Kerisauan guru senior dalam penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah rendah jenis kebangsaan Cina di Sandakan
Guru senior menghadapi kerisauan menggunakan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran merupakan satu persoalan. Objektif kajian ini ialah menguji kerisauan guru senior menggunakan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah rendah jenis kebangsaan Cina di Sandakan. Penyelidikan kuantitat...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English |
Published: |
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37894/3/24%20PAGES.1.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37894/2/FULLTEXT.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-ums-ep.37894 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-ums-ep.378942023-12-22T01:50:29Z Kerisauan guru senior dalam penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah rendah jenis kebangsaan Cina di Sandakan 2013 Wong, Voo Tze L7-991 Education (General) Guru senior menghadapi kerisauan menggunakan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran merupakan satu persoalan. Objektif kajian ini ialah menguji kerisauan guru senior menggunakan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah rendah jenis kebangsaan Cina di Sandakan. Penyelidikan kuantitatif digunakan dalam kajian ini dengan borang soal selidik diubahsuai daripada tiga kajian lepas. Perisian SPSS 19.0 for Windows digunakan untuk menganalisis data yang dikumpulkan. Ujian-t satu sampel menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan pada aras 0.01 di antara kerisauan, motivasi dan penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran dalam kalangan guru senior. Hasil dapatan kajian ini menunjukkan pengaruh motivasi dengan penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran dalam kalangan guru senior di mana magnitud standardized coefficients (Beta) kerisauan (β =0.02) merupakan peramal yang kurang baik terhadap penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran dalam kalangan guru senior berbanding dengan motivasi (β=0.98). Kelemahan kajian hanya kepada guru senior di sekolah jenis kebangsaan Cina sahaja dan cadangan-cadangan dikemukakan untuk memperbaiki kelemahan tersebut. Kajian ini menjadi sumber rujukan yang dapat dimanfaatkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia dalam pengurusan sekolah. 2013 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37894/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37894/3/24%20PAGES.1.pdf text en public https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37894/2/FULLTEXT.pdf text en public masters Universiti Malaysia Sabah School of Education and Social Development |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
collection |
UMS Institutional Repository |
language |
English English |
topic |
L7-991 Education (General) |
spellingShingle |
L7-991 Education (General) Wong, Voo Tze Kerisauan guru senior dalam penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah rendah jenis kebangsaan Cina di Sandakan |
description |
Guru senior menghadapi kerisauan menggunakan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran merupakan satu persoalan. Objektif kajian ini ialah menguji kerisauan guru senior menggunakan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah rendah jenis kebangsaan Cina di Sandakan. Penyelidikan kuantitatif digunakan dalam kajian ini dengan borang soal selidik diubahsuai daripada tiga kajian lepas. Perisian SPSS 19.0 for Windows digunakan untuk menganalisis data yang dikumpulkan. Ujian-t satu sampel menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan pada aras 0.01 di antara kerisauan, motivasi dan penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran dalam kalangan guru senior. Hasil dapatan kajian ini menunjukkan pengaruh motivasi dengan penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran dalam kalangan guru senior di mana magnitud standardized coefficients (Beta) kerisauan (β =0.02) merupakan peramal yang kurang baik terhadap penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran dalam kalangan guru senior berbanding dengan motivasi (β=0.98). Kelemahan kajian hanya kepada guru senior di sekolah jenis kebangsaan Cina sahaja dan cadangan-cadangan dikemukakan untuk memperbaiki kelemahan tersebut. Kajian ini menjadi sumber rujukan yang dapat dimanfaatkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia dalam pengurusan sekolah. |
format |
Thesis |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Wong, Voo Tze |
author_facet |
Wong, Voo Tze |
author_sort |
Wong, Voo Tze |
title |
Kerisauan guru senior dalam penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah rendah jenis kebangsaan Cina
di Sandakan |
title_short |
Kerisauan guru senior dalam penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah rendah jenis kebangsaan Cina
di Sandakan |
title_full |
Kerisauan guru senior dalam penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah rendah jenis kebangsaan Cina
di Sandakan |
title_fullStr |
Kerisauan guru senior dalam penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah rendah jenis kebangsaan Cina
di Sandakan |
title_full_unstemmed |
Kerisauan guru senior dalam penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah rendah jenis kebangsaan Cina
di Sandakan |
title_sort |
kerisauan guru senior dalam penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah rendah jenis kebangsaan cina
di sandakan |
granting_institution |
Universiti Malaysia Sabah |
granting_department |
School of Education and Social Development |
publishDate |
2013 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37894/3/24%20PAGES.1.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37894/2/FULLTEXT.pdf |
_version_ |
1794022690777989120 |