Pengaruh kemahiran kepimpinan kendiri dan tingkah laku kerja inovatif terhadap pencapaian sekolah kluster di Sarawak

Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti pengaruh Kemahiran Kepimpinan Kendiri dan tingkah Laku Kerja Inovatif terhadap Pencapaian Sekolah Kluster di Sarawak. Kajian kuantitatif inl menunjukkan kaedah tinjauan guru sekolah kluster seramai 238 orang guru daripada empat buah sekolah kluster yang di...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Wong, Siew Lang
Format: Thesis
Language:English
Published: 2016
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18956/1/Pengaruh%20kemahiran%20kepimpinan.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.18956
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.189562018-02-28T06:46:36Z Pengaruh kemahiran kepimpinan kendiri dan tingkah laku kerja inovatif terhadap pencapaian sekolah kluster di Sarawak 2016 Wong, Siew Lang LB Theory and practice of education Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti pengaruh Kemahiran Kepimpinan Kendiri dan tingkah Laku Kerja Inovatif terhadap Pencapaian Sekolah Kluster di Sarawak. Kajian kuantitatif inl menunjukkan kaedah tinjauan guru sekolah kluster seramai 238 orang guru daripada empat buah sekolah kluster yang dipilih secara rawak menggunakan Quickscale. Empat set instrumen soal selidik digunakan untuk mendapatkan maklumbalas responden terhadap konstruk yang dikaji: Soal Selidik Kemahiran Kepimpinan Kendiri, Soal Selidik Tingkah Laku Kerja Inovatif, Soal Selidik Pencapaian Sekolah Kluster dan Soal Selidik Efikasi Kendiri Guru. Analisis pengesahan faktor digunakan untuk mendapat indeks padanan model hipotesis dengan data kajian. Modifikasi model dilakukan untuk mendapatkan nilai indeks padanan yang baik (good fit) dalam menentusahkan model pengukuran semua konstruk kajian. Semua model pengukuran digabungkan untuk membentuk Model Persamaan Struktural. Nilai petunjuk padanan model akhir ialah x²) = 105.948, df=41, p=.000 CMIN/df=2.584, GFI=.928, CFI=.964 dan RMSEA=.004 menunjukkan padanan yang balk model modifikasi dengan data kajian. Dapatan kajian menunjukkan Kemahiran Kepimpinan Kendiri mempunyai hubungan yang positif dan signifikan dengan Pencapaian Sekolah Kluster di Sarawak (0.59). Selain itu, Kemahiran Kepimpinan Kendiri juga mempunyai hubungan yang positif dan signifikan dengan Tingkah Laku Kerja Inovatif (0.49). Seterusnya, konstruk Tingkah Laku Kerja Inovatif mempunyai hubungan positif dan signifikan dengan Pencapaian Sekolah Kluster (0.60). Efikasi Kendiri Guru merupakan pengantara separa bagi hubungan antara Kemahiran Kepimpinan Kendiri dengan Pencapaian Sekolah Kluster di Sarawak. Berdasarkan dapatan kajian, tujuh cadangan kajian lanjutan dikemukakan. 2016 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18956/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18956/1/Pengaruh%20kemahiran%20kepimpinan.pdf text en public postdoctoral Universiti Malaysia Sabah Faculty of Psychology and Education
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Wong, Siew Lang
Pengaruh kemahiran kepimpinan kendiri dan tingkah laku kerja inovatif terhadap pencapaian sekolah kluster di Sarawak
description Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti pengaruh Kemahiran Kepimpinan Kendiri dan tingkah Laku Kerja Inovatif terhadap Pencapaian Sekolah Kluster di Sarawak. Kajian kuantitatif inl menunjukkan kaedah tinjauan guru sekolah kluster seramai 238 orang guru daripada empat buah sekolah kluster yang dipilih secara rawak menggunakan Quickscale. Empat set instrumen soal selidik digunakan untuk mendapatkan maklumbalas responden terhadap konstruk yang dikaji: Soal Selidik Kemahiran Kepimpinan Kendiri, Soal Selidik Tingkah Laku Kerja Inovatif, Soal Selidik Pencapaian Sekolah Kluster dan Soal Selidik Efikasi Kendiri Guru. Analisis pengesahan faktor digunakan untuk mendapat indeks padanan model hipotesis dengan data kajian. Modifikasi model dilakukan untuk mendapatkan nilai indeks padanan yang baik (good fit) dalam menentusahkan model pengukuran semua konstruk kajian. Semua model pengukuran digabungkan untuk membentuk Model Persamaan Struktural. Nilai petunjuk padanan model akhir ialah x²) = 105.948, df=41, p=.000 CMIN/df=2.584, GFI=.928, CFI=.964 dan RMSEA=.004 menunjukkan padanan yang balk model modifikasi dengan data kajian. Dapatan kajian menunjukkan Kemahiran Kepimpinan Kendiri mempunyai hubungan yang positif dan signifikan dengan Pencapaian Sekolah Kluster di Sarawak (0.59). Selain itu, Kemahiran Kepimpinan Kendiri juga mempunyai hubungan yang positif dan signifikan dengan Tingkah Laku Kerja Inovatif (0.49). Seterusnya, konstruk Tingkah Laku Kerja Inovatif mempunyai hubungan positif dan signifikan dengan Pencapaian Sekolah Kluster (0.60). Efikasi Kendiri Guru merupakan pengantara separa bagi hubungan antara Kemahiran Kepimpinan Kendiri dengan Pencapaian Sekolah Kluster di Sarawak. Berdasarkan dapatan kajian, tujuh cadangan kajian lanjutan dikemukakan.
format Thesis
qualification_level Doctorate
author Wong, Siew Lang
author_facet Wong, Siew Lang
author_sort Wong, Siew Lang
title Pengaruh kemahiran kepimpinan kendiri dan tingkah laku kerja inovatif terhadap pencapaian sekolah kluster di Sarawak
title_short Pengaruh kemahiran kepimpinan kendiri dan tingkah laku kerja inovatif terhadap pencapaian sekolah kluster di Sarawak
title_full Pengaruh kemahiran kepimpinan kendiri dan tingkah laku kerja inovatif terhadap pencapaian sekolah kluster di Sarawak
title_fullStr Pengaruh kemahiran kepimpinan kendiri dan tingkah laku kerja inovatif terhadap pencapaian sekolah kluster di Sarawak
title_full_unstemmed Pengaruh kemahiran kepimpinan kendiri dan tingkah laku kerja inovatif terhadap pencapaian sekolah kluster di Sarawak
title_sort pengaruh kemahiran kepimpinan kendiri dan tingkah laku kerja inovatif terhadap pencapaian sekolah kluster di sarawak
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department Faculty of Psychology and Education
publishDate 2016
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18956/1/Pengaruh%20kemahiran%20kepimpinan.pdf
_version_ 1747836502006562816