Kesan Pengajaran Ayat Bahasa Melayu Secara Terancang Terhadap Penguasaan Tatabahasa di Kalangan Pelajar-Pelajar Tingkatan Empat
Kajian ini cuba mendapatkan data tentang Kesan Pengajaran Ayat Bahasa Melayu (BM) secara Terancang (PAT) terhadap Penguasaan Tatabahasa (TB) di kalangan pelajarpelajar tingkatan empat, di tiga buah sekolah Menengah harian di daerah Hulu Langat, Selangor Darul Ehsan. Tujuan kajian ini dibuat adala...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English Malay |
Published: |
1994
|
Subjects: | |
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8900/1/FPP_1994_7_A.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-upm-ir.8900 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-upm-ir.89002011-09-08T08:44:31Z Kesan Pengajaran Ayat Bahasa Melayu Secara Terancang Terhadap Penguasaan Tatabahasa di Kalangan Pelajar-Pelajar Tingkatan Empat 1994 Mahmood, Ali Kajian ini cuba mendapatkan data tentang Kesan Pengajaran Ayat Bahasa Melayu (BM) secara Terancang (PAT) terhadap Penguasaan Tatabahasa (TB) di kalangan pelajarpelajar tingkatan empat, di tiga buah sekolah Menengah harian di daerah Hulu Langat, Selangor Darul Ehsan. Tujuan kajian ini dibuat adalah untuk mengenal pasti sama ada berlaku perubahan tingkah laku ataupun tidak di kalangan sampel kajian ini hasil daripada PAT. Data kajian dikumpulkan dengan menggunakan dua kaedah, iaitu dengan mengadakan ujian pra (UB) dan ujian pasca (US) bagi tujuan mengenal pasti kesan PAT terhadap penguasaan TB BM dalam aspek ayat majmuk gabungan dan pancangan (AGAP). Soal selidik digunakan untuk mendapatkan maklumat tentang pencapaian BM dalam peperiksaan Sijil Rendah Pelajaran (SRP) dan tentang pembelajaran BM.Kerangka teoritis kajian ini berdasarkan model pengajaran yang dibentuk oleh Keeya (1985) dan TB Transformasi Generatif yang diasaskan oleh Chomsky (1965). Model ini diubahsuai dengan membentuk Kerangka Konseptual Kajian untuk memperoleh data yang agak tepat berasaskan Ujian Pasea - Ujian Pra setelah olahan dilakukan ke atas sampel Hasil perkiraan ujian-t menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan antara pelajar yang berpeneapaian tinggi (PBT) dengan pelajar yang berpeneapaian rendah (PBR) dalam aspek membina, mengenal pasti, menggunakan kata hubung dan paneangan. Analisis Varian (ANOVA) pula digunakan untuk menunjukkan perbezaan yang signifikan antara kumpulan dan dalam kumpulan. Walau bagaimanapun, PBT telah menunjukkan peneapaian yang lebih tinggijika dibandingkan dengan PBR. Memang terbukti bahawa PAT amat sesuai bagi semua golongan pelajar. Keputusan kajian menunjukkan PAT boleh disesuaikan bagi golongan pelajar yang eerdas dan yang kurang cerdas. Oleh sebab itu, jika PAT digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran BM, teknik ini akan menjadi satu teknik yang penting dan menarik. Malay language - Study and teaching (Secondary) - Case studies Malay language - Sentences - Study and teaching (Secondary) - Case studies Malay language - Grammar - Study and teaching (Secondary) - Case studies 1994 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8900/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8900/1/FPP_1994_7_A.pdf application/pdf en public masters Universiti Pertanian Malaysia Malay language - Study and teaching (Secondary) - Case studies Malay language - Sentences - Study and teaching (Secondary) - Case studies Malay language - Grammar - Study and teaching (Secondary) - Case studies Faculty of Educational Studies Malay |
institution |
Universiti Putra Malaysia |
collection |
PSAS Institutional Repository |
language |
English Malay |
topic |
Malay language - Study and teaching (Secondary) - Case studies Malay language - Sentences - Study and teaching (Secondary) - Case studies Malay language - Grammar - Study and teaching (Secondary) - Case studies |
spellingShingle |
Malay language - Study and teaching (Secondary) - Case studies Malay language - Sentences - Study and teaching (Secondary) - Case studies Malay language - Grammar - Study and teaching (Secondary) - Case studies Mahmood, Ali Kesan Pengajaran Ayat Bahasa Melayu Secara Terancang Terhadap Penguasaan Tatabahasa di Kalangan Pelajar-Pelajar Tingkatan Empat |
description |
Kajian ini cuba mendapatkan data tentang Kesan Pengajaran Ayat Bahasa Melayu
(BM) secara Terancang (PAT) terhadap Penguasaan Tatabahasa (TB) di kalangan pelajarpelajar
tingkatan empat, di tiga buah sekolah Menengah harian di daerah Hulu Langat,
Selangor Darul Ehsan. Tujuan kajian ini dibuat adalah untuk mengenal pasti sama ada
berlaku perubahan tingkah laku ataupun tidak di kalangan sampel kajian ini hasil daripada
PAT.
