Amalan pengajaran guru dan kreativiti pelajar terhadap strategi peluang perniagaan dalam kalangan pelajar pengajian keusahawanan Sekolah Menengah Teknik

Pemikiran yang kreatif dan amalan pengajaran guru sangat berkait rapat dengan strategi mengenal pasti peluang perniagaan. Kreativiti dan ilmu pengetahuan yang didapati melalui pengajaran guru yang kreatif mampu melahirkan pelajar yang berjaya dalam bidang perniagaan. Kajian ini bertujuan untuk mengk...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Mustafa, Ummi Aishah
Format: Thesis
Language:English
Published: 2017
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/76260/1/FPP%202018%2024%20-%20IR.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-upm-ir.76260
record_format uketd_dc
spelling my-upm-ir.762602019-11-27T07:43:59Z Amalan pengajaran guru dan kreativiti pelajar terhadap strategi peluang perniagaan dalam kalangan pelajar pengajian keusahawanan Sekolah Menengah Teknik 2017-10 Mohd Mustafa, Ummi Aishah Pemikiran yang kreatif dan amalan pengajaran guru sangat berkait rapat dengan strategi mengenal pasti peluang perniagaan. Kreativiti dan ilmu pengetahuan yang didapati melalui pengajaran guru yang kreatif mampu melahirkan pelajar yang berjaya dalam bidang perniagaan. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji strategi yang digunakan oleh pelajar dalam mengenal pasti peluang dalam perniagaan, tahap kreativiti pelajar dan amalan pengajaran guru dalam Pengajian keusahawanan. Kajian ini juga adalah untuk mengenal pasti hubungan antara kreativiti pelajar dan amalan pengajaran guru dengan strategi mengenal pasti peluang perniagaan pelajar sekolah teknik. Responden terdiri daripada 194 pelajar tingkatan 5 aliran perdagangan Sekolah Menengah Teknik Kementerian Pendidikan Malaysia. Kajian ini merupakan kajian tinjauan dengan menggunakan soal selidik dan Ujian Kreativiti Torrance. Pemilihan sampel dibuat secara rawak berkadaran. Dapatan kajian melalui analisis deskriptif menunjukkan pelajar sekolah menengah teknik menunjukkan cenderung untuk memilih strategi pemerolehan pengetahuan (M=4.22, SP=.47) berbanding strategi kreativiti dalam mengenal pasti peluang dalam perniagaan. Selain itu, hasil Ujian Kreativiti Torrance kreativiti pelajar secara keseluruhannya berada pada tahap yang cemerlang. Manakala, amalan pengajaran guru pula menunjukkan keseluruhan pelajar setuju dengan amalan penerapan kreativiti dan pedagogi mengenal pasti peluang perniagaan dengan (M=3.80, SP=.47). Analisis korelasi Pearson pula menunjukkan tiada hubungan yang signifikan antara kreativiti pelajar dengan strategi mengenal pasti peluang perniagaan pelajar [r (192) = .059, p<.417] tetapi terdapat hubungan yang signifikan [r (192) = .395, p<.0.001] antara amalan pengajaran guru dengan strategi mengenal pasti peluang perniagaan pelajar. Kesimpulannya, kajian ini mendapati pelajar lebih cenderung memilih strategi perniagaan dengan menggunakan pengetahuan yang didapati melalui pengajaran guru. Oleh itu, guru, pihak pentadbir di peringkat sekolah, Pejabat Pendidikan Daerah, Jabatan Pendidikan Negeri serta Kementerian Pelajaran Malaysia perlu memainkan peranan yang lebih proaktif dalam merancang dan melaksanakan pedagogi yang berkesan di peringkat awal agar mereka dapat menjana idea perniagaan yang berdaya maju bagi memulakan perniagaan kelak. Teaching - Research Creative teaching Creative thinking 2017-10 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/76260/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/76260/1/FPP%202018%2024%20-%20IR.pdf text en public masters Universiti Putra Malaysia Teaching - Research Creative teaching Creative thinking
institution Universiti Putra Malaysia
collection PSAS Institutional Repository
language English
topic Teaching - Research
Creative teaching
Creative thinking
spellingShingle Teaching - Research
Creative teaching
Creative thinking
