Hubungan Antara Amalan Perancangan Strategik Sekolah Dengan Pencapaian Murid Di Sekolah Menengah Sarawak

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap perancangan strategik dan pencapaian murid sekolah menengah kebangsaan di negeri Sarawak. Selain itu, kajian ini juga mengkaji hubungan dan pengaruh antara perancangan strategik dengan pencapaian murid. Pemboleh ubah perancangan strategik kajian ini be...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: How Ping, HA
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2023
Subjects:
Online Access:http://ir.unimas.my/id/eprint/43035/5/Ha%20How%20Ping_dsva.pdf
http://ir.unimas.my/id/eprint/43035/6/Thesis%20master_Ha%20How%20Ping%20-24%20pages.pdf
http://ir.unimas.my/id/eprint/43035/10/Ha%20How%20Ping%20ft.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-unimas-ir.43035
record_format uketd_dc
spelling my-unimas-ir.430352023-12-12T02:29:06Z Hubungan Antara Amalan Perancangan Strategik Sekolah Dengan Pencapaian Murid Di Sekolah Menengah Sarawak 2023-10-15 How Ping, HA L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap perancangan strategik dan pencapaian murid sekolah menengah kebangsaan di negeri Sarawak. Selain itu, kajian ini juga mengkaji hubungan dan pengaruh antara perancangan strategik dengan pencapaian murid. Pemboleh ubah perancangan strategik kajian ini berdasarkan tujuh fasa proses dalam model Hairuddin dan Muhammad Bustaman (2009) yang diamalkan di sekolah. Manakala pemboleh ubah pencapaian murid merujuk kepada kemenjadian murid berdasarkan indikator dalam Standard Kualiti Pendidikan Malaysia Gelombang 2. Kajian ini berbentuk kuantitatif dengan kaedah tinjauan yang menggunakan instrumen soal selidik. Seramai 135 orang pengetua sekolah menengah kebangsaan dikenal pasti sebagai responden melalui pensampelan rawak strata. Data sampel sebanyak 130 diguna pakai dan diteruskan dengan analisis deskriptif dan inferensi melalui “IBM SPSS Statistics” versi 26. Dapatan kajian menunjukkan tahap perancangan strategik sekolah kajian adalah sangat tinggi (min=4.29) dan tahap pencapaian murid keseluruhan adalah sangat tinggi (min=4.04). Keputusan ujian korelasi telah mendapati perancangan strategik mempunyai hubungan yang sederhana kuat dan signifikan dengan pencapaian murid (r=.515). Dapatan kajian juga menunjukkan setiap proses dalam perancangan strategik berkorelasi dengan pencapaian murid secara signifikan. Selain itu, keputusan ujian regrasi berganda menunjukkan perancangan strategik mempengaruhi pencapaian murid sebanyak 31.6%. Sehubungan itu, para pentadbir di setiap peringkat pengurusan pendidikan harus memberi perhatian sewajarnya terhadap perancangan strategik untuk mencapai matlamat organisasi terutamanya dalam aspek peningkatan prestasi murid. Universiti Malaysia Sarawak 2023-10 Thesis http://ir.unimas.my/id/eprint/43035/ http://ir.unimas.my/id/eprint/43035/5/Ha%20How%20Ping_dsva.pdf text en staffonly http://ir.unimas.my/id/eprint/43035/6/Thesis%20master_Ha%20How%20Ping%20-24%20pages.pdf text en public http://ir.unimas.my/id/eprint/43035/10/Ha%20How%20Ping%20ft.pdf text en validuser masters UNIMAS Faculty of Cognitive Science and Human Development
institution Universiti Malaysia Sarawak
collection UNIMAS Institutional Repository
language English
English
English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
How Ping, HA
Hubungan Antara Amalan Perancangan Strategik Sekolah Dengan Pencapaian Murid Di Sekolah Menengah Sarawak
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap perancangan strategik dan pencapaian murid sekolah menengah kebangsaan di negeri Sarawak. Selain itu, kajian ini juga mengkaji hubungan dan pengaruh antara perancangan strategik dengan pencapaian murid. Pemboleh ubah perancangan strategik kajian ini berdasarkan tujuh fasa proses dalam model Hairuddin dan Muhammad Bustaman (2009) yang diamalkan di sekolah. Manakala pemboleh ubah pencapaian murid merujuk kepada kemenjadian murid berdasarkan indikator dalam Standard Kualiti Pendidikan Malaysia Gelombang 2. Kajian ini berbentuk kuantitatif dengan kaedah tinjauan yang menggunakan instrumen soal selidik. Seramai 135 orang pengetua sekolah menengah kebangsaan dikenal pasti sebagai responden melalui pensampelan rawak strata. Data sampel sebanyak 130 diguna pakai dan diteruskan dengan analisis deskriptif dan inferensi melalui “IBM SPSS Statistics” versi 26. Dapatan kajian menunjukkan tahap perancangan strategik sekolah kajian adalah sangat tinggi (min=4.29) dan tahap pencapaian murid keseluruhan adalah sangat tinggi (min=4.04). Keputusan ujian korelasi telah mendapati perancangan strategik mempunyai hubungan yang sederhana kuat dan signifikan dengan pencapaian murid (r=.515). Dapatan kajian juga menunjukkan setiap proses dalam perancangan strategik berkorelasi dengan pencapaian murid secara signifikan. Selain itu, keputusan ujian regrasi berganda menunjukkan perancangan strategik mempengaruhi pencapaian murid sebanyak 31.6%. Sehubungan itu, para pentadbir di setiap peringkat pengurusan pendidikan harus memberi perhatian sewajarnya terhadap perancangan strategik untuk mencapai matlamat organisasi terutamanya dalam aspek peningkatan prestasi murid.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author How Ping, HA
author_facet How Ping, HA
author_sort How Ping, HA
title Hubungan Antara Amalan Perancangan Strategik Sekolah Dengan Pencapaian Murid Di Sekolah Menengah Sarawak
title_short Hubungan Antara Amalan Perancangan Strategik Sekolah Dengan Pencapaian Murid Di Sekolah Menengah Sarawak
title_full Hubungan Antara Amalan Perancangan Strategik Sekolah Dengan Pencapaian Murid Di Sekolah Menengah Sarawak
title_fullStr Hubungan Antara Amalan Perancangan Strategik Sekolah Dengan Pencapaian Murid Di Sekolah Menengah Sarawak
title_full_unstemmed Hubungan Antara Amalan Perancangan Strategik Sekolah Dengan Pencapaian Murid Di Sekolah Menengah Sarawak
title_sort hubungan antara amalan perancangan strategik sekolah dengan pencapaian murid di sekolah menengah sarawak
granting_institution UNIMAS
granting_department Faculty of Cognitive Science and Human Development
publishDate 2023
url http://ir.unimas.my/id/eprint/43035/5/Ha%20How%20Ping_dsva.pdf
http://ir.unimas.my/id/eprint/43035/6/Thesis%20master_Ha%20How%20Ping%20-24%20pages.pdf
http://ir.unimas.my/id/eprint/43035/10/Ha%20How%20Ping%20ft.pdf
_version_ 1794023041797193728