Data kajian dikumpulkan dengan menggunakan dua kaedah, iaitu dengan
mengadakan ujian pra (UB) dan ujian pasca (US) bagi tujuan mengenal pasti kesan PAT
terhadap penguasaan TB BM dalam aspek ayat majmuk gabungan dan pancangan
(AGAP). Soal selidik digunakan untuk mendapatkan maklumat tentang pencapaian BM
dalam peperiksaan Sijil Rendah Pelajaran (SRP) dan tentang pembelajaran BM.Kerangka teoritis kajian ini berdasarkan model pengajaran yang dibentuk oleh
Keeya (1985) dan TB Transformasi Generatif yang diasaskan oleh Chomsky (1965).
Model ini diubahsuai dengan membentuk Kerangka Konseptual Kajian untuk memperoleh
data yang agak tepat berasaskan Ujian Pasea - Ujian Pra setelah olahan dilakukan ke atas
sampel
Hasil perkiraan ujian-t menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan
antara pelajar yang berpeneapaian tinggi (PBT) dengan pelajar yang berpeneapaian rendah
(PBR) dalam aspek membina, mengenal pasti, menggunakan kata hubung dan paneangan.
Analisis Varian (ANOVA) pula digunakan untuk menunjukkan perbezaan yang signifikan
antara kumpulan dan dalam kumpulan. Walau bagaimanapun, PBT telah menunjukkan
peneapaian yang lebih tinggijika dibandingkan dengan PBR.
Memang terbukti bahawa PAT amat sesuai bagi semua golongan pelajar.
Keputusan kajian menunjukkan PAT boleh disesuaikan bagi golongan pelajar yang eerdas
dan yang kurang cerdas. Oleh sebab itu, jika PAT digunakan dalam pengajaran dan
pembelajaran BM, teknik ini akan menjadi satu teknik yang penting dan menarik. |
format |
Thesis |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Mahmood, Ali |
author_facet |
Mahmood, Ali |
author_sort |
Mahmood, Ali |
title |
Kesan Pengajaran Ayat Bahasa Melayu Secara Terancang Terhadap Penguasaan Tatabahasa di Kalangan Pelajar-Pelajar Tingkatan Empat |
title_short |
Kesan Pengajaran Ayat Bahasa Melayu Secara Terancang Terhadap Penguasaan Tatabahasa di Kalangan Pelajar-Pelajar Tingkatan Empat |
title_full |
Kesan Pengajaran Ayat Bahasa Melayu Secara Terancang Terhadap Penguasaan Tatabahasa di Kalangan Pelajar-Pelajar Tingkatan Empat |
title_fullStr |
Kesan Pengajaran Ayat Bahasa Melayu Secara Terancang Terhadap Penguasaan Tatabahasa di Kalangan Pelajar-Pelajar Tingkatan Empat |
title_full_unstemmed |
Kesan Pengajaran Ayat Bahasa Melayu Secara Terancang Terhadap Penguasaan Tatabahasa di Kalangan Pelajar-Pelajar Tingkatan Empat |
title_sort |
kesan pengajaran ayat bahasa melayu secara terancang terhadap penguasaan tatabahasa di kalangan pelajar-pelajar tingkatan empat |
granting_institution |
Universiti Pertanian Malaysia |
granting_department |
Faculty of Educational Studies |
publishDate |
1994 |
url |
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8900/1/FPP_1994_7_A.pdf |
_version_ |
1747810887927857152 |