Kesan Pengajaran Ayat Bahasa Melayu Secara Terancang Terhadap Penguasaan Tatabahasa di Kalangan Pelajar-Pelajar Tingkatan Empat

Kajian ini cuba mendapatkan data tentang Kesan Pengajaran Ayat Bahasa Melayu (BM) secara Terancang (PAT) terhadap Penguasaan Tatabahasa (TB) di kalangan pelajarpelajar tingkatan empat, di tiga buah sekolah Menengah harian di daerah Hulu Langat, Selangor Darul Ehsan. Tujuan kajian ini dibuat adala...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mahmood, Ali
Format: Thesis
Language:English
Malay
Published: 1994
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8900/1/FPP_1994_7_A.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-upm-ir.8900
record_format uketd_dc
spelling my-upm-ir.89002011-09-08T08:44:31Z Kesan Pengajaran Ayat Bahasa Melayu Secara Terancang Terhadap Penguasaan Tatabahasa di Kalangan Pelajar-Pelajar Tingkatan Empat 1994 Mahmood, Ali Kajian ini cuba mendapatkan data tentang Kesan Pengajaran Ayat Bahasa Melayu (BM) secara Terancang (PAT) terhadap Penguasaan Tatabahasa (TB) di kalangan pelajarpelajar tingkatan empat, di tiga buah sekolah Menengah harian di daerah Hulu Langat, Selangor Darul Ehsan. Tujuan kajian ini dibuat adalah untuk mengenal pasti sama ada berlaku perubahan tingkah laku ataupun tidak di kalangan sampel kajian ini hasil daripada PAT. Data kajian dikumpulkan dengan menggunakan dua kaedah, iaitu dengan mengadakan ujian pra (UB) dan ujian pasca (US) bagi tujuan mengenal pasti kesan PAT terhadap penguasaan TB BM dalam aspek ayat majmuk gabungan dan pancangan (AGAP). Soal selidik digunakan untuk mendapatkan maklumat tentang pencapaian BM dalam peperiksaan Sijil Rendah Pelajaran (SRP) dan tentang pembelajaran BM.Kerangka teoritis kajian ini berdasarkan model pengajaran yang dibentuk oleh Keeya (1985) dan TB Transformasi Generatif yang diasaskan oleh Chomsky (1965). Model ini diubahsuai dengan membentuk Kerangka Konseptual Kajian untuk memperoleh data yang agak tepat berasaskan Ujian Pasea - Ujian Pra setelah olahan dilakukan ke atas sampel Hasil perkiraan ujian-t menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan antara pelajar yang berpeneapaian tinggi (PBT) dengan pelajar yang berpeneapaian rendah (PBR) dalam aspek membina, mengenal pasti, menggunakan kata hubung dan paneangan. Analisis Varian (ANOVA) pula digunakan untuk menunjukkan perbezaan yang signifikan antara kumpulan dan dalam kumpulan. Walau bagaimanapun, PBT telah menunjukkan peneapaian yang lebih tinggijika dibandingkan dengan PBR. Memang terbukti bahawa PAT amat sesuai bagi semua golongan pelajar. Keputusan kajian menunjukkan PAT boleh disesuaikan bagi golongan pelajar yang eerdas dan yang kurang cerdas. Oleh sebab itu, jika PAT digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran BM, teknik ini akan menjadi satu teknik yang penting dan menarik. Malay language - Study and teaching (Secondary) - Case studies Malay language - Sentences - Study and teaching (Secondary) - Case studies Malay language - Grammar - Study and teaching (Secondary) - Case studies 1994 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8900/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8900/1/FPP_1994_7_A.pdf application/pdf en public masters Universiti Pertanian Malaysia Malay language - Study and teaching (Secondary) - Case studies Malay language - Sentences - Study and teaching (Secondary) - Case studies Malay language - Grammar - Study and teaching (Secondary) - Case studies Faculty of Educational Studies Malay
institution Universiti Putra Malaysia
collection PSAS Institutional Repository
language English
Malay
topic Malay language - Study and teaching (Secondary) - Case studies
