Persepsi guru terhadap kepimpinan pengetua wanita sekolah menengah di daerah Tuaran

Dalam menentukan hala tuju dan pencapaian visi serta misi sekolah ke arah kecemerlangan sekolah adalah dipengaruhl sepenuhnya oleh kepimpinan pengetua. Kajian yang dijalankan ini adalah untuk meninjau tahap persepsi guru-guru terhadap kepimpinan pengetua di lima buah sekolah menengah daerah Tuaran....

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Anasari Paulus Rinsa
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2009
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18687/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18687/2/FULLTEXT.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.18687
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.186872024-02-20T02:21:45Z Persepsi guru terhadap kepimpinan pengetua wanita sekolah menengah di daerah Tuaran 2009 Anasari Paulus Rinsa LB Theory and practice of education Dalam menentukan hala tuju dan pencapaian visi serta misi sekolah ke arah kecemerlangan sekolah adalah dipengaruhl sepenuhnya oleh kepimpinan pengetua. Kajian yang dijalankan ini adalah untuk meninjau tahap persepsi guru-guru terhadap kepimpinan pengetua di lima buah sekolah menengah daerah Tuaran. Keutamaan dalam kajian IN adalah tinjauan persepsi guru terhadap kepimpinan pengetua dad aspek perancanganp, engelolaan,p enyeliaand an penilian. Satu set soal selidik yang mengandungi 40 Item telah digunakan dalam kajian IN. Set soal selidik ini perlu dijawab oleh semua responden yang dipilih secara rawak di sekolah-sekolah berkenaan. Seramai 97 orang responden yang telah menjawab soal selidik tersebut. Sekolah-sekolahy ang terlibat dalam kajian IN adalah SMK Badin, SM St. John, SMK Tamparull, SMK Sri Nangka dan SMK Tun Fuad Stephen, Kiulu. Kajian ini mendapati bahawa pengetua sekolah memainkan peranan yang penting sebagal perancang yang terbaik, mempunyal kebolehan dan berjaya melaksanakan semua perancangan, penyeiiaan, penilalan clan pengelolaan dalam apa jua aktiviti di sekolah masingmasing. Secara keseluruhannya dapatan dad kajian ini bahawa persepsi guru terhadap kepimpinan pengetua adalah di tahap sederhana iaitu skor min tahap persepsi ialah M=2.34 - 3.67. 2009 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18687/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18687/1/24%20PAGES.pdf text en public https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18687/2/FULLTEXT.pdf text en validuser masters Universiti Malaysia Sabah Faculty of Psychology and Education
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
English
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Anasari Paulus Rinsa
Persepsi guru terhadap kepimpinan pengetua wanita sekolah menengah di daerah Tuaran
description Dalam menentukan hala tuju dan pencapaian visi serta misi sekolah ke arah kecemerlangan sekolah adalah dipengaruhl sepenuhnya oleh kepimpinan pengetua. Kajian yang dijalankan ini adalah untuk meninjau tahap persepsi guru-guru terhadap kepimpinan pengetua di lima buah sekolah menengah daerah Tuaran. Keutamaan dalam kajian IN adalah tinjauan persepsi guru terhadap kepimpinan pengetua dad aspek perancanganp, engelolaan,p enyeliaand an penilian. Satu set soal selidik yang mengandungi 40 Item telah digunakan dalam kajian IN. Set soal selidik ini perlu dijawab oleh semua responden yang dipilih secara rawak di sekolah-sekolah berkenaan. Seramai 97 orang responden yang telah menjawab soal selidik tersebut. Sekolah-sekolahy ang terlibat dalam kajian IN adalah SMK Badin, SM St. John, SMK Tamparull, SMK Sri Nangka dan SMK Tun Fuad Stephen, Kiulu. Kajian ini mendapati bahawa pengetua sekolah memainkan peranan yang penting sebagal perancang yang terbaik, mempunyal kebolehan dan berjaya melaksanakan semua perancangan, penyeiiaan, penilalan clan pengelolaan dalam apa jua aktiviti di sekolah masingmasing. Secara keseluruhannya dapatan dad kajian ini bahawa persepsi guru terhadap kepimpinan pengetua adalah di tahap sederhana iaitu skor min tahap persepsi ialah M=2.34 - 3.67.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Anasari Paulus Rinsa
author_facet Anasari Paulus Rinsa
author_sort Anasari Paulus Rinsa
title Persepsi guru terhadap kepimpinan pengetua wanita sekolah menengah di daerah Tuaran
title_short Persepsi guru terhadap kepimpinan pengetua wanita sekolah menengah di daerah Tuaran
title_full Persepsi guru terhadap kepimpinan pengetua wanita sekolah menengah di daerah Tuaran
title_fullStr Persepsi guru terhadap kepimpinan pengetua wanita sekolah menengah di daerah Tuaran
title_full_unstemmed Persepsi guru terhadap kepimpinan pengetua wanita sekolah menengah di daerah Tuaran
title_sort persepsi guru terhadap kepimpinan pengetua wanita sekolah menengah di daerah tuaran
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department Faculty of Psychology and Education
publishDate 2009
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18687/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18687/2/FULLTEXT.pdf
_version_ 1794022673804689408