Hubungan antara dimensi kecerdasan emosi, spiritual dan fizikal dengan daya tahan dalam kalangan guru sekolah menengah
Daya tahan merupakan faktor penyumbang kepada kejayaan seseorang guru untuk bertahan di dalam profesion keguruan. Masalah kurangnya daya tahan dalam kalangan guru boleh menjejaskan komitmen dan prestasi mereka sekiranya tidak diatasi. Justeru, kajian ini bertujuan mengkaji tahap daya tahan d...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/66864/1/FPP%202016%2046%20IR.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Daya tahan merupakan faktor penyumbang kepada kejayaan seseorang guru
untuk bertahan di dalam profesion keguruan. Masalah kurangnya daya tahan
dalam kalangan guru boleh menjejaskan komitmen dan prestasi mereka
sekiranya tidak diatasi. Justeru, kajian ini bertujuan mengkaji tahap daya tahan
dalam kalangan guru sekolah menengah, serta hubungan kecerdasan emosi,
kecerdasan spiritual dan kecerdasan fizikal dengan daya tahan dalam kalangan
guru. Instrumen yang digunakan untuk mengukur pemboleh ubah kajian terdiri
daripada Skala Daya Tahan Di Tempat Kerja (Resilience At Work Scale), Skala
Kecerdasan Emosi (The Assessing Emotions Scale), Skala Kecerdasan Spiritual
(Spiritual Involment And Beliefs Scales-Revised) dan Skala Kecerdasan Fizikal
(Body Insight Scale).
Instrumen ini telah dilengkapkan oleh 398 guru yang berkhidmat di Sekolah
Menengah Kebangsaan dalam Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan di
Sekolah Menengah Kebangsaan dalam Negeri Sarawak, yang telah dipilih
dengan menggunakan kaedah Persampelan Kelompok Pelbagai Peringkat
(Multistage Cluster Sampling).
Dapatan kajian menunjukkan tahap daya tahan guru secara keseluruhan adalah
tinggi (M = 4.64, SP = 0.503). Kajian turut mendapati tidak terdapat perbezaan
yang signifikan tahap daya tahan berdasarkan faktor jantina dan lokasi (bandar
dan luar bandar). Walau bagaimanapun, kajian mendapati terdapat perbezaan
yang signifikan tahap daya tahan berdasarkan pengalaman mengajar guru.
Dapatan kajian juga menunjukkan terdapat hubungan positif yang signifikan
antara kecerdasan emosi (r = 0.571**, p = 0.01), kecerdasan spiritual (r =
0.496**, p = 0.01) dan kecerdasan fizikal (r = 0.587**, p = 0.01) dengan daya
tahan dalam kalangan guru. Berdasarkan kepada analisis Regresi Berganda, dapatan menunjukkan kecerdasan fizikal (β = 0.359, p = 0.001) merupakan
peramal utama terhadap daya tahan dalam kalangan guru.
Sebagai kesimpulan, kajian ini mendapati ciri psikologikal guru iaitu kecerdasan
emosi, kecerdasan spiritual dan kecerdasan fizikal mempunyai hubungan yang
positif dengan daya tahan guru. Justeru, ketiga-tiga ciri psikologikal ini perlu
diberi perhatian untuk meningkatkan tahap daya tahan guru. |
---|