Pengurusan Pengajaran Guru Dan Infrastruktur Ict Serta Persepsi Pelajar Dalam Mata Pelajaran Ict
Guru seringkali diibaratkan sebagai pengurus dalam bilik darjah. Pengurusan pengajaran guru merupakan pedoman kepada guru dalam menguruskan bilik darjah. Sejajar dengan ledakan teknologi, mata pelajaran Information Comunication Technology (ICT) telah diperkenalkan kepada pelajar di peringkat menenga...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English |
Published: |
2011
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30484/1/Pengurusan%20Pengajaran%20Guru%20Dan%20Infrastruktur%20Ict%20Serta%2024pages.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30484/2/Pengurusan%20Pengajaran%20Guru%20Dan%20Infrastruktur%20Ict%20Serta..pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-ums-ep.30484 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-ums-ep.304842021-09-06T07:33:57Z Pengurusan Pengajaran Guru Dan Infrastruktur Ict Serta Persepsi Pelajar Dalam Mata Pelajaran Ict 2011 Jen, Lee Shee Zee LC8-6691 Special aspects of education Guru seringkali diibaratkan sebagai pengurus dalam bilik darjah. Pengurusan pengajaran guru merupakan pedoman kepada guru dalam menguruskan bilik darjah. Sejajar dengan ledakan teknologi, mata pelajaran Information Comunication Technology (ICT) telah diperkenalkan kepada pelajar di peringkat menengah atas. Dengan penawaran mata pelajaran tersebut, kemudahan infrastruktur ICT menjadi elemen yang penting dalam pembelajaran. Maka kajian ini akan melihat hubungan di antara pengurusan pengajaran guru dengan kemudahan infrastruktur ICT yang dibekalkan oleh sekolah. Di samping itu, kajian juga mengkaji tentang persepsi pelajar terhadap pengurusan pengajaran guru dan infrastruktur ICT. Analisis data dalam penyelidikan ini dibuat secara kuantitatif. Data dalam kajian ini diperolehi melalui soal selidik yang diedarkan kepada 175 orang pelajar Tingkatan 4 dari enam buah sekolah menengah di daerah Kota Kinabalu. Instrumen kajian diadaptasi dari Principal Instructional Management Rating Scale (PIMRS), Shelby County Schools Rubric for Essential Conditions dan Rubric of Essential Technology Conditions (RETC). Data yang diperoleh dianalisis dengan menggunakan SPSS versi 16.0. Dapatan kajian menunjukkan wujud hubungan signifikan yang sederhana di antara pengurusan pengajaran guru, infrastruktur ICT dan persepsi pelajar dalam mata pelajaran ICT. Berdasarkan dapatan kajian, pengurusan pengajaran guru, infrastruktur ICT mempunyai pengaruh terhadap persepsi pelajar dalam mata pelajaran ICT. 2011 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30484/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30484/1/Pengurusan%20Pengajaran%20Guru%20Dan%20Infrastruktur%20Ict%20Serta%2024pages.pdf text en public https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30484/2/Pengurusan%20Pengajaran%20Guru%20Dan%20Infrastruktur%20Ict%20Serta..pdf text en validuser mphil masters Universiti Malaysia Sabah Faculty Of Psychology and education |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
collection |
UMS Institutional Repository |
language |
English English |
topic |
LC8-6691 Special aspects of education |
spellingShingle |
LC8-6691 Special aspects of education Jen, Lee Shee Zee Pengurusan Pengajaran Guru Dan Infrastruktur Ict Serta Persepsi Pelajar Dalam Mata Pelajaran Ict |
description |
Guru seringkali diibaratkan sebagai pengurus dalam bilik darjah. Pengurusan pengajaran guru merupakan pedoman kepada guru dalam menguruskan bilik darjah. Sejajar dengan ledakan teknologi, mata pelajaran Information Comunication Technology (ICT) telah diperkenalkan kepada pelajar di peringkat menengah atas. Dengan penawaran mata pelajaran tersebut, kemudahan infrastruktur ICT menjadi elemen yang penting dalam pembelajaran. Maka kajian ini akan melihat hubungan di antara pengurusan pengajaran guru dengan kemudahan infrastruktur ICT yang dibekalkan oleh sekolah. Di samping itu, kajian juga mengkaji tentang persepsi pelajar terhadap pengurusan pengajaran guru dan infrastruktur ICT. Analisis data dalam penyelidikan ini dibuat secara kuantitatif. Data dalam kajian ini diperolehi melalui soal selidik yang diedarkan kepada 175 orang pelajar Tingkatan 4 dari enam buah sekolah menengah di daerah Kota Kinabalu. Instrumen kajian diadaptasi dari Principal Instructional Management Rating Scale (PIMRS), Shelby County Schools Rubric for Essential Conditions dan Rubric of Essential Technology Conditions (RETC). Data yang diperoleh dianalisis dengan menggunakan SPSS versi 16.0. Dapatan kajian menunjukkan wujud hubungan signifikan yang sederhana di antara pengurusan pengajaran guru, infrastruktur ICT dan persepsi pelajar dalam mata pelajaran ICT. Berdasarkan dapatan kajian, pengurusan pengajaran guru, infrastruktur ICT mempunyai pengaruh terhadap persepsi pelajar dalam mata pelajaran ICT. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Master of Philosophy (M.Phil.) |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Jen, Lee Shee Zee |
author_facet |
Jen, Lee Shee Zee |
author_sort |
Jen, Lee Shee Zee |
title |
Pengurusan Pengajaran Guru Dan Infrastruktur Ict Serta Persepsi Pelajar Dalam Mata Pelajaran Ict |
title_short |
Pengurusan Pengajaran Guru Dan Infrastruktur Ict Serta Persepsi Pelajar Dalam Mata Pelajaran Ict |
title_full |
Pengurusan Pengajaran Guru Dan Infrastruktur Ict Serta Persepsi Pelajar Dalam Mata Pelajaran Ict |
title_fullStr |
Pengurusan Pengajaran Guru Dan Infrastruktur Ict Serta Persepsi Pelajar Dalam Mata Pelajaran Ict |
title_full_unstemmed |
Pengurusan Pengajaran Guru Dan Infrastruktur Ict Serta Persepsi Pelajar Dalam Mata Pelajaran Ict |
title_sort |
pengurusan pengajaran guru dan infrastruktur ict serta persepsi pelajar dalam mata pelajaran ict |
granting_institution |
Universiti Malaysia Sabah |
granting_department |
Faculty Of Psychology and education |
publishDate |
2011 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30484/1/Pengurusan%20Pengajaran%20Guru%20Dan%20Infrastruktur%20Ict%20Serta%2024pages.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30484/2/Pengurusan%20Pengajaran%20Guru%20Dan%20Infrastruktur%20Ict%20Serta..pdf |
_version_ |
1747836566219259904 |