Keberkesanan Aplikasi Teknologi Komputer Dalam Aktiviti Penghasilan Pendidikan Seni
Aplikasi teknologi komputer telah dimasukkan dalam sukatan pelajaran Pendidikan Seni Visual yang dilancarkan pada 2003. Oleh itu, adalah wajar komputer digunakan sebagai alat pengujian dalam Pendidikan Seni Grafik. Objektif penyelidikan ini ialah untuk menentukan keberkesanan penggunaan komputer...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English Malay |
Published: |
2004
|
Subjects: | |
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/6414/1/FPP_2004_30.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-upm-ir.6414 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-upm-ir.64142023-10-30T00:57:00Z Keberkesanan Aplikasi Teknologi Komputer Dalam Aktiviti Penghasilan Pendidikan Seni 2004-11 A. Samah, Azimah Aplikasi teknologi komputer telah dimasukkan dalam sukatan pelajaran Pendidikan Seni Visual yang dilancarkan pada 2003. Oleh itu, adalah wajar komputer digunakan sebagai alat pengujian dalam Pendidikan Seni Grafik. Objektif penyelidikan ini ialah untuk menentukan keberkesanan penggunaan komputer dalam menghasilkan poster. Aspek yang dikaji merangkumi empat tumpuan utama, iaitu interpretasi, gubahan, warna dan kreativiti dalam poster yang dihasilkan oleh pelajar. Hasil karya dibuat dengan menggunakan dua kaedah iaitu kaedah konvensional dan aplikasi komputer. Dua kumpulan telah dipilih dalam kajian ini iaitu kumpulan eksperimen dan kumpulan kawalan. Setiap kumpulan terdiri dari 35 orang pelajar tingkatan empat yang mengambil Pendidikan Seni Visual sebagai mata pelalajaran elektif. Kajian berlangsung selama 18 minggu dan setiap proses pengajaran dan pembelajaran berjalan selama dua jam iaitu bersamaan 36 jam. Reka bentuk kajian yang digunakan ialah reka bentuk penyelidikan eksperimen. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan markah yang signifikan antara markah bagi kumpulan eksperimen dan kumpulan kawalan dalam pasca ujian. lmplikasi kajian menunjukkan aplikasi penggunaan perisian komputer adalah merupakan satu alternatif dalam kaedah pengajaran dan pembelajaran dan berupaya membantu meningkatkan pencapaian markah pelajar dari aspek interpretasi, gubahan, warna dan kreativiti. Art - Study and teaching - Computer-assisted instruction 2004-11 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/6414/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/6414/1/FPP_2004_30.pdf text en public masters Universiti Putra Malaysia Art - Study and teaching - Computer-assisted instruction Educational Studies Md Yunus, Aida Suraya Malay |
institution |
Universiti Putra Malaysia |
collection |
PSAS Institutional Repository |
language |
English Malay |
advisor |
Md Yunus, Aida Suraya |
topic |
Art - Study and teaching - Computer-assisted instruction |
spellingShingle |
Art - Study and teaching - Computer-assisted instruction A. Samah, Azimah Keberkesanan Aplikasi Teknologi Komputer Dalam Aktiviti Penghasilan Pendidikan Seni |
description |
Aplikasi teknologi komputer telah dimasukkan dalam sukatan pelajaran
Pendidikan Seni Visual yang dilancarkan pada 2003. Oleh itu, adalah wajar
komputer digunakan sebagai alat pengujian dalam Pendidikan Seni Grafik.
Objektif penyelidikan ini ialah untuk menentukan keberkesanan penggunaan
komputer dalam menghasilkan poster. Aspek yang dikaji merangkumi empat
tumpuan utama, iaitu interpretasi, gubahan, warna dan kreativiti dalam poster
yang dihasilkan oleh pelajar. Hasil karya dibuat dengan menggunakan dua
kaedah iaitu kaedah konvensional dan aplikasi komputer.
Dua kumpulan telah dipilih dalam kajian ini iaitu kumpulan eksperimen dan
kumpulan kawalan. Setiap kumpulan terdiri dari 35 orang pelajar tingkatan
empat yang mengambil Pendidikan Seni Visual sebagai mata pelalajaran elektif.
Kajian berlangsung selama 18 minggu dan setiap proses pengajaran dan
pembelajaran berjalan selama dua jam iaitu bersamaan 36 jam. Reka bentuk
kajian yang digunakan ialah reka bentuk penyelidikan eksperimen. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan markah yang signifikan antara markah
bagi kumpulan eksperimen dan kumpulan kawalan dalam pasca ujian. lmplikasi
kajian menunjukkan aplikasi penggunaan perisian komputer adalah merupakan
satu alternatif dalam kaedah pengajaran dan pembelajaran dan berupaya
membantu meningkatkan pencapaian markah pelajar dari aspek interpretasi,
gubahan, warna dan kreativiti. |
format |
Thesis |
qualification_level |
Master's degree |
author |
A. Samah, Azimah |
author_facet |
A. Samah, Azimah |
author_sort |
A. Samah, Azimah |
title |
Keberkesanan Aplikasi Teknologi Komputer Dalam Aktiviti Penghasilan Pendidikan Seni |
title_short |
Keberkesanan Aplikasi Teknologi Komputer Dalam Aktiviti Penghasilan Pendidikan Seni |
title_full |
Keberkesanan Aplikasi Teknologi Komputer Dalam Aktiviti Penghasilan Pendidikan Seni |
title_fullStr |
Keberkesanan Aplikasi Teknologi Komputer Dalam Aktiviti Penghasilan Pendidikan Seni |
title_full_unstemmed |
Keberkesanan Aplikasi Teknologi Komputer Dalam Aktiviti Penghasilan Pendidikan Seni |
title_sort |
keberkesanan aplikasi teknologi komputer dalam aktiviti penghasilan pendidikan seni |
granting_institution |
Universiti Putra Malaysia |
granting_department |
Educational Studies |
publishDate |
2004 |
url |
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/6414/1/FPP_2004_30.pdf |
_version_ |
1783725747102285824 |