Pengurusan Kolaboratif di Sekolah Menengah Wilayah Persekutuan
Kajian ini bertujuan untuk mengkaji faktor-faktor berkaitan pengurusan kolaboratif di sekolah menengah Wilayah Persekutuan. Faktor-faktor yang dikaji ialah faktor-faktor demografi pengetua sekolah, saiz sekolah, tahap kecenderungan penggunaan sumber-sumber kuasa pengetua, gaya komunikasi penyeli...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English Malay |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/11042/1/FPP_2003_15.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-upm-ir.11042 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-upm-ir.110422024-05-16T01:16:17Z Pengurusan Kolaboratif di Sekolah Menengah Wilayah Persekutuan 2003-09 Tang, Keow Ngang Kajian ini bertujuan untuk mengkaji faktor-faktor berkaitan pengurusan kolaboratif di sekolah menengah Wilayah Persekutuan. Faktor-faktor yang dikaji ialah faktor-faktor demografi pengetua sekolah, saiz sekolah, tahap kecenderungan penggunaan sumber-sumber kuasa pengetua, gaya komunikasi penyeliaan pengetua, budaya kerja guru, tahap kebolehan guru serta struktur organisasi. Faktor-faktor demografi pengetua merangkumi jantina, etnik, latar belakang kelulusan akademik, pengalaman, dan umur. Kajian yang berbentuk tinjauan korelasi ini adalah berdasarkan 'Model Kitaran Pengurusan Kolaboratif Sekolah' oleh Caldwell dan Spinks (1988) dan 'Teori Sistem Empat Pengurusan' oleh Rensis Likert (1961). Sejumlah 310 orang guru dari 31 buah sekolah menengah Wilayah Persekutuan dipilih dengan menggunakan kaedah persampelan rawak berlapis. 2003-09 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/11042/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/11042/1/FPP_2003_15.pdf text en public doctoral Universiti Putra Malaysia Faculty of Educational Studies Foo, Say Fooi Malay |
institution |
Universiti Putra Malaysia |
collection |
PSAS Institutional Repository |
language |
English Malay |
advisor |
Foo, Say Fooi |
topic |
|
spellingShingle |
Tang, Keow Ngang Pengurusan Kolaboratif di Sekolah Menengah Wilayah Persekutuan |
description |
Kajian ini bertujuan untuk mengkaji faktor-faktor berkaitan pengurusan
kolaboratif di sekolah menengah Wilayah Persekutuan. Faktor-faktor yang dikaji
ialah faktor-faktor demografi pengetua sekolah, saiz sekolah, tahap
kecenderungan penggunaan sumber-sumber kuasa pengetua, gaya komunikasi
penyeliaan pengetua, budaya kerja guru, tahap kebolehan guru serta struktur
organisasi. Faktor-faktor demografi pengetua merangkumi jantina, etnik, latar
belakang kelulusan akademik, pengalaman, dan umur.
Kajian yang berbentuk tinjauan korelasi ini adalah berdasarkan 'Model Kitaran
Pengurusan Kolaboratif Sekolah' oleh Caldwell dan Spinks (1988) dan 'Teori
Sistem Empat Pengurusan' oleh Rensis Likert (1961). Sejumlah 310 orang guru
dari 31 buah sekolah menengah Wilayah Persekutuan dipilih dengan
menggunakan kaedah persampelan rawak berlapis. |
format |
Thesis |
qualification_level |
Doctorate |
author |
Tang, Keow Ngang |
author_facet |
Tang, Keow Ngang |
author_sort |
Tang, Keow Ngang |
title |
Pengurusan Kolaboratif di Sekolah Menengah Wilayah Persekutuan |
title_short |
Pengurusan Kolaboratif di Sekolah Menengah Wilayah Persekutuan |
title_full |
Pengurusan Kolaboratif di Sekolah Menengah Wilayah Persekutuan |
title_fullStr |
Pengurusan Kolaboratif di Sekolah Menengah Wilayah Persekutuan |
title_full_unstemmed |
Pengurusan Kolaboratif di Sekolah Menengah Wilayah Persekutuan |
title_sort |
pengurusan kolaboratif di sekolah menengah wilayah persekutuan |
granting_institution |
Universiti Putra Malaysia |
granting_department |
Faculty of Educational Studies |
publishDate |
2003 |
url |
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/11042/1/FPP_2003_15.pdf |
_version_ |
1804888611060973568 |