Faktor yang mempengaruhi niat menggunakan perkhidmatan kaunseling dalam kalangan penjawat awam di Putrajaya, Malaysia
Isu kesihatan mental telah tersebar luas di seluruh dunia, dan salah satu cara untuk mengatasi masalah ini adalah melalui penggunaan perkhidmatan kaunseling. Penjawat awam Malaysia telah dilaporkan sebagai antara kumpulan yang banyak menghadapi tekanan. Walau bagaimanapun, kadar penggunaan per...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | Malay |
Published: |
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/75742/1/FEM%202018%2018%20IR.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Isu kesihatan mental telah tersebar luas di seluruh dunia, dan salah satu cara untuk
mengatasi masalah ini adalah melalui penggunaan perkhidmatan kaunseling.
Penjawat awam Malaysia telah dilaporkan sebagai antara kumpulan yang banyak
menghadapi tekanan. Walau bagaimanapun, kadar penggunaan perkhidmatan
kaunseling dalam kalangan penjawat awam masih rendah. Ianya memberi
gambaran bahawa individu yang menghadapi masalah tekanan tidak
memperlihatkan penggunaan perkhidmatan kaunseling sebagai satu jalan
penyelesaian. Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti faktor-faktor yang
mempengaruhi niat menggunakan perkhidmatan kaunseling dalam kalangan
penjawat awam di Putrajaya.
Terdapat lima objektif dalam kajian ini: 1) Mengenal pasti hubungan antara
kesedaran dan sikap penjawat awam di Putrajaya dalam menggunakan
perkhidmatan kaunseling; 2) Mengenal pasti hubungan antara sikap, norma
subjektif, persepsi kawalan tingkah laku dan kesedaran terhadap niat menggunakan
perkhidmatan kaunseling dalam kalangan penjawat awam di Putrajaya; 3)
Menentukan samada faktor sikap, norma subjektif, persepsi kawalan tingkah laku
dan kesedaran mempengaruhi niat menggunakan perkhidmatan kaunseling dalam
kalangan penjawat awam di Putrajaya; 4) Mengukur kesan moderator
kecenderungan mempercayai terhadap hubungan antara norma subjektif dengan
niat menggunakan perkhidmatan kaunseling dalam kalangan penjawat awam di
Putrajaya; 5) Mengkaji kesan mediator sikap penjawat awam terhadap hubungan
antara kesedaran penjawat awam dan niat menggunakan perkhidmatan kaunseling
dalam kalangan penjawat awam di Putrajaya.Sampel kajian terdiri daripada 396 orang penjawat awam yang mewakili empat
buah kementerian di Putrajaya iaitu Kementerian Pendidikan Tinggi, Kementerian
Pendidikan Malaysia, Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia dan
Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat. Kajian ini
berbentuk tinjauan dan teknik persampelan rawak mudah digunakan dalam
memilih sampel kajian. Data dikumpul dengan menggunakan borang soal selidik
yang diisi oleh responden.
Dapatan kajian menunjukkan bahawa faktor kesedaran dan sikap mempunyai
hubungan yang positif. Faktor seperti sikap, norma subjektif, persepsi kawalan
tingkah laku dan kesedaran adalah positif terhadap niat menggunakan
perkhidmatan kaunseling dalam kalangan penjawat awam. Analisis regrasi pelbagai
menunjukkan sikap, persepsi kawalan tingkah laku dan kesedaran merupakan
faktor yang mempengaruhi niat menggunakan perkhidmatan kaunseling dalam
kalangan penjawat awam di Putrajaya. Tambahan pula, terdapat kesan mediator
sikap yang signifikan terhadap hubungan antara kesedaran dan niat menggunakan
perkhidmatan kaunseling. Walau bagaimanapun, kesan moderator kecenderungan
mempercayai dalam hubungan antara norma subjektif dan niat adalah tidak
signifikan.
Hasil dapatan kajian ini dapat dimanfaatkan oleh pelbagai pihak termasuklah
penjawat awam, pihak kaunselor, pihak kerajaan berkaitan seperti Unit Psikologi
dan Kaunseling. Melalui kajian ini, faktor-faktor niat menggunakan perkhidmatan
kaunseling dalam kalangan penjawat awam dapat dikenalpasti secara terperinci
seterusnya dapat memberi panduan dalam menggalakkan penggunaan
perkhidmatan kaunseling dalam kalangan penjawat awam. |
---|