Pengaruh akauntabiliti, interaksi dan pengurusan strategik guru terhadap pencapaian murid di daerah berpencapaian rendah di Sarawak

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pengaruh dan hubungan antara akauntabiliti, interaksi dan pengurusan strategik guru dengan pencapaian murid dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah di daerah yang berpencapaian rendah di Sarawak. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif yang melibatkan 23...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Dayang Lelawati Abang Jalil
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2017
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37558/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37558/2/FULLTEXT.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.37558
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.375582023-11-22T02:35:10Z Pengaruh akauntabiliti, interaksi dan pengurusan strategik guru terhadap pencapaian murid di daerah berpencapaian rendah di Sarawak 2017 Dayang Lelawati Abang Jalil LB1050.9-1091 Educational psychology Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pengaruh dan hubungan antara akauntabiliti, interaksi dan pengurusan strategik guru dengan pencapaian murid dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah di daerah yang berpencapaian rendah di Sarawak. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif yang melibatkan 234 orang guru yang dipilih secara persampelan berkelompok mewakili sekolah di daerah Limbang, Lawas, Betong dan Samarahan. Instrumen kajian yang digunakan dalam kajian ini ialah set soal selidik yang mengandungi 65 item yang dibina oleh pengkaji bagi pemboleh ubah akauntabiliti, interaksi guru dan pemboleh ubah pengurusan strategik sebahagiannya diadaptasi daripada kajian David berkaitan pengurusan strategik. Data daripada instrumen digunakan untuk mengukur tahap semua pemboleh ubah, dan hubungan serta pengaruh bagi pemboleh ubah tidak bersandar terhadap pemboleh ubah bersandar. Pengujian bagi hipotesis kajian telah dilakukan dengan menggunakan kaedah pengujian korelasi Pearson dan regresi berganda. Dapatan kajian menunjukkan min ketiga-tiga pemboleh ubah tidak bersandar tinggi namun hanya terdapat hubungan positif yang lemah tetapi signifikan bagi akauntabiliti guru dan interaksi guru. Keputusan kajian juga mendapati ketiga-tiga pemboleh ubah tidak bersandar tidak mempengaruhi pencapaian murid. Oleh kerana nilai R Square (5.4%) mendekati nilai sifar maka dapat disimpulkan bahawa kemampuan pemboleh ubah tidak bersandar dalam menjelaskan pemboleh ubah bersandar amat terbatas. Namun demikian kajian ini mencadangkan bahawa guru haruslah sentiasa menunjukkan akauntabiliti mereka terhadap sekolah dan profesion serta sentiasa menggunakan interaksi sosial yang positif untuk membantu murid mencapai keputusan yang cemerlang dalam UPSR. Selain itu kajian ini mencadangkan agar kaedah campuran kualitatif dan kuantitatif untuk mendapat hasil dapatan yang mungkin tidak dapat dikenal pasti dalam kajian ini digunakan. 2017 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37558/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37558/1/24%20PAGES.pdf text en public https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37558/2/FULLTEXT.pdf text en validuser masters Universiti Malaysia Sabah Fakulti Psikologi dan Pendidikan
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
English
topic LB1050.9-1091 Educational psychology
spellingShingle LB1050.9-1091 Educational psychology
Dayang Lelawati Abang Jalil
Pengaruh akauntabiliti, interaksi dan pengurusan strategik guru terhadap pencapaian murid di daerah berpencapaian rendah di Sarawak
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pengaruh dan hubungan antara akauntabiliti, interaksi dan pengurusan strategik guru dengan pencapaian murid dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah di daerah yang berpencapaian rendah di Sarawak. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif yang melibatkan 234 orang guru yang dipilih secara persampelan berkelompok mewakili sekolah di daerah Limbang, Lawas, Betong dan Samarahan. Instrumen kajian yang digunakan dalam kajian ini ialah set soal selidik yang mengandungi 65 item yang dibina oleh pengkaji bagi pemboleh ubah akauntabiliti, interaksi guru dan pemboleh ubah pengurusan strategik sebahagiannya diadaptasi daripada kajian David berkaitan pengurusan strategik. Data daripada instrumen digunakan untuk mengukur tahap semua pemboleh ubah, dan hubungan serta pengaruh bagi pemboleh ubah tidak bersandar terhadap pemboleh ubah bersandar. Pengujian bagi hipotesis kajian telah dilakukan dengan menggunakan kaedah pengujian korelasi Pearson dan regresi berganda. Dapatan kajian menunjukkan min ketiga-tiga pemboleh ubah tidak bersandar tinggi namun hanya terdapat hubungan positif yang lemah tetapi signifikan bagi akauntabiliti guru dan interaksi guru. Keputusan kajian juga mendapati ketiga-tiga pemboleh ubah tidak bersandar tidak mempengaruhi pencapaian murid. Oleh kerana nilai R Square (5.4%) mendekati nilai sifar maka dapat disimpulkan bahawa kemampuan pemboleh ubah tidak bersandar dalam menjelaskan pemboleh ubah bersandar amat terbatas. Namun demikian kajian ini mencadangkan bahawa guru haruslah sentiasa menunjukkan akauntabiliti mereka terhadap sekolah dan profesion serta sentiasa menggunakan interaksi sosial yang positif untuk membantu murid mencapai keputusan yang cemerlang dalam UPSR. Selain itu kajian ini mencadangkan agar kaedah campuran kualitatif dan kuantitatif untuk mendapat hasil dapatan yang mungkin tidak dapat dikenal pasti dalam kajian ini digunakan.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Dayang Lelawati Abang Jalil
author_facet Dayang Lelawati Abang Jalil
author_sort Dayang Lelawati Abang Jalil
title Pengaruh akauntabiliti, interaksi dan pengurusan strategik guru terhadap pencapaian murid di daerah berpencapaian rendah di Sarawak
title_short Pengaruh akauntabiliti, interaksi dan pengurusan strategik guru terhadap pencapaian murid di daerah berpencapaian rendah di Sarawak
title_full Pengaruh akauntabiliti, interaksi dan pengurusan strategik guru terhadap pencapaian murid di daerah berpencapaian rendah di Sarawak
title_fullStr Pengaruh akauntabiliti, interaksi dan pengurusan strategik guru terhadap pencapaian murid di daerah berpencapaian rendah di Sarawak
title_full_unstemmed Pengaruh akauntabiliti, interaksi dan pengurusan strategik guru terhadap pencapaian murid di daerah berpencapaian rendah di Sarawak
title_sort pengaruh akauntabiliti, interaksi dan pengurusan strategik guru terhadap pencapaian murid di daerah berpencapaian rendah di sarawak
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department Fakulti Psikologi dan Pendidikan
publishDate 2017
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37558/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37558/2/FULLTEXT.pdf
_version_ 1783727544621596672