Malay language - Sentences - Study and teaching (Secondary) - Case studies
Malay language - Grammar - Study and teaching (Secondary) - Case studies
spellingShingle Malay language - Study and teaching (Secondary) - Case studies
Malay language - Sentences - Study and teaching (Secondary) - Case studies
Malay language - Grammar - Study and teaching (Secondary) - Case studies
Mahmood, Ali
Kesan Pengajaran Ayat Bahasa Melayu Secara Terancang Terhadap Penguasaan Tatabahasa di Kalangan Pelajar-Pelajar Tingkatan Empat
description Kajian ini cuba mendapatkan data tentang Kesan Pengajaran Ayat Bahasa Melayu (BM) secara Terancang (PAT) terhadap Penguasaan Tatabahasa (TB) di kalangan pelajarpelajar tingkatan empat, di tiga buah sekolah Menengah harian di daerah Hulu Langat, Selangor Darul Ehsan. Tujuan kajian ini dibuat adalah untuk mengenal pasti sama ada berlaku perubahan tingkah laku ataupun tidak di kalangan sampel kajian ini hasil daripada PAT. Data kajian dikumpulkan dengan menggunakan dua kaedah, iaitu dengan mengadakan ujian pra (UB) dan ujian pasca (US) bagi tujuan mengenal pasti kesan PAT terhadap penguasaan TB BM dalam aspek ayat majmuk gabungan dan pancangan (AGAP). Soal selidik digunakan untuk mendapatkan maklumat tentang pencapaian BM dalam peperiksaan Sijil Rendah Pelajaran (SRP) dan tentang pembelajaran BM.Kerangka teoritis kajian ini berdasarkan model pengajaran yang dibentuk oleh Keeya (1985) dan TB Transformasi Generatif yang diasaskan oleh Chomsky (1965). Model ini diubahsuai dengan membentuk Kerangka Konseptual Kajian untuk memperoleh data yang agak tepat berasaskan Ujian Pasea - Ujian Pra setelah olahan dilakukan ke atas sampel Hasil perkiraan ujian-t menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan antara pelajar yang berpeneapaian tinggi (PBT) dengan pelajar yang berpeneapaian rendah (PBR) dalam aspek membina, mengenal pasti, menggunakan kata hubung dan paneangan. Analisis Varian (ANOVA) pula digunakan untuk menunjukkan perbezaan yang signifikan antara kumpulan dan dalam kumpulan. Walau bagaimanapun, PBT telah menunjukkan peneapaian yang lebih tinggijika dibandingkan dengan PBR. Memang terbukti bahawa PAT amat sesuai bagi semua golongan pelajar. Keputusan kajian menunjukkan PAT boleh disesuaikan bagi golongan pelajar yang eerdas dan yang kurang cerdas. Oleh sebab itu, jika PAT digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran BM, teknik ini akan menjadi satu teknik yang penting dan menarik.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Mahmood, Ali
author_facet Mahmood, Ali
author_sort Mahmood, Ali
title Kesan Pengajaran Ayat Bahasa Melayu Secara Terancang Terhadap Penguasaan Tatabahasa di Kalangan Pelajar-Pelajar Tingkatan Empat
title_short Kesan Pengajaran Ayat Bahasa Melayu Secara Terancang Terhadap Penguasaan Tatabahasa di Kalangan Pelajar-Pelajar Tingkatan Empat
title_full Kesan Pengajaran Ayat Bahasa Melayu Secara Terancang Terhadap Penguasaan Tatabahasa di Kalangan Pelajar-Pelajar Tingkatan Empat
title_fullStr Kesan Pengajaran Ayat Bahasa Melayu Secara Terancang Terhadap Penguasaan Tatabahasa di Kalangan Pelajar-Pelajar Tingkatan Empat
title_full_unstemmed Kesan Pengajaran Ayat Bahasa Melayu Secara Terancang Terhadap Penguasaan Tatabahasa di Kalangan Pelajar-Pelajar Tingkatan Empat
title_sort kesan pengajaran ayat bahasa melayu secara terancang terhadap penguasaan tatabahasa di kalangan pelajar-pelajar tingkatan empat
granting_institution Universiti Pertanian Malaysia
granting_department Faculty of Educational Studies
publishDate 1994
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8900/1/FPP_1994_7_A.pdf
_version_ 1747810887927857152