Tahap kesediaan guru bahasa melayu terhadap pelaksanaan pendekatan pembelajaran berasaskan masalah dalam pengajaran dan pembelajaran di Selangor, Malaysia

Guru merupakan agen utama yang berperanan sebagai pelaksana apabila sesuatu inovasi pendidikan diperkenalkan. Salah satu inovasi pembelajaran yang sedang diberi perhatian ialah Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Masalah. Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Masalah untuk Bahasa Melayu masih kurang ber...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mat Ali, Norliza
Format: Thesis
Language:English
Published: 2016
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/65641/1/FPP%202016%2034%20upm%20ir.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-upm-ir.65641
record_format uketd_dc
spelling my-upm-ir.656412018-10-26T00:57:47Z Tahap kesediaan guru bahasa melayu terhadap pelaksanaan pendekatan pembelajaran berasaskan masalah dalam pengajaran dan pembelajaran di Selangor, Malaysia 2016-02 Mat Ali, Norliza Guru merupakan agen utama yang berperanan sebagai pelaksana apabila sesuatu inovasi pendidikan diperkenalkan. Salah satu inovasi pembelajaran yang sedang diberi perhatian ialah Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Masalah. Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Masalah untuk Bahasa Melayu masih kurang berbanding bidang yang lain. Kajian ini bertujuan melihat tahap kesediaan guru-guru Bahasa Melayu dari segi pengetahuan, kemahiran, dan sikap terhadap pendekatan Pembelajaran Berasaskan Masalah dalam pengajaran dan pembelajaran. Aspek kewujudan kekangan dalam pelaksanaan pendekatan ini turut dikaji dalam melihat pengaruh kekangan terhadap tahap kesediaan guru dalam pelaksanaan pendekatan tersebut. Sampel kajian seramai 275 orang guru Bahasa Melayu daripada 43 buah sekolah menengah harian dalam Daerah Petaling Perdana, Selangor. Instrumen berbentuk soal selidik digunakan bagi melihat maklum balas responden. Teori Model Reflektif Wallace (1991) menjadi kerangka utama kajian. Dapatan kajian pula menunjukkan bahawa terdapat kelemahan dan kekurangan dari segi pengetahuan dan kemahiran, namun guru-guru Bahasa Melayu menunjukkan sikap yang positif dan bersedia melaksanakan pendekatan ini sekiranya ada latihan dan kursus yang lebih mendalam. Kesimpulannya, dapatan kajian ini dijangka dapat menjadi petunjuk kepada perancangan program latihan yang bersesuaian untuk guruguru Bahasa Melayu. Penyelidikan ini juga mampu menjadi pendorong kepada guru-guru Bahasa Melayu untuk melaksanakan pendekatan yang lebih aktif dan koperatif berbanding pendekatan berpusatka guru seperti sebelum ini bagi melahirkan generasi yang berdaya saing di peringkat global dan memenuhi pasaran kerja alaf ke-21. 2016-02 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/65641/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/65641/1/FPP%202016%2034%20upm%20ir.pdf text en public masters Universiti Putra Malaysia
institution Universiti Putra Malaysia
collection PSAS Institutional Repository
language English
topic


spellingShingle


Mat Ali, Norliza
Tahap kesediaan guru bahasa melayu terhadap pelaksanaan pendekatan pembelajaran berasaskan masalah dalam pengajaran dan pembelajaran di Selangor, Malaysia
description Guru merupakan agen utama yang berperanan sebagai pelaksana apabila sesuatu inovasi pendidikan diperkenalkan. Salah satu inovasi pembelajaran yang sedang diberi perhatian ialah Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Masalah. Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Masalah untuk Bahasa Melayu masih kurang berbanding bidang yang lain. Kajian ini bertujuan melihat tahap kesediaan guru-guru Bahasa Melayu dari segi pengetahuan, kemahiran, dan sikap terhadap pendekatan Pembelajaran Berasaskan Masalah dalam pengajaran dan pembelajaran. Aspek kewujudan kekangan dalam pelaksanaan pendekatan ini turut dikaji dalam melihat pengaruh kekangan terhadap tahap kesediaan guru dalam pelaksanaan pendekatan tersebut. Sampel kajian seramai 275 orang guru Bahasa Melayu daripada 43 buah sekolah menengah harian dalam Daerah Petaling Perdana, Selangor. Instrumen berbentuk soal selidik digunakan bagi melihat maklum balas responden. Teori Model Reflektif Wallace (1991) menjadi kerangka utama kajian. Dapatan kajian pula menunjukkan bahawa terdapat kelemahan dan kekurangan dari segi pengetahuan dan kemahiran, namun guru-guru Bahasa Melayu menunjukkan sikap yang positif dan bersedia melaksanakan pendekatan ini sekiranya ada latihan dan kursus yang lebih mendalam. Kesimpulannya, dapatan kajian ini dijangka dapat menjadi petunjuk kepada perancangan program latihan yang bersesuaian untuk guruguru Bahasa Melayu. Penyelidikan ini juga mampu menjadi pendorong kepada guru-guru Bahasa Melayu untuk melaksanakan pendekatan yang lebih aktif dan koperatif berbanding pendekatan berpusatka guru seperti sebelum ini bagi melahirkan generasi yang berdaya saing di peringkat global dan memenuhi pasaran kerja alaf ke-21.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Mat Ali, Norliza
author_facet Mat Ali, Norliza
author_sort Mat Ali, Norliza
title Tahap kesediaan guru bahasa melayu terhadap pelaksanaan pendekatan pembelajaran berasaskan masalah dalam pengajaran dan pembelajaran di Selangor, Malaysia
title_short Tahap kesediaan guru bahasa melayu terhadap pelaksanaan pendekatan pembelajaran berasaskan masalah dalam pengajaran dan pembelajaran di Selangor, Malaysia
title_full Tahap kesediaan guru bahasa melayu terhadap pelaksanaan pendekatan pembelajaran berasaskan masalah dalam pengajaran dan pembelajaran di Selangor, Malaysia
title_fullStr Tahap kesediaan guru bahasa melayu terhadap pelaksanaan pendekatan pembelajaran berasaskan masalah dalam pengajaran dan pembelajaran di Selangor, Malaysia
title_full_unstemmed Tahap kesediaan guru bahasa melayu terhadap pelaksanaan pendekatan pembelajaran berasaskan masalah dalam pengajaran dan pembelajaran di Selangor, Malaysia
title_sort tahap kesediaan guru bahasa melayu terhadap pelaksanaan pendekatan pembelajaran berasaskan masalah dalam pengajaran dan pembelajaran di selangor, malaysia
granting_institution Universiti Putra Malaysia
publishDate 2016
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/65641/1/FPP%202016%2034%20upm%20ir.pdf
_version_ 1747812353350565888