Tahap literasi komputer dalam kalangan guru Matematik dan Sains di Sekolah-Sekolah Menengah di Daerah Semporna, Sabah

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap literasi komputer dalam kalangan guru yang ter1ibat dalam mengajar mata pelajaran Matematik dan Sains di Sekolah-sekolah Menengah di Daerah Semporna, Sabah.Beberapa pembolehubah telah dikenalpasti untuk melihat sejauhmana ia memberi kesan terhaclap tah...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd. Asri Ispal
Format: Thesis
Language:English
Published: 2006
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/9385/1/mt0000000437.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.9385
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.93852017-10-30T02:25:50Z Tahap literasi komputer dalam kalangan guru Matematik dan Sains di Sekolah-Sekolah Menengah di Daerah Semporna, Sabah 2006 Mohd. Asri Ispal Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap literasi komputer dalam kalangan guru yang ter1ibat dalam mengajar mata pelajaran Matematik dan Sains di Sekolah-sekolah Menengah di Daerah Semporna, Sabah.Beberapa pembolehubah telah dikenalpasti untuk melihat sejauhmana ia memberi kesan terhaclap tahap literasi. Antara pembolehubah yang telah dipilih dalam kajian ini ialah jantina, umur, kekerapan menggunakan komputer, pemilikan komputer, sikap guru dan kemudahan prasarana komputer yang sedia ada di sekolah. Instrumen yang digunakan untuk mengukur tahap literasi komputer adalah terjemahan daripada instrumen asal oleh Kay (1993) yang dikenali dengan nama 'CAS' (Computer Ability Scale) manakala instrumen yang digunakan untuk mengukur sikap guru terhadap komputer adalah berdasarkan soal selidik yang telah dibina oleh Olin & Hortin (1993). Soal selidik berkenaan telah diubahsuai dan diedarkan kepada 50 orang guru yang dijadikan responden. Data dianalisis menggunakan perisian SPSS (Statistical Package for the Social Science) untuk mendapatkan kekerapan, peratusan, nitai min, ujian-t dan juga nilal r untuk melihat perhubungan pembolehubah yang dikaji. Dapatan kajian menunjukkan bahawa jantina dan umur tidak menunjukkan perbezaan yang signifikan terhadap tahap literasi komputer. Manakala kekerapan menggunakan komputer dan pemilikan komputer di rumah mempunyai hubungan positif yang signifikan dengan tahap literasi komputer. Dapatan kajian juga menunjukkan kemudahan prasarana komputer di sekolah dan sikap guru tidak menunjukkan hubungan yang signifikan dengan tahap literasi komputer. 2006 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/9385/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/9385/1/mt0000000437.pdf text en public masters Universiti Malaysia Sabah School of Education and Social Development
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap literasi komputer dalam kalangan guru yang ter1ibat dalam mengajar mata pelajaran Matematik dan Sains di Sekolah-sekolah Menengah di Daerah Semporna, Sabah.Beberapa pembolehubah telah dikenalpasti untuk melihat sejauhmana ia memberi kesan terhaclap tahap literasi. Antara pembolehubah yang telah dipilih dalam kajian ini ialah jantina, umur, kekerapan menggunakan komputer, pemilikan komputer, sikap guru dan kemudahan prasarana komputer yang sedia ada di sekolah. Instrumen yang digunakan untuk mengukur tahap literasi komputer adalah terjemahan daripada instrumen asal oleh Kay (1993) yang dikenali dengan nama 'CAS' (Computer Ability Scale) manakala instrumen yang digunakan untuk mengukur sikap guru terhadap komputer adalah berdasarkan soal selidik yang telah dibina oleh Olin & Hortin (1993). Soal selidik berkenaan telah diubahsuai dan diedarkan kepada 50 orang guru yang dijadikan responden. Data dianalisis menggunakan perisian SPSS (Statistical Package for the Social Science) untuk mendapatkan kekerapan, peratusan, nitai min, ujian-t dan juga nilal r untuk melihat perhubungan pembolehubah yang dikaji. Dapatan kajian menunjukkan bahawa jantina dan umur tidak menunjukkan perbezaan yang signifikan terhadap tahap literasi komputer. Manakala kekerapan menggunakan komputer dan pemilikan komputer di rumah mempunyai hubungan positif yang signifikan dengan tahap literasi komputer. Dapatan kajian juga menunjukkan kemudahan prasarana komputer di sekolah dan sikap guru tidak menunjukkan hubungan yang signifikan dengan tahap literasi komputer.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Mohd. Asri Ispal
spellingShingle Mohd. Asri Ispal
Tahap literasi komputer dalam kalangan guru Matematik dan Sains di Sekolah-Sekolah Menengah di Daerah Semporna, Sabah
author_facet Mohd. Asri Ispal
author_sort Mohd. Asri Ispal
title Tahap literasi komputer dalam kalangan guru Matematik dan Sains di Sekolah-Sekolah Menengah di Daerah Semporna, Sabah
title_short Tahap literasi komputer dalam kalangan guru Matematik dan Sains di Sekolah-Sekolah Menengah di Daerah Semporna, Sabah
title_full Tahap literasi komputer dalam kalangan guru Matematik dan Sains di Sekolah-Sekolah Menengah di Daerah Semporna, Sabah
title_fullStr Tahap literasi komputer dalam kalangan guru Matematik dan Sains di Sekolah-Sekolah Menengah di Daerah Semporna, Sabah
title_full_unstemmed Tahap literasi komputer dalam kalangan guru Matematik dan Sains di Sekolah-Sekolah Menengah di Daerah Semporna, Sabah
title_sort tahap literasi komputer dalam kalangan guru matematik dan sains di sekolah-sekolah menengah di daerah semporna, sabah
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department School of Education and Social Development
publishDate 2006
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/9385/1/mt0000000437.pdf
_version_ 1747836335531491328