Kesediaan, penerimaan dan pengoperasian guru kemahiran hidup bersepadu terhadap amalan pentaksiran berasaskan sekolah
Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) yang digabungkan dengan pentaksiran sumatif mula dilaksanakan untuk mata pelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB) sejak tahun 2012. Beberapa kajian lepas mendapati guru KHB masih mempunyai banyak persoalan dalam melaksanakan PBS. Kajian ini bertujuan mengena...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/84254/1/FPP%202019%2031%20UPM%20ir.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-upm-ir.84254 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-upm-ir.842542022-01-04T01:45:53Z Kesediaan, penerimaan dan pengoperasian guru kemahiran hidup bersepadu terhadap amalan pentaksiran berasaskan sekolah 2018-10 Kassim, Mohd Khairi Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) yang digabungkan dengan pentaksiran sumatif mula dilaksanakan untuk mata pelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB) sejak tahun 2012. Beberapa kajian lepas mendapati guru KHB masih mempunyai banyak persoalan dalam melaksanakan PBS. Kajian ini bertujuan mengenal pasti hubungan kesediaan, penerimaan dan pengoperasian guru-guru yang mengajar KHB terhadap amalan PBS. Penyelidik menggunakan kaedah kajian kolerasi untuk menentukan hubungan kesediaan, penerimaan dan pengoperasian dengan amalan PBS. Responden kajian terdiri daripada 172 guru KHB yang melaksanakan PBS dalam pengajaran mereka di daerah Klang, Selangor. Kajian ini menggunakan soal selidik diadaptasikan daripada instrumen Abdul Zubir (2007) yang mengkaji tentang kesediaan guru dan Salmiah Jaba (2013) yang mengkaji tentang kesediaan, penerimaan, pengoperasian dan keprihatinan gunu KHB Pertanian terhadap amalan PBS. Item soal selidik telah mendapat pengesahan muka daripada 2 orang pakar bahasa yang menilai kesesuaian bahasa, kejelasan arahan, penyampaian, penyataan atau soalan. Kesahan kandungan pula, dibuat oleh pakar dalam bidang penyelidikan teknik vokasional. Kajian rintis telah dijalankan melibatkan 30 orang guru KHB dan nilai pekali cronbach alpha melebihi 0.7 bagi setiap item. Keadaan ini menunjukkan aras kebolehpercayaan yang boleh diterima untuk menjalankan kajian. Dapatan kajian menunjukkan amalan guru KHB berada pada peringkat tinggi dalam amalan pelaksanaan PBS (M=4.05, SP=.440). Kesediaan guru KHB berada juga pada tahap tinggi (M=3.78, SP=.473) . Penerimaan dan pengoperasian guru pada tahap sederhana masing-masing dengan (M=3.47, SP =.615) dan (M=3.66, SP=.567). Dari segi hubungan antara kesediaan dan amalan perlaksanaan PBS terdapat hubungan yang positif dan kuat di mana r=0.519. Hubungan antara amalan perlaksanaan PBS dengan penerimaan mempunyai hubungan negatif dan lemah, di mana r=0.265. Sementara hubungan antara pengoperasian dan amalan PBS mempunyai hubungan yang positif di mana r=0.456. Analisis regresi menunjukkan kesemua pemboleh ubah adalah signifikan terhadap amalan PBS. Kajian ini menyumbang kepada amalan PBS yang berkesan untuk digunakan oleh pihak yang berkepentingan seperti Pejabat Pendidikan Daerah, Jabatan Pendidikan Negeri, Lembaga Peperiksaan Malaysia, Kementerian Pendidikan Malaysia dan pihak berkaitan untuk menggubal sukatan pelajaran dan melaksanakannya dalam pendidikan di negara ini. Daripada dapatan kajian ini, beberapa cadangan dikemukakan untuk kajian lanjutan. School-based management - Malaysia - Evaluation - Evaluation.-Malaysia Educational evaluation - Malaysia Teachers - Self-rating of - Malaysia - Self-rating of - Malaysia 2018-10 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/84254/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/84254/1/FPP%202019%2031%20UPM%20ir.pdf text en public masters Universiti Putra Malaysia School-based management - Malaysia - Evaluation - Evaluation.-Malaysia Educational evaluation - Malaysia Teachers - Self-rating of - Malaysia - Self-rating of - Malaysia Mat Rashid, Abdullah |
institution |
Universiti Putra Malaysia |
collection |
PSAS Institutional Repository |
language |
English |
advisor |
Mat Rashid, Abdullah |
topic |
School-based management - Malaysia - Evaluation - Evaluation.-Malaysia Educational evaluation - Malaysia Teachers - Self-rating of - Malaysia - Self-rating of - Malaysia |
spellingShingle |
School-based management - Malaysia - Evaluation - Evaluation.-Malaysia Educational evaluation - Malaysia Teachers - Self-rating of - Malaysia - Self-rating of - Malaysia Kassim, Mohd Khairi Kesediaan, penerimaan dan pengoperasian guru kemahiran hidup bersepadu terhadap amalan pentaksiran berasaskan sekolah |
description |
Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) yang digabungkan dengan
pentaksiran sumatif mula dilaksanakan untuk mata pelajaran Kemahiran
Hidup Bersepadu (KHB) sejak tahun 2012. Beberapa kajian lepas mendapati
guru KHB masih mempunyai banyak persoalan dalam melaksanakan PBS.
