Kualiti tingkahlaku keibubapaan dan penyesuaian tingkahlaku anak dalam keluarga berisiko di luar bandar
Kajian ini bertujuan untuk menentukan perkaitan di antara faktor latarbelakang keluarga (pendidikan ibu, pendapatan keluarga dan bilangan anak) dan kualiti tingkahlaku keibubapaan dengan penyesuaian tingkahlaku anak (resiliensi, estim diri dan pencapaian akadernik) dalam keluarga berisiko. Teknik...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English Malay |
Published: |
2001
|
Subjects: | |
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8776/1/FEM_2001_4%20IR.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-upm-ir.8776 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-upm-ir.87762024-01-29T08:10:50Z Kualiti tingkahlaku keibubapaan dan penyesuaian tingkahlaku anak dalam keluarga berisiko di luar bandar 2001-05 Arshat, Zarinah Kajian ini bertujuan untuk menentukan perkaitan di antara faktor latarbelakang keluarga (pendidikan ibu, pendapatan keluarga dan bilangan anak) dan kualiti tingkahlaku keibubapaan dengan penyesuaian tingkahlaku anak (resiliensi, estim diri dan pencapaian akadernik) dalam keluarga berisiko. Teknik persarnpelan rawak mudah telah digunakan untuk rnengenalpasti sampel kajian. Sampel kajian terdiri daripada 201 pasangan ibu-anak berbangsa Melayu yang tinggal di luar bandar negeri Kelantan, Kedah, Selangor dan Johor. Responden ibu dan anak telah ditemubual secara bersemuka oleh enumerator yang terlatih dengan menggunakan borang soal selidik. Kualiti tingkahlaku keibubapaan telah diukur menggunakan skala 'Supportive Parenting' oleh Simons et al. (1992). Tahap resiliensi anak pula diukur menggunakan skala 'Resiliency A ttitudes Scales' oleh Bischoe dan Harris (1994). Tahap estim diri anak diukur berdasarkan 'Hare Self-Esteem Scale ' (Hare, 1985). Pencapaian akademik anak diukur berdasarkan skor lima matapelajaran terpilih: Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Sains, Matematik dan Agama Islam. Hasil kajian menunjukkan secara keseluruhannya, kualiti tingkahlaku keibubapaan dan tahap penyesuaian tingkahlaku anak adalah rendah. Lebih daripada separuh (55.2%) responden ibu mempunyai kualiti tingkahlaku keibubapaan yang rendah. Hampir separuh responden anak pula mempunyai tahap estim diri (49.8%) dan pencapaian akademik (42.3%) yang rendah. Manakala lebih daripada separuh (55.7%) responden anak mempunyai tahap resiliensi yang rendah. Parenting Child psychology Child rearing 2001-05 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8776/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8776/1/FEM_2001_4%20IR.pdf text en public masters Universiti Putra Malaysia Parenting Child psychology Child rearing Faculty of Human Ecology Baharudin, Rozumah Malay |
institution |
Universiti Putra Malaysia |
collection |
PSAS Institutional Repository |
language |
English Malay |
advisor |
Baharudin, Rozumah |
topic |
Parenting Child psychology Child rearing |
spellingShingle |
Parenting Child psychology Child rearing Arshat, Zarinah Kualiti tingkahlaku keibubapaan dan penyesuaian tingkahlaku anak dalam keluarga berisiko di luar bandar |
description |
Kajian ini bertujuan untuk menentukan perkaitan di antara faktor latarbelakang keluarga
(pendidikan ibu, pendapatan keluarga dan bilangan anak) dan kualiti tingkahlaku
keibubapaan dengan penyesuaian tingkahlaku anak (resiliensi, estim diri dan
pencapaian akadernik) dalam keluarga berisiko. Teknik persarnpelan rawak mudah
telah digunakan untuk rnengenalpasti sampel kajian. Sampel kajian terdiri daripada 201
pasangan ibu-anak berbangsa Melayu yang tinggal di luar bandar negeri Kelantan,
Kedah, Selangor dan Johor. Responden ibu dan anak telah ditemubual secara
bersemuka oleh enumerator yang terlatih dengan menggunakan borang soal selidik.
Kualiti tingkahlaku keibubapaan telah diukur menggunakan skala 'Supportive
Parenting' oleh Simons et al. (1992). Tahap resiliensi anak pula diukur menggunakan
skala 'Resiliency A ttitudes Scales' oleh Bischoe dan Harris (1994). Tahap estim diri
anak diukur berdasarkan 'Hare Self-Esteem Scale ' (Hare, 1985). Pencapaian akademik anak diukur berdasarkan skor lima matapelajaran terpilih: Bahasa Melayu, Bahasa
Inggeris, Sains, Matematik dan Agama Islam.
Hasil kajian menunjukkan secara keseluruhannya, kualiti tingkahlaku keibubapaan dan
tahap penyesuaian tingkahlaku anak adalah rendah. Lebih daripada separuh (55.2%)
responden ibu mempunyai kualiti tingkahlaku keibubapaan yang rendah. Hampir
separuh responden anak pula mempunyai tahap estim diri (49.8%) dan pencapaian
akademik (42.3%) yang rendah. Manakala lebih daripada separuh (55.7%) responden
anak mempunyai tahap resiliensi yang rendah. |
format |
Thesis |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Arshat, Zarinah |
author_facet |
Arshat, Zarinah |
author_sort |
Arshat, Zarinah |
title |
Kualiti tingkahlaku keibubapaan dan penyesuaian tingkahlaku anak dalam keluarga berisiko di luar bandar |
title_short |
Kualiti tingkahlaku keibubapaan dan penyesuaian tingkahlaku anak dalam keluarga berisiko di luar bandar |
title_full |
Kualiti tingkahlaku keibubapaan dan penyesuaian tingkahlaku anak dalam keluarga berisiko di luar bandar |
title_fullStr |
Kualiti tingkahlaku keibubapaan dan penyesuaian tingkahlaku anak dalam keluarga berisiko di luar bandar |
title_full_unstemmed |
Kualiti tingkahlaku keibubapaan dan penyesuaian tingkahlaku anak dalam keluarga berisiko di luar bandar |
title_sort |
kualiti tingkahlaku keibubapaan dan penyesuaian tingkahlaku anak dalam keluarga berisiko di luar bandar |
granting_institution |
Universiti Putra Malaysia |
granting_department |
Faculty of Human Ecology |
publishDate |
2001 |
url |
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8776/1/FEM_2001_4%20IR.pdf |
_version_ |
1794018783107481600 |