Peranan faktor kognitif terhadap tahap prestasi penaakulan induktif matriks dalam kalangan kanak-kanak
Situasi pembelajaran yang mencabar pada masa kini memerlukan kemahiran kanak-kanak dalam penyelesaian masalah induktif, penaakulan hubungan dalam masalah yang rumit dan pemikiran aras tinggi. Walaubagaimanapun, hanya sebilangan kecil kajian mengkaji keupayaan penaakulan induktif dan faktor-faktor ko...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English |
Published: |
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37765/1/24%20PAGES.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37765/2/FULLTEXT.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-ums-ep.37765 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-ums-ep.377652023-12-01T02:54:28Z Peranan faktor kognitif terhadap tahap prestasi penaakulan induktif matriks dalam kalangan kanak-kanak 2017 Juliee Christie Gohong @ Mohd Rasley BF712-724.85 Developmental psychology - Including infant psychology, child psychology, adolescence, adulthood Situasi pembelajaran yang mencabar pada masa kini memerlukan kemahiran kanak-kanak dalam penyelesaian masalah induktif, penaakulan hubungan dalam masalah yang rumit dan pemikiran aras tinggi. Walaubagaimanapun, hanya sebilangan kecil kajian mengkaji keupayaan penaakulan induktif dan faktor-faktor kognitif yang mempengaruhi tahap prestasinya dalam kalangan bukan orang dewasa. Maka dengan itu, kajian ini mengkaji peranan memori kerja dan metakognitif terhadap tahap prestasi penaakulan induktif matriks selaras usia dalam kalangan individu pada peringkat usia kanak-kanak pertengahan dan akhir dan remaja awal. Kajian ini menggunakan rekabentuk penyelidikan kuantitatif korelasi dan cross-sectional yang melibatkan 122 responden yang terdiri daripada dua kumpulan usia, 10 hingga 11 tahun (n = 59) dan 13 hingga 14 tahun (n = 63) pelajar sekolah rendah dan menengah bawah di Kata Kinabalu, Sabah. Hasil kajian menunjukkan bahawa (1) terdapat perbezaan yang signifikan dalam tahap prestasi penaakulan induktif matriks antara dua kumpulan responden yang berbeza usia; (2) usia mempunyai hubungan yang linear dan merupakan peramal yang signifikan terhadap tahap prestasi penaakulan induktif matriks; (3) memori dan ( 4) metakognitif secara signifikan merupakan peramal tahap prestasi penaakulan induktif matriks; (5) tahap prestasi penaakulan induktif matriks selaras usia telah diperantara oleh keupayaan memori kerja selaras usia yang mana memori kerja merupakan mediator separa. Namun, keputusan kajian (6) yang diperolehi berdasarkan ujian pengantaraan Baron dan Kenny (1986), merumuskan bahawa keupayaan metakognitif selaras usia tidak memenuhi syarat ujian sebaga i mediator kepada tahap prestasi penaakulan induktif matriks selaras usia, yang membawa kepada hasil kajian (7) iaitu keupayaan memori kerja dan metakognitif selaras usia tidak memenuhi syarat ujian sebagai mediator berganda kepada tahap prestasi penaakulan induktif matriks selaras usia. Secara keseluruhannya, dari segi perkembangan kognitif kanak-kanak, adalah jelas bahawa memori kerja merupakan keupayaan penting dalam perkembangan kognisi penaakulan. Sementara itu, keupayaan metakognitif yang juga merupakan faktor penting terhadap prestasi penaakulan induktif, didapati masih belum cukup berkembang untuk mempengaruhi memori kerja dan seterusnya mempengaruhi tahap prestasi penaakulan induktif matriks dalam kalangan individu berusia 10 hingga 14 tahun. Dapatan kajian menyumbang kepada pemahaman perkembangan dan cadangan intervensi atau pemulihan tahap prestasi penaakulan induktif dalam kalangan individu pada peringkat usia kanak-kanak pertengahan dan akhir serta awal remaja. 2017 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37765/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37765/1/24%20PAGES.pdf text en public https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37765/2/FULLTEXT.pdf text en validuser masters Universiti Malaysia Sabah Fakulti Psikologi dan Pendidikan |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
collection |
UMS Institutional Repository |
language |
English English |
topic |
BF712-724.85 Developmental psychology - Including infant psychology child psychology adolescence adulthood |
