Keberkesanan penggunaan modul bahan bacaan kebudayaan (BBK) dalam pembelajaran perbendaharaan kata bahasa Kadazandusun
Pemerolehan perbendaharaan kata merupakan aspek penting dalam pembelajaran bahasa. Kajian ini bertujuan untuk membandingkan pencapaian perbendaharaan kata kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan sebelum dan selepas pembelajaran menggunakan modul BBK yang disusun khas untuk responden kumpulan rawatan....
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English |
Published: |
2012
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41711/1/24%20PAGES.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41711/2/FULLTEXT.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-ums-ep.41711 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-ums-ep.417112024-11-29T04:00:00Z Keberkesanan penggunaan modul bahan bacaan kebudayaan (BBK) dalam pembelajaran perbendaharaan kata bahasa Kadazandusun 2012 Henry Bating LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Pemerolehan perbendaharaan kata merupakan aspek penting dalam pembelajaran bahasa. Kajian ini bertujuan untuk membandingkan pencapaian perbendaharaan kata kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan sebelum dan selepas pembelajaran menggunakan modul BBK yang disusun khas untuk responden kumpulan rawatan. Kajian ini juga mahu mengesahkan dua hipotesis yang diajukan berdasarkan objektif kajian membandingkan skor min ujian pencapaian perbendaharaan kata bahasa Kadazandusun pada aras pengetahuan, pemahaman dan penerapan antara kumpulan rawatan yang menggunakan Modul BBK dan kumpulan kawalan yang menggunakan Modul SPK. Pelaksanaan kajian dilakukan dengan menggunakan reka bentuk penyelidikan kuantitatif kaedah kuasi-eksperimen. Kajian ini dijalankan selama tiga bulan dalam 12 kali pertemuan kursus asas Tahap III bahasa Kadazandusun di pusat pengajian tinggi tempat kajian dijalankan. Terdapat satu pertemuan selama sejam dalam setiap minggu. Seramai 44 pelajar terlibat dalam kajian, 22 pelajar untuk kumpulan rawatan dan 22 pelajar untuk kumpulan kawalan. Instrumen yang digunakan ialah ujian pencapaian bahasa dan soal selidik. Ujian pencapaian bahasa digunakan untuk menguji aras pengetahuan, pemahaman dan penerapan perbendaharaan kata pelajar. Borang soal selidik digunakan untuk meninjau pendapat pelajar mengenai bahan dan kaedah yang digunakan dalam pembelajaran perbendaharaan kata. Ujian-T digunakan untuk menganalisis perbezaan skor min praujian dan pascaujian kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara skor min praujian dan pascaujian aras pengetahuan, pemahaman dan penerapan perbendaharaan kata kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Hasil kajian memberikan implikasi bahawa modul BBK dapat membantu pelajar kursus asas bahasa Kadazandusun di pusat pengajian tinggi di mana kajian ini dijalankan untuk meningkatkan penguasaan perbendaharaan kata. 2012 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41711/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41711/1/24%20PAGES.pdf text en public https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41711/2/FULLTEXT.pdf text en validuser masters Universiti Malaysia Sabah Sekolah Pendidikan dan Pembangunan Sosial |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
collection |
UMS Institutional Repository |
language |
English English |
topic |
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) |
spellingShingle |
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Henry Bating Keberkesanan penggunaan modul bahan bacaan kebudayaan (BBK) dalam pembelajaran perbendaharaan kata bahasa Kadazandusun |
description |
Pemerolehan perbendaharaan kata merupakan aspek penting dalam pembelajaran bahasa. Kajian ini bertujuan untuk membandingkan pencapaian perbendaharaan kata kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan sebelum dan selepas pembelajaran menggunakan modul BBK yang disusun khas untuk responden kumpulan rawatan. Kajian ini juga mahu mengesahkan dua hipotesis yang diajukan berdasarkan objektif kajian membandingkan skor min ujian pencapaian perbendaharaan kata bahasa Kadazandusun pada aras pengetahuan, pemahaman dan penerapan antara kumpulan rawatan yang menggunakan Modul BBK dan kumpulan kawalan yang menggunakan Modul SPK. Pelaksanaan kajian dilakukan dengan menggunakan reka bentuk penyelidikan kuantitatif kaedah kuasi-eksperimen. Kajian ini dijalankan selama tiga bulan dalam 12 kali pertemuan kursus asas Tahap III bahasa Kadazandusun di pusat pengajian tinggi tempat kajian dijalankan. Terdapat satu pertemuan selama sejam dalam setiap minggu. Seramai 44 pelajar terlibat dalam kajian, 22 pelajar untuk kumpulan rawatan dan 22 pelajar untuk kumpulan kawalan. Instrumen yang digunakan ialah ujian pencapaian bahasa dan soal selidik. Ujian pencapaian bahasa digunakan untuk menguji aras pengetahuan, pemahaman dan penerapan perbendaharaan kata pelajar. Borang soal selidik digunakan untuk meninjau pendapat pelajar mengenai bahan dan kaedah yang digunakan dalam pembelajaran perbendaharaan kata. Ujian-T digunakan untuk menganalisis perbezaan skor min praujian dan pascaujian kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara skor min praujian dan pascaujian aras pengetahuan, pemahaman dan penerapan perbendaharaan kata kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Hasil kajian memberikan implikasi bahawa modul BBK dapat membantu pelajar kursus asas bahasa Kadazandusun di pusat pengajian tinggi di mana kajian ini dijalankan untuk meningkatkan penguasaan perbendaharaan kata. |
format |
Thesis |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Henry Bating |
author_facet |
Henry Bating |
author_sort |
Henry Bating |
title |
Keberkesanan penggunaan modul bahan bacaan kebudayaan (BBK) dalam pembelajaran perbendaharaan kata bahasa Kadazandusun |
title_short |
Keberkesanan penggunaan modul bahan bacaan kebudayaan (BBK) dalam pembelajaran perbendaharaan kata bahasa Kadazandusun |
title_full |
Keberkesanan penggunaan modul bahan bacaan kebudayaan (BBK) dalam pembelajaran perbendaharaan kata bahasa Kadazandusun |
title_fullStr |
Keberkesanan penggunaan modul bahan bacaan kebudayaan (BBK) dalam pembelajaran perbendaharaan kata bahasa Kadazandusun |
title_full_unstemmed |
Keberkesanan penggunaan modul bahan bacaan kebudayaan (BBK) dalam pembelajaran perbendaharaan kata bahasa Kadazandusun |
title_sort |
keberkesanan penggunaan modul bahan bacaan kebudayaan (bbk) dalam pembelajaran perbendaharaan kata bahasa kadazandusun |
granting_institution |
Universiti Malaysia Sabah |
granting_department |
Sekolah Pendidikan dan Pembangunan Sosial |
publishDate |
2012 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41711/1/24%20PAGES.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41711/2/FULLTEXT.pdf |
_version_ |
1818611425590902784 |