Hubungan Persekitaran Kekeluargaan Dengan Pencapaian Akademik Pelajar Siam Sekolah Menengah

Persekitaran kekeluargaan adalah penting dalam menentukan pencapian akademik pelajar. Persekitaran keluarga yang miskin biasanya melahirkan pelajar yang berpencapaian rendah. Namun begitu, terdapat juga pelajar pandai yang berasal daripada keluarga miskin. Oleh itu, tujuan kajian ini ialah meninj...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ting, Len Siong
Format: Thesis
Language:English
Malay
Published: 2003
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/11039/1/FPP_2003_13__A.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-upm-ir.11039
record_format uketd_dc
spelling my-upm-ir.110392011-09-09T02:22:23Z Hubungan Persekitaran Kekeluargaan Dengan Pencapaian Akademik Pelajar Siam Sekolah Menengah 2003-05 Ting, Len Siong Persekitaran kekeluargaan adalah penting dalam menentukan pencapian akademik pelajar. Persekitaran keluarga yang miskin biasanya melahirkan pelajar yang berpencapaian rendah. Namun begitu, terdapat juga pelajar pandai yang berasal daripada keluarga miskin. Oleh itu, tujuan kajian ini ialah meninjau serta membandingkan persekitaran kekeluargaan dan pencapaian akademik pelajar-pelajar Siam yang berbeza tahap pencapaian akademik. Teori budaya kemiskinan dan teori sosialisasi menjadi asas kajian ini. Sampel kajian terdiri daripada 190 orang pelajar Siam kelas baik dan kelas lemah dari tiga buah sekolah menengah dalam jajahan Tumpat. Soal selidik diedarkan kepada pelajar dan ibu bapa ditemubual. Academic achievement Home and school 2003-05 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/11039/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/11039/1/FPP_2003_13__A.pdf application/pdf en public masters Universiti Putra Malaysia Academic achievement Home and school Faculty of Educational Studies Malay
institution Universiti Putra Malaysia
collection PSAS Institutional Repository
language English
Malay
topic Academic achievement
Home and school

spellingShingle Academic achievement
Home and school

Ting, Len Siong
Hubungan Persekitaran Kekeluargaan Dengan Pencapaian Akademik Pelajar Siam Sekolah Menengah
description Persekitaran kekeluargaan adalah penting dalam menentukan pencapian akademik pelajar. Persekitaran keluarga yang miskin biasanya melahirkan pelajar yang berpencapaian rendah. Namun begitu, terdapat juga pelajar pandai yang berasal daripada keluarga miskin. Oleh itu, tujuan kajian ini ialah meninjau serta membandingkan persekitaran kekeluargaan dan pencapaian akademik pelajar-pelajar Siam yang berbeza tahap pencapaian akademik. Teori budaya kemiskinan dan teori sosialisasi menjadi asas kajian ini. Sampel kajian terdiri daripada 190 orang pelajar Siam kelas baik dan kelas lemah dari tiga buah sekolah menengah dalam jajahan Tumpat. Soal selidik diedarkan kepada pelajar dan ibu bapa ditemubual.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Ting, Len Siong
author_facet Ting, Len Siong
author_sort Ting, Len Siong
title Hubungan Persekitaran Kekeluargaan Dengan Pencapaian Akademik Pelajar Siam Sekolah Menengah
title_short Hubungan Persekitaran Kekeluargaan Dengan Pencapaian Akademik Pelajar Siam Sekolah Menengah
title_full Hubungan Persekitaran Kekeluargaan Dengan Pencapaian Akademik Pelajar Siam Sekolah Menengah
title_fullStr Hubungan Persekitaran Kekeluargaan Dengan Pencapaian Akademik Pelajar Siam Sekolah Menengah
title_full_unstemmed Hubungan Persekitaran Kekeluargaan Dengan Pencapaian Akademik Pelajar Siam Sekolah Menengah
title_sort hubungan persekitaran kekeluargaan dengan pencapaian akademik pelajar siam sekolah menengah
granting_institution Universiti Putra Malaysia
granting_department Faculty of Educational Studies
publishDate 2003
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/11039/1/FPP_2003_13__A.pdf
_version_ 1747811197264068608