Hubungan antara gaya pembelajaran dengan motivasi dalam kalangan pelajar tingkatan 6 (prauniversiti) sekitar daerah Tawau
Kajian ini mengkaji hubungan antara gaya pembeiajaran pelajar dengan motivasi. Kajian ini melibatkan seramai 270 orang responden yang terdiri daripada 119 orang lelaki dan 151 orang perempuan pelajar lingkatan 6 (prauniversiti), sekitar daerah Tawau, Sabah. Statistik deskriptif iaitu peratusan, m...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18704/1/Hubungan%20antara%20gaya%20pembelajaran.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian ini mengkaji hubungan antara gaya pembeiajaran pelajar dengan motivasi. Kajian
ini melibatkan seramai 270 orang responden yang terdiri daripada 119 orang lelaki dan
151 orang perempuan pelajar lingkatan 6 (prauniversiti), sekitar daerah Tawau, Sabah.
Statistik deskriptif iaitu peratusan, min dan sisihan piawai digunakan untuk analisis
taburan. Manakala statistik inferensi iaitu analisis korelasi" pearson, digunakan untuk
menunjukkan hubungan pembolehubah gaya pembelajaran pelajar dengan motivasi.
Kajian ini berbentuk deskriptif dan menggunakan instrumen soal selidik dengan skala
likert lima mata bagi mengukur tiga kategori gaya pembelajaran dan skala empat mata
bagi mengukur motivasi pelajar. Tiga kategorl gaya pembelajaran oleh model VAK adalah
kategori visual, auditori dan kinestetik. Dua aspek motivasi pelajar adalah intrinsik dan
ekstrinsik. Nilai pekali Alpha Cronbach untuk kajian ini adalah 0.922. Dapatan kajian
mendapati gaya pembelajaran bagi kategori auditors (skor min 3.90, SP = 0.879) adalah
gaya pembelajaran yang paling dominan diamalkan oleh responden kajian. Kategori yang
kedua adalah gaya pembelajaran kategori kinestetik (skor min 3.84, SP = 0.869), diikuti
ketiga ialah gaya pembelajaran kategori visual (min 3.48, SP = 0.978). Hasil ujian korelasi
menunjukkan bahawa terdapatnya hubungan yang siginifikan, antara gaya pembelajaran
pelajar dengan motivasi s( r = 0.270, p=0.000) pada aras signifikan a =0.05. |
---|