Keberkesanan penggunaan modul bahan bacaan kebudayaan (BBK) dalam pembelajaran perbendaharaan kata bahasa Kadazandusun

Pemerolehan perbendaharaan kata merupakan aspek penting dalam pembelajaran bahasa. Kajian ini bertujuan untuk membandingkan pencapaian perbendaharaan kata kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan sebelum dan selepas pembelajaran menggunakan modul BBK yang disusun khas untuk responden kumpulan rawatan....

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Henry Bating
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2012
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41711/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41711/2/FULLTEXT.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.41711
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.417112024-11-29T04:00:00Z Keberkesanan penggunaan modul bahan bacaan kebudayaan (BBK) dalam pembelajaran perbendaharaan kata bahasa Kadazandusun 2012 Henry Bating LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Pemerolehan perbendaharaan kata merupakan aspek penting dalam pembelajaran bahasa. Kajian ini bertujuan untuk membandingkan pencapaian perbendaharaan kata kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan sebelum dan selepas pembelajaran menggunakan modul BBK yang disusun khas untuk responden kumpulan rawatan. Kajian ini juga mahu mengesahkan dua hipotesis yang diajukan berdasarkan objektif kajian membandingkan skor min ujian pencapaian perbendaharaan kata bahasa Kadazandusun pada aras pengetahuan, pemahaman dan penerapan antara kumpulan rawatan yang menggunakan Modul BBK dan kumpulan kawalan yang menggunakan Modul SPK. Pelaksanaan kajian dilakukan dengan menggunakan reka bentuk penyelidikan kuantitatif kaedah kuasi-eksperimen. Kajian ini dijalankan selama tiga bulan dalam 12 kali pertemuan kursus asas Tahap III bahasa Kadazandusun di pusat pengajian tinggi tempat kajian dijalankan. Terdapat satu pertemuan selama sejam dalam setiap minggu. Seramai 44 pelajar terlibat dalam kajian, 22 pelajar untuk kumpulan rawatan dan 22 pelajar untuk kumpulan kawalan. Instrumen yang digunakan ialah ujian pencapaian bahasa dan soal selidik. Ujian pencapaian bahasa digunakan untuk menguji aras pengetahuan, pemahaman dan penerapan perbendaharaan kata pelajar. Borang soal selidik digunakan untuk meninjau pendapat pelajar mengenai bahan dan kaedah yang digunakan dalam pembelajaran perbendaharaan kata. Ujian-T digunakan untuk menganalisis perbezaan skor min praujian dan pascaujian kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara skor min praujian dan pascaujian aras pengetahuan, pemahaman dan penerapan perbendaharaan kata kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Hasil kajian memberikan implikasi bahawa modul BBK dapat membantu pelajar kursus asas bahasa Kadazandusun di pusat pengajian tinggi di mana kajian ini dijalankan untuk meningkatkan penguasaan perbendaharaan kata. 2012 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41711/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41711/1/24%20PAGES.pdf text en public https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41711/2/FULLTEXT.pdf text en validuser masters Universiti Malaysia Sabah Sekolah Pendidikan dan Pembangunan Sosial
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
English
topic LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
spellingShingle LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Henry Bating
Keberkesanan penggunaan modul bahan bacaan kebudayaan (BBK) dalam pembelajaran perbendaharaan kata bahasa Kadazandusun
description Pemerolehan perbendaharaan kata merupakan aspek penting dalam pembelajaran bahasa. Kajian ini bertujuan untuk membandingkan pencapaian perbendaharaan kata kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan sebelum dan selepas pembelajaran menggunakan modul BBK yang disusun khas untuk responden kumpulan rawatan. Kajian ini juga mahu mengesahkan dua hipotesis yang diajukan berdasarkan objektif kajian membandingkan skor min ujian pencapaian perbendaharaan kata bahasa Kadazandusun pada aras pengetahuan, pemahaman dan penerapan antara kumpulan rawatan yang menggunakan Modul BBK dan kumpulan kawalan yang menggunakan Modul SPK. Pelaksanaan kajian dilakukan dengan menggunakan reka bentuk penyelidikan kuantitatif kaedah kuasi-eksperimen. Kajian ini dijalankan selama tiga bulan dalam 12 kali pertemuan kursus asas Tahap III bahasa Kadazandusun di pusat pengajian tinggi tempat kajian dijalankan. Terdapat satu pertemuan selama sejam dalam setiap minggu. Seramai 44 pelajar terlibat dalam kajian, 22 pelajar untuk kumpulan rawatan dan 22 pelajar untuk kumpulan kawalan. Instrumen yang digunakan ialah ujian pencapaian bahasa dan soal selidik. Ujian pencapaian bahasa digunakan untuk menguji aras pengetahuan, pemahaman dan penerapan perbendaharaan kata pelajar. Borang soal selidik digunakan untuk meninjau pendapat pelajar mengenai bahan dan kaedah yang digunakan dalam pembelajaran perbendaharaan kata. Ujian-T digunakan untuk menganalisis perbezaan skor min praujian dan pascaujian kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara skor min praujian dan pascaujian aras pengetahuan, pemahaman dan penerapan perbendaharaan kata kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Hasil kajian memberikan implikasi bahawa modul BBK dapat membantu pelajar kursus asas bahasa Kadazandusun di pusat pengajian tinggi di mana kajian ini dijalankan untuk meningkatkan penguasaan perbendaharaan kata.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Henry Bating
author_facet Henry Bating
author_sort Henry Bating
title Keberkesanan penggunaan modul bahan bacaan kebudayaan (BBK) dalam pembelajaran perbendaharaan kata bahasa Kadazandusun
title_short Keberkesanan penggunaan modul bahan bacaan kebudayaan (BBK) dalam pembelajaran perbendaharaan kata bahasa Kadazandusun
title_full Keberkesanan penggunaan modul bahan bacaan kebudayaan (BBK) dalam pembelajaran perbendaharaan kata bahasa Kadazandusun
title_fullStr Keberkesanan penggunaan modul bahan bacaan kebudayaan (BBK) dalam pembelajaran perbendaharaan kata bahasa Kadazandusun
title_full_unstemmed Keberkesanan penggunaan modul bahan bacaan kebudayaan (BBK) dalam pembelajaran perbendaharaan kata bahasa Kadazandusun
title_sort keberkesanan penggunaan modul bahan bacaan kebudayaan (bbk) dalam pembelajaran perbendaharaan kata bahasa kadazandusun
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department Sekolah Pendidikan dan Pembangunan Sosial
publishDate 2012
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41711/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41711/2/FULLTEXT.pdf
_version_ 1818611425590902784