Faktor ekstralinguistik pencapaian Bahasa Melayu dalam kalangan murid Cina

Kajian yang ingin dijalankan oleh pengkaji dalam pengaruh ekstralinguistik motivasi dalam pencapaian bahasa Melayu (BM) di sekolah jenis kebangsaan Cina (SJKC) telah banyak dijalankan. Walau bagaimanapun, kajian tentang faktor ekstralinguistik motivasi yang paling dominan samada instrinsik ataupu...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Muhammadin, Masitah
Format: Thesis
Language:English
Published: 2018
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/83407/1/FBMK%202018%2097%20-%20ir.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-upm-ir.83407
record_format uketd_dc
spelling my-upm-ir.834072022-01-06T04:18:56Z Faktor ekstralinguistik pencapaian Bahasa Melayu dalam kalangan murid Cina 2018-07 Muhammadin, Masitah Kajian yang ingin dijalankan oleh pengkaji dalam pengaruh ekstralinguistik motivasi dalam pencapaian bahasa Melayu (BM) di sekolah jenis kebangsaan Cina (SJKC) telah banyak dijalankan. Walau bagaimanapun, kajian tentang faktor ekstralinguistik motivasi yang paling dominan samada instrinsik ataupun ekstrinsik yang mempengaruhi pencapaian BM dalam kalangan murid Cina di SJKC masih berkurangan. Hal yang demikian, penyelidikan ini merincikan pengaruh faktor esktralinguistik dalam pencapaian BM murid Cina di SJKC Chung Hwa, Besut, Terengganu. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti faktor ekstralinguistik iaitu motivasi yang paling dominan samada motivasi instrinsik ataupun motivasi ekstrinsik yang mempengaruhi pencapaian BM murid Cina. Teori yang digunakan ialah Teori Gardner (2005). Menurut teori ini, kebolehan dan motivasi merupakan dua faktor penting yang mempunyai pertalian dengan pencapaian di sekolah. Kajian ini menggunakan soal selidik The Attitude Motivation Test Battery (AMTB) oleh Gardner 2005 yang telah disesuaikan dengan objektif kajian ini. Penganalisisan data dilakukan secara kualitatif dan kuantitatif. Kualitatif iaitu melalui pemerhatian di dalam kelas dan temu bual dengan guru yang mengajar BM. Kuantitatif pula peratusan data yang diperoleh melalui soal selidik yang telah diisi oleh responden. Kajian ini dijalankan ke atas sekolah rendah yang berada di kawasan bandar. Responden kajian pula terdiri daripada 40 orang murid Cina darjah 3 di SJKC Chung Hwa. Dapatan kajian menunjukkan responden lebih bermotivasi ekstrinsik berbanding motivasi intrinsik. Motivasi ekstrinsik iaitu faktor instrumental seperti mengharapkan ganjaran yang berbentuk hadiah, pujian, penggredan dan sebagainya telah menyebabkan responden berminat untuk menguasai BM sebagai B2. Hasil kajian diharapkan dapat memberikan gambaran yang menyeluruh berkaitan kepentingan motivasi terhadap penguasaan BM terutamanya terhadap murid yang bukan Melayu agar lebih memahami dan meminati BM sebagai B2 mereka serta menjadikan pengajaran dan pembelajaran lebih seronok dan inovatif. Second language acquisition Language and languages - Study and teaching (Secondary) - Malaysia Malay language - Study and teaching 2018-07 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/83407/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/83407/1/FBMK%202018%2097%20-%20ir.pdf text en public masters Universiti Putra Malaysia Second language acquisition Language and languages - Study and teaching (Secondary) - Malaysia Malay language - Study and teaching Kamaruddin, Rohaidah
institution Universiti Putra Malaysia
collection PSAS Institutional Repository
language English
advisor Kamaruddin, Rohaidah
topic Second language acquisition
Language and languages - Study and teaching (Secondary) - Malaysia
Malay language - Study and teaching
spellingShingle Second language acquisition
Language and languages - Study and teaching (Secondary) - Malaysia
Malay language - Study and teaching
Muhammadin, Masitah
Faktor ekstralinguistik pencapaian Bahasa Melayu dalam kalangan murid Cina
description Kajian yang ingin dijalankan oleh pengkaji dalam pengaruh ekstralinguistik motivasi dalam pencapaian bahasa Melayu (BM) di sekolah jenis kebangsaan Cina (SJKC) telah banyak dijalankan. Walau bagaimanapun, kajian tentang faktor ekstralinguistik motivasi yang paling dominan samada instrinsik ataupun ekstrinsik yang mempengaruhi pencapaian BM dalam kalangan murid Cina di SJKC masih berkurangan. Hal yang demikian, penyelidikan ini merincikan pengaruh faktor esktralinguistik dalam pencapaian BM murid Cina di SJKC Chung Hwa, Besut, Terengganu. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti faktor ekstralinguistik iaitu motivasi yang paling dominan samada motivasi instrinsik ataupun motivasi ekstrinsik yang mempengaruhi pencapaian BM murid Cina. Teori yang digunakan ialah Teori Gardner (2005). Menurut teori ini, kebolehan dan motivasi merupakan dua faktor penting yang mempunyai pertalian dengan pencapaian di sekolah. Kajian ini menggunakan soal selidik The Attitude Motivation Test Battery (AMTB) oleh Gardner 2005 yang telah disesuaikan dengan objektif kajian ini. Penganalisisan data dilakukan secara kualitatif dan kuantitatif. Kualitatif iaitu melalui pemerhatian di dalam kelas dan temu bual dengan guru yang mengajar BM. Kuantitatif pula peratusan data yang diperoleh melalui soal selidik yang telah diisi oleh responden. Kajian ini dijalankan ke atas sekolah rendah yang berada di kawasan bandar. Responden kajian pula terdiri daripada 40 orang murid Cina darjah 3 di SJKC Chung Hwa. Dapatan kajian menunjukkan responden lebih bermotivasi ekstrinsik berbanding motivasi intrinsik. Motivasi ekstrinsik iaitu faktor instrumental seperti mengharapkan ganjaran yang berbentuk hadiah, pujian, penggredan dan sebagainya telah menyebabkan responden berminat untuk menguasai BM sebagai B2. Hasil kajian diharapkan dapat memberikan gambaran yang menyeluruh berkaitan kepentingan motivasi terhadap penguasaan BM terutamanya terhadap murid yang bukan Melayu agar lebih memahami dan meminati BM sebagai B2 mereka serta menjadikan pengajaran dan pembelajaran lebih seronok dan inovatif.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Muhammadin, Masitah
author_facet Muhammadin, Masitah
author_sort Muhammadin, Masitah
title Faktor ekstralinguistik pencapaian Bahasa Melayu dalam kalangan murid Cina
title_short Faktor ekstralinguistik pencapaian Bahasa Melayu dalam kalangan murid Cina
title_full Faktor ekstralinguistik pencapaian Bahasa Melayu dalam kalangan murid Cina
title_fullStr Faktor ekstralinguistik pencapaian Bahasa Melayu dalam kalangan murid Cina
title_full_unstemmed Faktor ekstralinguistik pencapaian Bahasa Melayu dalam kalangan murid Cina
title_sort faktor ekstralinguistik pencapaian bahasa melayu dalam kalangan murid cina
granting_institution Universiti Putra Malaysia
publishDate 2018
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/83407/1/FBMK%202018%2097%20-%20ir.pdf
_version_ 1747813392338386944