Amalan Penilaian Program Latihan Institusi Latihan Kerajaan dan Swasta

Kerajaan Malaysia telah memberikan keutamaan ke atas penilaian program latihan. Untuk itu, terdapat banyak institusi latihan yang menyediakan programprogram latihan mengandungi penilaian latihan. Walau bagaimanapun, kajian yang pernah dibuat ke atas amalan penilaian program latihan di negara ini...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Su'ud, Hafizah
Format: Thesis
Language:English
Malay
Published: 2005
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/6448/1/FPP_2005_14.pdf
Tags: Add Tag
id my-upm-ir.6448
record_format uketd_dc
spelling my-upm-ir.64482023-10-30T07:51:40Z Amalan Penilaian Program Latihan Institusi Latihan Kerajaan dan Swasta 2005 Mohd Su'ud, Hafizah Kerajaan Malaysia telah memberikan keutamaan ke atas penilaian program latihan. Untuk itu, terdapat banyak institusi latihan yang menyediakan programprogram latihan mengandungi penilaian latihan. Walau bagaimanapun, kajian yang pernah dibuat ke atas amalan penilaian program latihan di negara ini amat terbatas. Oleh itu, kajian ini dilakukan dengan empat objektif iaitu mengenalpasti rekabentuk penilaian latihan, mengenalpasti kaedah penilaian latihan, mengenalpasti peringkat-peringkat penilaian latihan dan untuk menentukan persamaan dan perbezaan ke atas amalan penilaian latihan di antara institusi latihan kerajaan dan institusi latihan swasta di tiga kawasan iaitu Bandar Baru Bangi, Kajang dan Serdang, Selangor. Sejumlah 109 orang pegawai latihan terlibat sebagai responden kajian. lnstrumen utama kajian adalah borang soal-selidik yang mana ianya dihasilkan berdasarkan Model Penilaian Bennet (1976). Statistik deskriptif seperti min,sisihan piawai,peratus dan frekuensi digunakan semasa menganalisa data. Ujian - t pula digunakan dalam membandingkan amalan penilaian program latihan di antara institusi latihan kerajaan dan institusi latihan swasta. Hasil daripada kajian yang dijalankan mendapati bahawa (i) responden kerap menjalankan penilaian selepas sesebuah program latihan selesai dijalankan (min 4.44); (ii) kaedah penilaian latihan yang paling kerap diamalkan oleh responden kajian adalah penggunaan borang soal-selidik (min 4.68); (iii) hasil kajian juga mendapati bahawa responden kerap menjalankan penilaian di peringkat keempat (Peringkat Reaksi - daripada model penilaian yang diperkenalkan oleh Bennet, 1976). Hasil kajian turut menunjukkan bahawa tiada perbezaan yang signifikan ke atas rekabentuk penilaian, kaedah penilaian dan peringkat-peringkat penilaian yang diamalkan oleh pegawai latihan di antara kedua-dua jenis institusi latihan tersebut. Cadangan bagi meningkatkan kajian ke atas bidang latihan dan penilaian pada masa kini dan masa hadapan telah diketengahkan. Training - Evaluation - Malaysia. Political science - Malaysia. Private companies - Malaysia. 2005 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/6448/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/6448/1/FPP_2005_14.pdf text en public masters Universiti Putra Malaysia Training - Evaluation - Malaysia. Political science - Malaysia. Private companies - Malaysia. Educational Studies Joned, Rusinah Malay
institution Universiti Putra Malaysia
collection PSAS Institutional Repository
language English
Malay
advisor Joned, Rusinah
topic Training - Evaluation - Malaysia.
Political science - Malaysia.
Private companies - Malaysia.
spellingShingle Training - Evaluation - Malaysia.
Political science - Malaysia.
Private companies - Malaysia.
Mohd Su'ud, Hafizah
Amalan Penilaian Program Latihan Institusi Latihan Kerajaan dan Swasta
description Kerajaan Malaysia telah memberikan keutamaan ke atas penilaian program latihan. Untuk itu, terdapat banyak institusi latihan yang menyediakan programprogram latihan mengandungi penilaian latihan. Walau bagaimanapun, kajian yang pernah dibuat ke atas amalan penilaian program latihan di negara ini amat terbatas. Oleh itu, kajian ini dilakukan dengan empat objektif iaitu mengenalpasti rekabentuk penilaian latihan, mengenalpasti kaedah penilaian latihan, mengenalpasti peringkat-peringkat penilaian latihan dan untuk menentukan persamaan dan perbezaan ke atas amalan penilaian latihan di antara institusi latihan kerajaan dan institusi latihan swasta di tiga kawasan iaitu Bandar Baru Bangi, Kajang dan Serdang, Selangor. Sejumlah 109 orang pegawai latihan terlibat sebagai responden kajian. lnstrumen utama kajian adalah borang soal-selidik yang mana ianya dihasilkan berdasarkan Model Penilaian Bennet (1976). Statistik deskriptif seperti min,sisihan piawai,peratus dan frekuensi digunakan semasa menganalisa data. Ujian - t pula digunakan dalam membandingkan amalan penilaian program latihan di antara institusi latihan kerajaan dan institusi latihan swasta. Hasil daripada kajian yang dijalankan mendapati bahawa (i) responden kerap menjalankan penilaian selepas sesebuah program latihan selesai dijalankan (min 4.44); (ii) kaedah penilaian latihan yang paling kerap diamalkan oleh responden kajian adalah penggunaan borang soal-selidik (min 4.68); (iii) hasil kajian juga mendapati bahawa responden kerap menjalankan penilaian di peringkat keempat (Peringkat Reaksi - daripada model penilaian yang diperkenalkan oleh Bennet, 1976). Hasil kajian turut menunjukkan bahawa tiada perbezaan yang signifikan ke atas rekabentuk penilaian, kaedah penilaian dan peringkat-peringkat penilaian yang diamalkan oleh pegawai latihan di antara kedua-dua jenis institusi latihan tersebut. Cadangan bagi meningkatkan kajian ke atas bidang latihan dan penilaian pada masa kini dan masa hadapan telah diketengahkan.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Mohd Su'ud, Hafizah
author_facet Mohd Su'ud, Hafizah
author_sort Mohd Su'ud, Hafizah
title Amalan Penilaian Program Latihan Institusi Latihan Kerajaan dan Swasta
title_short Amalan Penilaian Program Latihan Institusi Latihan Kerajaan dan Swasta
title_full Amalan Penilaian Program Latihan Institusi Latihan Kerajaan dan Swasta
title_fullStr Amalan Penilaian Program Latihan Institusi Latihan Kerajaan dan Swasta
title_full_unstemmed Amalan Penilaian Program Latihan Institusi Latihan Kerajaan dan Swasta
title_sort amalan penilaian program latihan institusi latihan kerajaan dan swasta
granting_institution Universiti Putra Malaysia
granting_department Educational Studies
publishDate 2005
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/6448/1/FPP_2005_14.pdf
_version_ 1783725752181587968