Pengaruh persekitaran sosial terhadap tingkah laku disiplin murid sekolah rendah di Klang, Selangor, Malaysia
Kajian ini adalah satu penyelidikan yang mengkaji mengenai pengaruh persekitaran sosial terhadap tingkah laku, disiplin murid-murid Sekolah Rendah Daerah Klang. Sekolah Kebangsaan Telok Pulai dan Sekolah Kebangsaan Taman Gembira telah dipilih sebagai sampel kajian. Ia bertujuan mengenal pasti...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/66037/1/FEM%202016%201%20IR.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-upm-ir.66037 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-upm-ir.660372018-12-03T00:34:08Z Pengaruh persekitaran sosial terhadap tingkah laku disiplin murid sekolah rendah di Klang, Selangor, Malaysia 2016-04 Abdul Kalam, Haseena Banu Kajian ini adalah satu penyelidikan yang mengkaji mengenai pengaruh persekitaran sosial terhadap tingkah laku, disiplin murid-murid Sekolah Rendah Daerah Klang. Sekolah Kebangsaan Telok Pulai dan Sekolah Kebangsaan Taman Gembira telah dipilih sebagai sampel kajian. Ia bertujuan mengenal pasti faktor-faktor yang mempengaruhi tahap disiplin dalam kalangan murid-murid terutamanya murid tahun 4, 5 dan 6. Kajian ini adalah satu kajian berbentuk deskriptif dan korelasi. Seramai 450 orang murid telah dipilih secara rawak sebagai responden. Segala maklumat diperolehi dengan menggunakan borang soalselidik. Instrumen kajian yang digunakan merupakan adaptasi daripada soal selidik hasil kajian Najib (1999). Ujian kebolehpercayaan telah dijalankan ke atas 30 orang responden yang tidak termasuk dalam sampel kajian dan Alpha Cronbach yang diperolehi ialah 0.849. Analisis dilakukan menggunakan perisian “SPSS 21.0 for Windows’. Hasil kajian mendapati terdapat hubungan yang positif dan signifikan di antara tahap disiplin murid dengan faktor guru dan pengajaran guru, ibubapa dan keluarga serta faktor rakan sebaya. Sementara faktor persekitaran sekolah mempunyai hubungan yang positif dan tidak signifikan dengan tahap disiplin. Faktor yang paling dominan mempengaruhi tahap disiplin adalah faktor keluarga berdasarkan min yang paling rendah kerana penyataan merupakan soalan berbentuk negatif maka min rendah adalah yang terbaik. Hasil kajian ini dapat membantu ibu bapa menerapkan nilai-nilai murni dan kesedaran bagi menjauhi gejala salah laku dalam kalangan anak-anak mereka agar menjadi individu yang bersikap positif demi kesejahteraan masa depan mereka. School children - Discipline Discipline - Social aspects 2016-04 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/66037/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/66037/1/FEM%202016%201%20IR.pdf text en public masters Universiti Putra Malaysia School children - Discipline Discipline - Social aspects |
institution |
Universiti Putra Malaysia |
collection |
PSAS Institutional Repository |
language |
English |
topic |
School children - Discipline Discipline - Social aspects |
spellingShingle |
School children - Discipline Discipline - Social aspects Abdul Kalam, Haseena Banu Pengaruh persekitaran sosial terhadap tingkah laku disiplin murid sekolah rendah di Klang, Selangor, Malaysia |
description |
Kajian ini adalah satu penyelidikan yang mengkaji mengenai pengaruh persekitaran sosial
terhadap tingkah laku, disiplin murid-murid Sekolah Rendah Daerah Klang. Sekolah
Kebangsaan Telok Pulai dan Sekolah Kebangsaan Taman Gembira telah dipilih sebagai
sampel kajian. Ia bertujuan mengenal pasti faktor-faktor yang mempengaruhi tahap
disiplin dalam kalangan murid-murid terutamanya murid tahun 4, 5 dan 6. Kajian ini
adalah satu kajian berbentuk deskriptif dan korelasi. Seramai 450 orang murid telah
dipilih secara rawak sebagai responden. Segala maklumat diperolehi dengan
menggunakan borang soalselidik. Instrumen kajian yang digunakan merupakan adaptasi
daripada soal selidik hasil kajian Najib (1999). Ujian kebolehpercayaan telah dijalankan
ke atas 30 orang responden yang tidak termasuk dalam sampel kajian dan Alpha Cronbach
yang diperolehi ialah 0.849. Analisis dilakukan menggunakan perisian “SPSS 21.0 for
Windows’. Hasil kajian mendapati terdapat hubungan yang positif dan signifikan di
antara tahap disiplin murid dengan faktor guru dan pengajaran guru, ibubapa dan keluarga
serta faktor rakan sebaya. Sementara faktor persekitaran sekolah mempunyai hubungan
yang positif dan tidak signifikan dengan tahap disiplin. Faktor yang paling dominan
mempengaruhi tahap disiplin adalah faktor keluarga berdasarkan min yang paling rendah
kerana penyataan merupakan soalan berbentuk negatif maka min rendah adalah yang
terbaik. Hasil kajian ini dapat membantu ibu bapa menerapkan nilai-nilai murni dan
kesedaran bagi menjauhi gejala salah laku dalam kalangan anak-anak mereka agar
menjadi individu yang bersikap positif demi kesejahteraan masa depan mereka. |
format |
Thesis |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Abdul Kalam, Haseena Banu |
author_facet |
Abdul Kalam, Haseena Banu |
author_sort |
Abdul Kalam, Haseena Banu |
title |
Pengaruh persekitaran sosial terhadap tingkah laku disiplin murid sekolah rendah di Klang, Selangor, Malaysia |
title_short |
Pengaruh persekitaran sosial terhadap tingkah laku disiplin murid sekolah rendah di Klang, Selangor, Malaysia |
title_full |
Pengaruh persekitaran sosial terhadap tingkah laku disiplin murid sekolah rendah di Klang, Selangor, Malaysia |
title_fullStr |
Pengaruh persekitaran sosial terhadap tingkah laku disiplin murid sekolah rendah di Klang, Selangor, Malaysia |
title_full_unstemmed |
Pengaruh persekitaran sosial terhadap tingkah laku disiplin murid sekolah rendah di Klang, Selangor, Malaysia |
title_sort |
pengaruh persekitaran sosial terhadap tingkah laku disiplin murid sekolah rendah di klang, selangor, malaysia |
granting_institution |
Universiti Putra Malaysia |
publishDate |
2016 |
url |
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/66037/1/FEM%202016%201%20IR.pdf |
_version_ |
1747812372243808256 |