Kesan kaedah pembelajaran koperatif jigsaw II terhadap pencapaian pembelajaran gaya bahasa teks puisi tradisional dalam kalangan pelajar Kolej Vokasional
Isu yang sentiasa dibangkitkan dalam pembelajaran Kesusasteraan Melayu ialah mengenai masalah untuk memahami teks sastera di samping persekitaran pembelajaran yang kurang memberangsangkan. Selain itu, masalah guru-guru yang masih kurang pengetahuan mengenai tahap pelaksanaan teknik Jigsaw II meny...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/77533/1/FPP%202019%208%20ir.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-upm-ir.77533 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-upm-ir.775332022-01-26T08:32:07Z Kesan kaedah pembelajaran koperatif jigsaw II terhadap pencapaian pembelajaran gaya bahasa teks puisi tradisional dalam kalangan pelajar Kolej Vokasional 2019-04 Diyazid, Nur Syaza Farha Isu yang sentiasa dibangkitkan dalam pembelajaran Kesusasteraan Melayu ialah mengenai masalah untuk memahami teks sastera di samping persekitaran pembelajaran yang kurang memberangsangkan. Selain itu, masalah guru-guru yang masih kurang pengetahuan mengenai tahap pelaksanaan teknik Jigsaw II menyebabkan teknik ini masih jarang digunakan dalam pembelajaran. Pada hari ini, masih terdapat guru-guru yang menggunakan kaedah pembelajaran tradisional menyebabkan para pelajar berasa bosan dan sukar untuk menguasai intipati yang cuba disampaikan melalui teks sastera. Oleh itu, penyelidikan ini bertujuan untuk melihat sejauh mana kesan kaedah pembelajaran koperatif Jigsaw II terhadap pelaksanaan kemahiran membaca teks sastera untuk meningkatkan pengetahuan pelajar dalam pembelajaran gaya bahasa teks sastera melalui 5 tahap pelaksanaan Jigsaw II yang telah digariskan oleh Slavin (1995). Kajian ini dijalankan menggunakan kaedah kuasi-eksperimen yang terdiri daripada 25 orang pelajar kumpulan kawalan dan 25 orang pelajar kumpulan eksperimen di Kolej Vokasional Setapak. Hasil dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan markah ujian pasca antara kumpulan kawalan (M= 2.88, SP= 1.234) dengan kumpulan eksperimen [M= 4.96, SP= 1.594, t(48)= -5.16, p= .000 < 0.05]. Oleh itu, hasil dapatan ini menunjukkan bahawa teknik Jigsaw II membantu meningkatkan pengetahuan pelajar dalam pembelajaran gaya bahasa teks puisi tradisional. Vocational education - Malaysia Vocational education - Study and teaching Literature - Study and teaching 2019-04 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/77533/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/77533/1/FPP%202019%208%20ir.pdf text en public masters Universiti Putra Malaysia Vocational education - Malaysia Vocational education - Study and teaching Literature - Study and teaching Othman, Shamsudin |
institution |
Universiti Putra Malaysia |
collection |
PSAS Institutional Repository |
language |
English |
advisor |
Othman, Shamsudin |
topic |
Vocational education - Malaysia Vocational education - Study and teaching Literature - Study and teaching |
spellingShingle |
Vocational education - Malaysia Vocational education - Study and teaching Literature - Study and teaching Diyazid, Nur Syaza Farha Kesan kaedah pembelajaran koperatif jigsaw II terhadap pencapaian pembelajaran gaya bahasa teks puisi tradisional dalam kalangan pelajar Kolej Vokasional |
description |
Isu yang sentiasa dibangkitkan dalam pembelajaran Kesusasteraan Melayu ialah
mengenai masalah untuk memahami teks sastera di samping persekitaran pembelajaran
yang kurang memberangsangkan. Selain itu, masalah guru-guru yang masih kurang
pengetahuan mengenai tahap pelaksanaan teknik Jigsaw II menyebabkan teknik ini
masih jarang digunakan dalam pembelajaran. Pada hari ini, masih terdapat guru-guru
yang menggunakan kaedah pembelajaran tradisional menyebabkan para pelajar berasa
bosan dan sukar untuk menguasai intipati yang cuba disampaikan melalui teks sastera.
Oleh itu, penyelidikan ini bertujuan untuk melihat sejauh mana kesan kaedah
pembelajaran koperatif Jigsaw II terhadap pelaksanaan kemahiran membaca teks sastera
untuk meningkatkan pengetahuan pelajar dalam pembelajaran gaya bahasa teks sastera
melalui 5 tahap pelaksanaan Jigsaw II yang telah digariskan oleh Slavin (1995). Kajian
ini dijalankan menggunakan kaedah kuasi-eksperimen yang terdiri daripada 25 orang
pelajar kumpulan kawalan dan 25 orang pelajar kumpulan eksperimen di Kolej
Vokasional Setapak. Hasil dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang
signifikan markah ujian pasca antara kumpulan kawalan (M= 2.88, SP= 1.234) dengan
kumpulan eksperimen [M= 4.96, SP= 1.594, t(48)= -5.16, p= .000 < 0.05]. Oleh itu, hasil
dapatan ini menunjukkan bahawa teknik Jigsaw II membantu meningkatkan pengetahuan
pelajar dalam pembelajaran gaya bahasa teks puisi tradisional. |
format |
Thesis |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Diyazid, Nur Syaza Farha |
author_facet |
Diyazid, Nur Syaza Farha |
author_sort |
Diyazid, Nur Syaza Farha |
title |
Kesan kaedah pembelajaran koperatif jigsaw II terhadap pencapaian pembelajaran gaya bahasa teks puisi tradisional dalam kalangan pelajar Kolej Vokasional |
title_short |
Kesan kaedah pembelajaran koperatif jigsaw II terhadap pencapaian pembelajaran gaya bahasa teks puisi tradisional dalam kalangan pelajar Kolej Vokasional |
title_full |
Kesan kaedah pembelajaran koperatif jigsaw II terhadap pencapaian pembelajaran gaya bahasa teks puisi tradisional dalam kalangan pelajar Kolej Vokasional |
title_fullStr |
Kesan kaedah pembelajaran koperatif jigsaw II terhadap pencapaian pembelajaran gaya bahasa teks puisi tradisional dalam kalangan pelajar Kolej Vokasional |
title_full_unstemmed |
Kesan kaedah pembelajaran koperatif jigsaw II terhadap pencapaian pembelajaran gaya bahasa teks puisi tradisional dalam kalangan pelajar Kolej Vokasional |
title_sort |
kesan kaedah pembelajaran koperatif jigsaw ii terhadap pencapaian pembelajaran gaya bahasa teks puisi tradisional dalam kalangan pelajar kolej vokasional |
granting_institution |
Universiti Putra Malaysia |
publishDate |
2019 |
url |
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/77533/1/FPP%202019%208%20ir.pdf |
_version_ |
1747813232017408000 |