Pengurusan Pengajaran Guru Dan Infrastruktur Ict Serta Persepsi Pelajar Dalam Mata Pelajaran Ict

Guru seringkali diibaratkan sebagai pengurus dalam bilik darjah. Pengurusan pengajaran guru merupakan pedoman kepada guru dalam menguruskan bilik darjah. Sejajar dengan ledakan teknologi, mata pelajaran Information Comunication Technology (ICT) telah diperkenalkan kepada pelajar di peringkat menenga...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Jen, Lee Shee Zee
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2011
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30484/1/Pengurusan%20Pengajaran%20Guru%20Dan%20Infrastruktur%20Ict%20Serta%2024pages.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30484/2/Pengurusan%20Pengajaran%20Guru%20Dan%20Infrastruktur%20Ict%20Serta..pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.30484
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.304842021-09-06T07:33:57Z Pengurusan Pengajaran Guru Dan Infrastruktur Ict Serta Persepsi Pelajar Dalam Mata Pelajaran Ict 2011 Jen, Lee Shee Zee LC8-6691 Special aspects of education Guru seringkali diibaratkan sebagai pengurus dalam bilik darjah. Pengurusan pengajaran guru merupakan pedoman kepada guru dalam menguruskan bilik darjah. Sejajar dengan ledakan teknologi, mata pelajaran Information Comunication Technology (ICT) telah diperkenalkan kepada pelajar di peringkat menengah atas. Dengan penawaran mata pelajaran tersebut, kemudahan infrastruktur ICT menjadi elemen yang penting dalam pembelajaran. Maka kajian ini akan melihat hubungan di antara pengurusan pengajaran guru dengan kemudahan infrastruktur ICT yang dibekalkan oleh sekolah. Di samping itu, kajian juga mengkaji tentang persepsi pelajar terhadap pengurusan pengajaran guru dan infrastruktur ICT. Analisis data dalam penyelidikan ini dibuat secara kuantitatif. Data dalam kajian ini diperolehi melalui soal selidik yang diedarkan kepada 175 orang pelajar Tingkatan 4 dari enam buah sekolah menengah di daerah Kota Kinabalu. Instrumen kajian diadaptasi dari Principal Instructional Management Rating Scale (PIMRS), Shelby County Schools Rubric for Essential Conditions dan Rubric of Essential Technology Conditions (RETC). Data yang diperoleh dianalisis dengan menggunakan SPSS versi 16.0. Dapatan kajian menunjukkan wujud hubungan signifikan yang sederhana di antara pengurusan pengajaran guru, infrastruktur ICT dan persepsi pelajar dalam mata pelajaran ICT. Berdasarkan dapatan kajian, pengurusan pengajaran guru, infrastruktur ICT mempunyai pengaruh terhadap persepsi pelajar dalam mata pelajaran ICT. 2011 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30484/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30484/1/Pengurusan%20Pengajaran%20Guru%20Dan%20Infrastruktur%20Ict%20Serta%2024pages.pdf text en public https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30484/2/Pengurusan%20Pengajaran%20Guru%20Dan%20Infrastruktur%20Ict%20Serta..pdf text en validuser mphil masters Universiti Malaysia Sabah Faculty Of Psychology and education
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
English
topic LC8-6691 Special aspects of education
spellingShingle LC8-6691 Special aspects of education
Jen, Lee Shee Zee
Pengurusan Pengajaran Guru Dan Infrastruktur Ict Serta Persepsi Pelajar Dalam Mata Pelajaran Ict
description Guru seringkali diibaratkan sebagai pengurus dalam bilik darjah. Pengurusan pengajaran guru merupakan pedoman kepada guru dalam menguruskan bilik darjah. Sejajar dengan ledakan teknologi, mata pelajaran Information Comunication Technology (ICT) telah diperkenalkan kepada pelajar di peringkat menengah atas. Dengan penawaran mata pelajaran tersebut, kemudahan infrastruktur ICT menjadi elemen yang penting dalam pembelajaran. Maka kajian ini akan melihat hubungan di antara pengurusan pengajaran guru dengan kemudahan infrastruktur ICT yang dibekalkan oleh sekolah. Di samping itu, kajian juga mengkaji tentang persepsi pelajar terhadap pengurusan pengajaran guru dan infrastruktur ICT. Analisis data dalam penyelidikan ini dibuat secara kuantitatif. Data dalam kajian ini diperolehi melalui soal selidik yang diedarkan kepada 175 orang pelajar Tingkatan 4 dari enam buah sekolah menengah di daerah Kota Kinabalu. Instrumen kajian diadaptasi dari Principal Instructional Management Rating Scale (PIMRS), Shelby County Schools Rubric for Essential Conditions dan Rubric of Essential Technology Conditions (RETC). Data yang diperoleh dianalisis dengan menggunakan SPSS versi 16.0. Dapatan kajian menunjukkan wujud hubungan signifikan yang sederhana di antara pengurusan pengajaran guru, infrastruktur ICT dan persepsi pelajar dalam mata pelajaran ICT. Berdasarkan dapatan kajian, pengurusan pengajaran guru, infrastruktur ICT mempunyai pengaruh terhadap persepsi pelajar dalam mata pelajaran ICT.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Jen, Lee Shee Zee
author_facet Jen, Lee Shee Zee
author_sort Jen, Lee Shee Zee
title Pengurusan Pengajaran Guru Dan Infrastruktur Ict Serta Persepsi Pelajar Dalam Mata Pelajaran Ict
title_short Pengurusan Pengajaran Guru Dan Infrastruktur Ict Serta Persepsi Pelajar Dalam Mata Pelajaran Ict
title_full Pengurusan Pengajaran Guru Dan Infrastruktur Ict Serta Persepsi Pelajar Dalam Mata Pelajaran Ict
title_fullStr Pengurusan Pengajaran Guru Dan Infrastruktur Ict Serta Persepsi Pelajar Dalam Mata Pelajaran Ict
title_full_unstemmed Pengurusan Pengajaran Guru Dan Infrastruktur Ict Serta Persepsi Pelajar Dalam Mata Pelajaran Ict
title_sort pengurusan pengajaran guru dan infrastruktur ict serta persepsi pelajar dalam mata pelajaran ict
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department Faculty Of Psychology and education
publishDate 2011
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30484/1/Pengurusan%20Pengajaran%20Guru%20Dan%20Infrastruktur%20Ict%20Serta%2024pages.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30484/2/Pengurusan%20Pengajaran%20Guru%20Dan%20Infrastruktur%20Ict%20Serta..pdf
_version_ 1747836566219259904