Hubungan antara pendekatan pembelajaran dengan pencapaian Sains murid tahun enam sekolah rendah di daerah Beluran Sabah
Kajian ini dijalankan bertujuan untuk menentukan hubungan antara pendekatan pembelajaran dengan pencapaian Sains murid tahun enam sekolah rendah Luar Bandar Daerah Beluran, Sabah. Sejumlah 300 murid sekolah rendah dari 16 buah sekolah terlibat dalam kajian ini. Pendekatan pembelajaran yang dikaji...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18727/1/Hubungan%20antara%20pendekatan%20.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian ini dijalankan bertujuan untuk menentukan hubungan antara pendekatan
pembelajaran dengan pencapaian Sains murid tahun enam sekolah rendah Luar
Bandar Daerah Beluran, Sabah. Sejumlah 300 murid sekolah rendah dari 16 buah
sekolah terlibat dalam kajian ini. Pendekatan pembelajaran yang dikaji berdasarkan
Teori Pendekatan Pembelajaran Dunn dan Dunn iaitu Pendekatan Pembelajaran
Persekitaran, Emosional, Sosiologi, Fizikal dan Psikologi. Tahap pencapaian Sains
dikenalpasti dalam kajian ini adalah sama ada Gred A, B, C, D atau E. Indikator
bagi pencapaian Sains ialah keputusan peperiksaan Sains Semester 1 dan Semester
2. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini adalah soal selidik. Instrumen ini
mempunyai tingkat kebolehpercayaan.
853 hasil daripada kajian sebenar dan . 845
hasil daripada kajian rintis yang dijalankan ke atas 50 orang responden.
Rekabentuk kajian yang dijalankan adalah Kuantitatif. Data dianalisis dengan
menggunakan perisianSPSS(Statistical Packages for Social Sciences) Version 16.0
for Windows. Sebanyak sembilan persoalan dikemukakan dalam kajian ini dan telah
diukur serta diuji menggunakan kaedah statistik deskriptif dan inferensi dengan
aras kesignifikanan p<. 05. Hasil kajian menunjukkan bahawa majoriti murid
mempunyai tahap pencapaian yang sederhana. Hasil keputusan Ujian Mann-
Whitney U mendapati tidak terdapat hubungan signifikan di antara pencapaian
Sains mengikut sekolah dan jantina. Hasil keputusan Ujian Anova mendapati
terdapat hubungan signifikan di antara pencapaian Sains mengikut Etnik. Hasil
keputusan Ujian Korelasi Pearson mendapati terdapat keputusan berbeza mengikut
kategori pendekatan pembelajaran. Keputusan Ujian Korelasi Pearson mendapati
bahawa tidak terdapat hubungan signifikan di antara Pendekatan Pembelajaran
Persekitaran, Sosiologi dan Fizikal dengan pencapaian Sains. Hasil Ujian Korelasi
Pearson juga mendapati terdapat hubungan yang signifikan di antara Pendekatan
Pembelajaran Emosional dengan pencapaian Sains. Hasil Ujian Korelasi Sperman's
rho mendapati tidak terdapat hubungan signifikan di antara Pendekatan
Pembelajaran Psikologi dengan Pencapaian Sains |
---|