Persekitaran pembelajaran kelas rancangan khas dan kelas bukan rancangan khas dalam mata pelajaran Sains, di Sekolah Menengah Kebangsaan Sandakan, Sabah

Berdasarkan keputusan PMR Sekolah Menengah Kebangsaan Sandakan pada tahun 2011 dan 2012, pencapaian pelajar daripada Kelas Rancangan Khas adalah jauh lebih balk daripada pelajar Kelas Bukan Rancangan Khas. Berdasarkan permasalahan ini, kajian yang dijalankan bertujuan untuk mengenalpasti persekit...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Julailyn Jilius
Format: Thesis
Language:English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18910/1/Persekitaran%20pembelajaran%20kelas%20rancangan%20kha.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Berdasarkan keputusan PMR Sekolah Menengah Kebangsaan Sandakan pada tahun 2011 dan 2012, pencapaian pelajar daripada Kelas Rancangan Khas adalah jauh lebih balk daripada pelajar Kelas Bukan Rancangan Khas. Berdasarkan permasalahan ini, kajian yang dijalankan bertujuan untuk mengenalpasti persekitaran pembelajaran di antara kedua-dua jenis kelas. Ini kerana, kebanyakkan kajian lepas membuktikan persekitaran pembelajaran mempengaruhi pencapaian pelajar. Oleh itu, kajian ini akan menggunakan,instrumen "What Is Happening In This Class; yang telah lama digunakan oleh penyelidik dalam mengenaipasti persekitaran pembelajaran dalam sesuatu. Seramai 285 pelajar daripada SMK Sandakan, telah terlibat didalam kajian ini sebagai responden kajian. Analisis kajian mendapati, terdapat hubungan korelasi yang lemah antara pencapalan pelajar dalam mata pelajaran Sains mengikut kelas rancangan khas dan kelas bukan rancangan khas. Dapatan kajian juga mendapati terdapat perbezaan persekitaran pembelajaran antara kelas rancangan khas dan kelas bukan rancangan khas, seiring dengan pencapaian mereka. Implikasi kajian membawa kepada pemahaman yang lebih tentang bagaimana persekitaran pembelajaran mempengaruhi pencapaian pelajar