Kajian ini bertujuan mengenal pasti hubungan kesediaan, penerimaan dan
pengoperasian guru-guru yang mengajar KHB terhadap amalan PBS.
Penyelidik menggunakan kaedah kajian kolerasi untuk menentukan hubungan
kesediaan, penerimaan dan pengoperasian dengan amalan PBS. Responden
kajian terdiri daripada 172 guru KHB yang melaksanakan PBS dalam
pengajaran mereka di daerah Klang, Selangor.
Kajian ini menggunakan soal selidik diadaptasikan daripada instrumen Abdul
Zubir (2007) yang mengkaji tentang kesediaan guru dan Salmiah Jaba (2013)
yang mengkaji tentang kesediaan, penerimaan, pengoperasian dan
keprihatinan gunu KHB Pertanian terhadap amalan PBS. Item soal selidik
telah mendapat pengesahan muka daripada 2 orang pakar bahasa yang
menilai kesesuaian bahasa, kejelasan arahan, penyampaian, penyataan atau
soalan. Kesahan kandungan pula, dibuat oleh pakar dalam bidang
penyelidikan teknik vokasional. Kajian rintis telah dijalankan melibatkan 30
orang guru KHB dan nilai pekali cronbach alpha melebihi 0.7 bagi setiap item.
Keadaan ini menunjukkan aras kebolehpercayaan yang boleh diterima untuk
menjalankan kajian. Dapatan kajian menunjukkan amalan guru KHB berada pada peringkat tinggi
dalam amalan pelaksanaan PBS (M=4.05, SP=.440). Kesediaan guru KHB
berada juga pada tahap tinggi (M=3.78, SP=.473) . Penerimaan dan
pengoperasian guru pada tahap sederhana masing-masing dengan (M=3.47,
SP =.615) dan (M=3.66, SP=.567). Dari segi hubungan antara kesediaan dan
amalan perlaksanaan PBS terdapat hubungan yang positif dan kuat di mana
r=0.519. Hubungan antara amalan perlaksanaan PBS dengan penerimaan
mempunyai hubungan negatif dan lemah, di mana r=0.265. Sementara
hubungan antara pengoperasian dan amalan PBS mempunyai hubungan
yang positif di mana r=0.456. Analisis regresi menunjukkan kesemua
pemboleh ubah adalah signifikan terhadap amalan PBS.
Kajian ini menyumbang kepada amalan PBS yang berkesan untuk digunakan
oleh pihak yang berkepentingan seperti Pejabat Pendidikan Daerah, Jabatan
Pendidikan Negeri, Lembaga Peperiksaan Malaysia, Kementerian Pendidikan
Malaysia dan pihak berkaitan untuk menggubal sukatan pelajaran dan
melaksanakannya dalam pendidikan di negara ini. Daripada dapatan kajian
ini, beberapa cadangan dikemukakan untuk kajian lanjutan. |
format |
Thesis |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Kassim, Mohd Khairi |
author_facet |
Kassim, Mohd Khairi |
author_sort |
Kassim, Mohd Khairi |
title |
Kesediaan, penerimaan dan pengoperasian guru kemahiran hidup bersepadu terhadap amalan pentaksiran berasaskan sekolah |
title_short |
Kesediaan, penerimaan dan pengoperasian guru kemahiran hidup bersepadu terhadap amalan pentaksiran berasaskan sekolah |
title_full |
Kesediaan, penerimaan dan pengoperasian guru kemahiran hidup bersepadu terhadap amalan pentaksiran berasaskan sekolah |
title_fullStr |
Kesediaan, penerimaan dan pengoperasian guru kemahiran hidup bersepadu terhadap amalan pentaksiran berasaskan sekolah |
title_full_unstemmed |
Kesediaan, penerimaan dan pengoperasian guru kemahiran hidup bersepadu terhadap amalan pentaksiran berasaskan sekolah |
title_sort |
kesediaan, penerimaan dan pengoperasian guru kemahiran hidup bersepadu terhadap amalan pentaksiran berasaskan sekolah |
granting_institution |
Universiti Putra Malaysia |
publishDate |
2018 |
url |
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/84254/1/FPP%202019%2031%20UPM%20ir.pdf |
_version_ |
1747813458564349952 |