Mohd Mustafa, Ummi Aishah
Amalan pengajaran guru dan kreativiti pelajar terhadap strategi peluang perniagaan dalam kalangan pelajar pengajian keusahawanan Sekolah Menengah Teknik
description Pemikiran yang kreatif dan amalan pengajaran guru sangat berkait rapat dengan strategi mengenal pasti peluang perniagaan. Kreativiti dan ilmu pengetahuan yang didapati melalui pengajaran guru yang kreatif mampu melahirkan pelajar yang berjaya dalam bidang perniagaan. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji strategi yang digunakan oleh pelajar dalam mengenal pasti peluang dalam perniagaan, tahap kreativiti pelajar dan amalan pengajaran guru dalam Pengajian keusahawanan. Kajian ini juga adalah untuk mengenal pasti hubungan antara kreativiti pelajar dan amalan pengajaran guru dengan strategi mengenal pasti peluang perniagaan pelajar sekolah teknik. Responden terdiri daripada 194 pelajar tingkatan 5 aliran perdagangan Sekolah Menengah Teknik Kementerian Pendidikan Malaysia. Kajian ini merupakan kajian tinjauan dengan menggunakan soal selidik dan Ujian Kreativiti Torrance. Pemilihan sampel dibuat secara rawak berkadaran. Dapatan kajian melalui analisis deskriptif menunjukkan pelajar sekolah menengah teknik menunjukkan cenderung untuk memilih strategi pemerolehan pengetahuan (M=4.22, SP=.47) berbanding strategi kreativiti dalam mengenal pasti peluang dalam perniagaan. Selain itu, hasil Ujian Kreativiti Torrance kreativiti pelajar secara keseluruhannya berada pada tahap yang cemerlang. Manakala, amalan pengajaran guru pula menunjukkan keseluruhan pelajar setuju dengan amalan penerapan kreativiti dan pedagogi mengenal pasti peluang perniagaan dengan (M=3.80, SP=.47). Analisis korelasi Pearson pula menunjukkan tiada hubungan yang signifikan antara kreativiti pelajar dengan strategi mengenal pasti peluang perniagaan pelajar [r (192) = .059, p<.417] tetapi terdapat hubungan yang signifikan [r (192) = .395, p<.0.001] antara amalan pengajaran guru dengan strategi mengenal pasti peluang perniagaan pelajar. Kesimpulannya, kajian ini mendapati pelajar lebih cenderung memilih strategi perniagaan dengan menggunakan pengetahuan yang didapati melalui pengajaran guru. Oleh itu, guru, pihak pentadbir di peringkat sekolah, Pejabat Pendidikan Daerah, Jabatan Pendidikan Negeri serta Kementerian Pelajaran Malaysia perlu memainkan peranan yang lebih proaktif dalam merancang dan melaksanakan pedagogi yang berkesan di peringkat awal agar mereka dapat menjana idea perniagaan yang berdaya maju bagi memulakan perniagaan kelak.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Mohd Mustafa, Ummi Aishah
author_facet Mohd Mustafa, Ummi Aishah
author_sort Mohd Mustafa, Ummi Aishah
title Amalan pengajaran guru dan kreativiti pelajar terhadap strategi peluang perniagaan dalam kalangan pelajar pengajian keusahawanan Sekolah Menengah Teknik
title_short Amalan pengajaran guru dan kreativiti pelajar terhadap strategi peluang perniagaan dalam kalangan pelajar pengajian keusahawanan Sekolah Menengah Teknik
title_full Amalan pengajaran guru dan kreativiti pelajar terhadap strategi peluang perniagaan dalam kalangan pelajar pengajian keusahawanan Sekolah Menengah Teknik
title_fullStr Amalan pengajaran guru dan kreativiti pelajar terhadap strategi peluang perniagaan dalam kalangan pelajar pengajian keusahawanan Sekolah Menengah Teknik
title_full_unstemmed Amalan pengajaran guru dan kreativiti pelajar terhadap strategi peluang perniagaan dalam kalangan pelajar pengajian keusahawanan Sekolah Menengah Teknik
title_sort amalan pengajaran guru dan kreativiti pelajar terhadap strategi peluang perniagaan dalam kalangan pelajar pengajian keusahawanan sekolah menengah teknik
granting_institution Universiti Putra Malaysia
publishDate 2017
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/76260/1/FPP%202018%2024%20-%20IR.pdf
_version_ 1747813143023714304