spellingShingle |
BF712-724.85 Developmental psychology - Including infant psychology child psychology adolescence adulthood Juliee Christie Gohong @ Mohd Rasley Peranan faktor kognitif terhadap tahap prestasi penaakulan induktif matriks dalam kalangan kanak-kanak |
description |
Situasi pembelajaran yang mencabar pada masa kini memerlukan kemahiran kanak-kanak dalam penyelesaian masalah induktif, penaakulan hubungan dalam masalah yang rumit dan pemikiran aras tinggi. Walaubagaimanapun, hanya sebilangan kecil kajian mengkaji keupayaan penaakulan induktif dan faktor-faktor kognitif yang mempengaruhi tahap prestasinya dalam kalangan bukan orang dewasa. Maka dengan itu, kajian ini mengkaji peranan memori kerja dan metakognitif terhadap tahap prestasi penaakulan induktif matriks selaras usia dalam kalangan individu pada peringkat usia kanak-kanak pertengahan dan akhir dan remaja awal. Kajian ini menggunakan rekabentuk penyelidikan kuantitatif korelasi dan cross-sectional yang melibatkan 122 responden yang terdiri daripada dua kumpulan usia, 10 hingga 11 tahun (n = 59) dan 13 hingga 14 tahun (n = 63) pelajar sekolah rendah dan menengah bawah di Kata Kinabalu, Sabah. Hasil kajian menunjukkan bahawa (1) terdapat perbezaan yang signifikan dalam tahap prestasi penaakulan induktif matriks antara dua kumpulan responden yang berbeza usia; (2) usia mempunyai hubungan yang linear dan merupakan peramal yang signifikan terhadap tahap prestasi penaakulan induktif matriks; (3) memori dan ( 4) metakognitif secara signifikan merupakan peramal tahap prestasi penaakulan induktif matriks; (5) tahap prestasi penaakulan induktif matriks selaras usia telah diperantara oleh keupayaan memori kerja selaras usia yang mana memori kerja merupakan mediator separa. Namun, keputusan kajian (6) yang diperolehi berdasarkan ujian pengantaraan Baron dan Kenny (1986), merumuskan bahawa keupayaan metakognitif selaras usia tidak memenuhi syarat ujian sebaga i mediator kepada tahap prestasi penaakulan induktif matriks selaras usia, yang membawa kepada hasil kajian (7) iaitu keupayaan memori kerja dan metakognitif selaras usia tidak memenuhi syarat ujian sebagai mediator berganda kepada tahap prestasi penaakulan induktif matriks selaras usia. Secara keseluruhannya, dari segi perkembangan kognitif kanak-kanak, adalah jelas bahawa memori kerja merupakan keupayaan penting dalam perkembangan kognisi penaakulan. Sementara itu, keupayaan metakognitif yang juga merupakan faktor penting terhadap prestasi penaakulan induktif, didapati masih belum cukup berkembang untuk mempengaruhi memori kerja dan seterusnya mempengaruhi tahap prestasi penaakulan induktif matriks dalam kalangan individu berusia 10 hingga 14 tahun. Dapatan kajian menyumbang kepada pemahaman perkembangan dan cadangan intervensi atau pemulihan tahap prestasi penaakulan induktif dalam kalangan individu pada peringkat usia kanak-kanak pertengahan dan akhir serta awal remaja. |
format |
Thesis |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Juliee Christie Gohong @ Mohd Rasley |
author_facet |
Juliee Christie Gohong @ Mohd Rasley |
author_sort |
Juliee Christie Gohong @ Mohd Rasley |
title |
Peranan faktor kognitif terhadap tahap prestasi penaakulan induktif matriks dalam kalangan kanak-kanak |
title_short |
Peranan faktor kognitif terhadap tahap prestasi penaakulan induktif matriks dalam kalangan kanak-kanak |
title_full |
Peranan faktor kognitif terhadap tahap prestasi penaakulan induktif matriks dalam kalangan kanak-kanak |
title_fullStr |
Peranan faktor kognitif terhadap tahap prestasi penaakulan induktif matriks dalam kalangan kanak-kanak |
title_full_unstemmed |
Peranan faktor kognitif terhadap tahap prestasi penaakulan induktif matriks dalam kalangan kanak-kanak |
title_sort |
peranan faktor kognitif terhadap tahap prestasi penaakulan induktif matriks dalam kalangan kanak-kanak |
granting_institution |
Universiti Malaysia Sabah |
granting_department |
Fakulti Psikologi dan Pendidikan |
publishDate |
2017 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37765/1/24%20PAGES.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37765/2/FULLTEXT.pdf |
_version_ |
1794022682469072896 |