Hubungan antara efikasi guru dengan iklim sekolah di sekolah menengah kebangsaan di Sabah

Kajian ini adalah bertujuan untuk melihat hubungan antara efikasi guru dengan iklim sekolah di Sekolah Menengah Kebangsaan di Sabah. Kajian merangkumi Sembilan buah Daerah dan melibatkan 1437 orang responden yang terdiri dari guru-guru yang mengajar matapelajaran di Sekolah Menengah Kebangsaan tetap...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: A. Rahmat A. Talib
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2011
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38099/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38099/2/FULLTEXT.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.38099
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.380992024-02-08T01:59:54Z Hubungan antara efikasi guru dengan iklim sekolah di sekolah menengah kebangsaan di Sabah 2011 A. Rahmat A. Talib LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Kajian ini adalah bertujuan untuk melihat hubungan antara efikasi guru dengan iklim sekolah di Sekolah Menengah Kebangsaan di Sabah. Kajian merangkumi Sembilan buah Daerah dan melibatkan 1437 orang responden yang terdiri dari guru-guru yang mengajar matapelajaran di Sekolah Menengah Kebangsaan tetapi tidak terlibat secara langsung dalam pentadbir sekolah. Kajian ini menggunakan dua jenis instrument yang terdapat dalam borang soal selidik skala Likert. Pertama ialah Skala Efikasi Kendiri Guru {Teacher Self Efficacy Sca/e-TSES) yang dibina oleh Tschannen Moran dan Woolfolk­Hoy(2001) mempunyai 12 item. Instrumen kedua iaitu Soal Selidik Persekitaran Peringkat Sekolah (School Level Environment Questionnaire-SLEQ) yang telah dibina oleh Fraser dan Rentoul (1982) dan seterusnya dikaji semula oleh Johnson et al (2007) mempunyai 20 item. Dapatan dari kajian rintis menunjukkan pekali kebolehpercayaan alpha Cronbach ialah masing-masing . 923 dan . 728. Kajian dianalisis menggunakan Korelasi Pearson dalam Statistical Package For Social Science Versi 17.0 untuk ujian hipotisis pada aras signifikan p < .01. Statistik deskriptif juga telah digunakan untuk mencari frekuensi, peratusan dan min bagi taburan demografi. Dapatan kajian menunjukkan ketiga-tiga dimensi efikasi guru ini boleh memberi pengaruh terhadap iklim sekolah. Oleh yang demikian, kedua-dua pemboleh ubah, efikasi guru dan iklim sekolah mempunyai hubungan yang signifikan secara positif. 2011 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38099/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38099/1/ABSTRACT.pdf text en public https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38099/2/FULLTEXT.pdf text en validuser masters Universiti Malaysia Sabah Sekolah Pendidikan dan Pembangunan Sosial
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
English
topic LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
spellingShingle LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
A. Rahmat A. Talib
Hubungan antara efikasi guru dengan iklim sekolah di sekolah menengah kebangsaan di Sabah
description Kajian ini adalah bertujuan untuk melihat hubungan antara efikasi guru dengan iklim sekolah di Sekolah Menengah Kebangsaan di Sabah. Kajian merangkumi Sembilan buah Daerah dan melibatkan 1437 orang responden yang terdiri dari guru-guru yang mengajar matapelajaran di Sekolah Menengah Kebangsaan tetapi tidak terlibat secara langsung dalam pentadbir sekolah. Kajian ini menggunakan dua jenis instrument yang terdapat dalam borang soal selidik skala Likert. Pertama ialah Skala Efikasi Kendiri Guru {Teacher Self Efficacy Sca/e-TSES) yang dibina oleh Tschannen Moran dan Woolfolk­Hoy(2001) mempunyai 12 item. Instrumen kedua iaitu Soal Selidik Persekitaran Peringkat Sekolah (School Level Environment Questionnaire-SLEQ) yang telah dibina oleh Fraser dan Rentoul (1982) dan seterusnya dikaji semula oleh Johnson et al (2007) mempunyai 20 item. Dapatan dari kajian rintis menunjukkan pekali kebolehpercayaan alpha Cronbach ialah masing-masing . 923 dan . 728. Kajian dianalisis menggunakan Korelasi Pearson dalam Statistical Package For Social Science Versi 17.0 untuk ujian hipotisis pada aras signifikan p < .01. Statistik deskriptif juga telah digunakan untuk mencari frekuensi, peratusan dan min bagi taburan demografi. Dapatan kajian menunjukkan ketiga-tiga dimensi efikasi guru ini boleh memberi pengaruh terhadap iklim sekolah. Oleh yang demikian, kedua-dua pemboleh ubah, efikasi guru dan iklim sekolah mempunyai hubungan yang signifikan secara positif.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author A. Rahmat A. Talib
author_facet A. Rahmat A. Talib
author_sort A. Rahmat A. Talib
title Hubungan antara efikasi guru dengan iklim sekolah di sekolah menengah kebangsaan di Sabah
title_short Hubungan antara efikasi guru dengan iklim sekolah di sekolah menengah kebangsaan di Sabah
title_full Hubungan antara efikasi guru dengan iklim sekolah di sekolah menengah kebangsaan di Sabah
title_fullStr Hubungan antara efikasi guru dengan iklim sekolah di sekolah menengah kebangsaan di Sabah
title_full_unstemmed Hubungan antara efikasi guru dengan iklim sekolah di sekolah menengah kebangsaan di Sabah
title_sort hubungan antara efikasi guru dengan iklim sekolah di sekolah menengah kebangsaan di sabah
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department Sekolah Pendidikan dan Pembangunan Sosial
publishDate 2011
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38099/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38099/2/FULLTEXT.pdf
_version_ 1794022706268602368