai yang kurang dari nilai 2. Memandangkan wujudnya lompang-lompang dalam tafsiran konstruk yang diukur, maka indeks pengasingan yang agak rendah adalah dijangkakan. Analisis Kebezaan Fungsi Item ke atas jantina (Gender Differential ltem Functioning- GDIF) mendapati 12 item menunjukkan GDIF signifikan clan ia perlu disemak semula bagi memastikan instrumen bersih dari sebarang item yang cenderung bias. Dalam kajian ini, item telah digubal dengan baik dan mensasari kebolehan responden yang diharapkan 2016 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17735/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17735/1/Pembinaan%20dan%20pengesahan%20instrumen.pdf text en public phd Universiti Malaysia Sabah Faculty of Psychology and Education |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
collection |
UMS Institutional Repository |
language |
English |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Zakiah Noordin Pembinaan dan pengesahan instrumen literasi pentaksiran pelajar Ijazah Sarjana Muda Perguruan |
description |
Kajian ini bertujuan membina dan mengesahkan Instrumen Literasi Pentaksiran
Institut Pendidikan Guru( ILP IPG) untuk mengukur literasi pentaksiran pelajar Ijazah
Sarjana Muda Perguruan( PISMP). Berdasarkan analisis pengkaji terhadap Standard
for Teachers Competencein the Educational Assessment of Students( STCEAS) dan
analisis sukatan pelajaran kursus pengukuran dan penilaian di Institut Pendidikan
Guru, lima dimensi literasi pentaksiran telah dibentuk iaitu Konsep Asas,
Perancangan, Pembinaan, Pentadbiran, Penskoran dan Analisis; dan Interprestasi
dan Tindakan Susulan. Proses pembinaan instrumen melibatkan tiga peringkat iaitu
mereka bentuk; pembinaan dan pengesahan instrumen. Pembinaan ILP IPG juga
berasaskan Model Pembinaan McIntire dan Miller. Kesemua item ILP IPG mempunyai
kesahan yang baik kerana menunjukkan nilai point-measure correlation (PTMEA
CORR) melebihi 0.3 dan nilai fit yang diterima. Nilai kebolehpercayaan item bagi
kelima-lima dimensi ILP IPG mempunyai nilai yang melebihi 0.80. Indeks
pengasingan item bagi kelima-lima dimensi adalah baik kerana melebihi nilai 2.
Dapatan kajian ini menunjukkan nilai kebolehpercayaan individu bagi kelima-lima
dimensi adalah diterima iaitu melebihi nilai 0.6. Indeks pengasingan individu agak
rendah kerana mempunyai nilai yang kurang dari nilai 2. Memandangkan wujudnya
lompang-lompang dalam tafsiran konstruk yang diukur, maka indeks pengasingan
yang agak rendah adalah dijangkakan. Analisis Kebezaan Fungsi Item ke atas jantina
(Gender Differential ltem Functioning- GDIF) mendapati 12 item menunjukkan GDIF
signifikan clan ia perlu disemak semula bagi memastikan instrumen bersih dari
sebarang item yang cenderung bias. Dalam kajian ini, item telah digubal dengan baik
dan mensasari kebolehan responden yang diharapkan |
format |
Thesis |
qualification_name |
Doctor of Philosophy (PhD.) |
author |
Zakiah Noordin |
author_facet |
Zakiah Noordin |
author_sort |
Zakiah Noordin |
title |
Pembinaan dan pengesahan instrumen
literasi pentaksiran pelajar Ijazah
Sarjana Muda Perguruan |
title_short |
Pembinaan dan pengesahan instrumen
literasi pentaksiran pelajar Ijazah
Sarjana Muda Perguruan |
title_full |
Pembinaan dan pengesahan instrumen
literasi pentaksiran pelajar Ijazah
Sarjana Muda Perguruan |
title_fullStr |
Pembinaan dan pengesahan instrumen
literasi pentaksiran pelajar Ijazah
Sarjana Muda Perguruan |
title_full_unstemmed |
Pembinaan dan pengesahan instrumen
literasi pentaksiran pelajar Ijazah
Sarjana Muda Perguruan |
title_sort |
pembinaan dan pengesahan instrumen
literasi pentaksiran pelajar ijazah
sarjana muda perguruan |
granting_institution |
Universiti Malaysia Sabah |
granting_department |
Faculty of Psychology and Education |
publishDate |
2016 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17735/1/Pembinaan%20dan%20pengesahan%20instrumen.pdf |
_version_ |
1747836463285796864 |