Pembangunan Bahan Kursus Multimedia Fizik Terma Menggunakan Authorware

Mata pelajaran Fizik adalah satu mata pelajaran bidang sains yang begitu penting, tetapi mata pelajaran ini dikenal pasti sebagai satu daripada mata pelajaran yang sukar (khalijah et. al., 1995; Subahan, 1991). Selari dengan perkembangan IT, kaedah pengajaran fizik perlu dimajukan termasuk oleh golo...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ab. Jalil, Habibah
Format: Thesis
Language:English
Malay
Published: 2001
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9194/1/FSAS_2001_4_IR.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-upm-ir.9194
record_format uketd_dc
spelling my-upm-ir.91942024-02-02T04:02:40Z Pembangunan Bahan Kursus Multimedia Fizik Terma Menggunakan Authorware 2001-06 Ab. Jalil, Habibah Mata pelajaran Fizik adalah satu mata pelajaran bidang sains yang begitu penting, tetapi mata pelajaran ini dikenal pasti sebagai satu daripada mata pelajaran yang sukar (khalijah et. al., 1995; Subahan, 1991). Selari dengan perkembangan IT, kaedah pengajaran fizik perlu dimajukan termasuk oleh golongan guru sendiri, Guru memainkan peranan untuk mempelbagaikan kaedah pengajaran mereka agar lebih menarik dan berkesan. Walau bagaimanapun penggunaan perisian atau bahan kursus fizik dalam pengajaran tidak dapat dilaksanakan berikutan kekurangan bahan itu sendiri di perimgkat kebangsaan. Sehubungan itu kajian ini mendedahkan peringkat-peringkat pembangunan bahan kursus. Berpandukan Model Reka Bentuk Pemprototaip Pantas Tripp dan Bichelmeyer (1990), proses pembangunan sesuatu bahan kursus telah dikenal pasti melaui peringkat-peringkat pebangunan itu sendiri dan hasil yamg diperolehu adalah berupa pengetahuan terhadap proses yang dilalui. Dalam pembangunan sesuatu bahan kursus, keperluan kandungan dan objektif ditentukan, diikuti peringkat mereka bentuk. Beberapa reka bentuk cadangan telah diutarakan iaitu reka bentuk untuk navigasi utama bahan kursus dan unit-unit lain dalam pengajaran fizik termasuk penerangan linear bermultimedia, penerengan bermultimedia interaktif, amali maya, demonstrasi, permainan, soalan latihan atau ujian dan latih tubi. Peringkat seterusnya ialah pengarangan yang dilakukan menggunakan perisian pengarangan Macromedia Authorware 4 di samping perisian sokongan lain digunakan untuk menghasilakan komponen-komponen multimedia iaitu komponen teks, audio, grafik, animasi dan video. Topik Fizik Terma iaiu di bawah tajuk Haba mata pelajaran Fizik Tingkatan Empat, digunakan sebagai isi pelajaran bahan kursus. Bahan kursus yang terhasil seterusnya dlnilai daripada perspektif pelajar untuk bahagian persembahan bahan kursus, kandungn isi pelajaran dan soalan dibina di dalam bahan kursus. Ujian rintis dijalankan kepada 30 orang pelajar tingkatan empat. Tiga bahagian utama dinilai iaitu item untuk bahagian persembahan, isi pelajaran dan soalan terbina menunjukkan tahap prestasi komponen-komponen yang terkandung di dalamnya adalah tinggi iaitu lebih daripada 60% menyatakan secara positif. Walau bagaimanapun 63% menyatakan komponen bunyi/narasi adalah tidak mencukupi. Secara umumnya hasil ujian memang menunjukkan pelajar mempunyai persepsi yang positif terhadap bahan kursus. Physics - Study and teaching Multimedia systems - Study and teaching 2001-06 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9194/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9194/1/FSAS_2001_4_IR.pdf text en public masters Universiti Putra Malaysia Physics - Study and teaching Multimedia systems - Study and teaching Faculty of Science and Environmental Studies Abdul Wahab, Zaidan Malay
institution Universiti Putra Malaysia
collection PSAS Institutional Repository
language English
Malay
advisor Abdul Wahab, Zaidan
topic Physics - Study and teaching
Multimedia systems - Study and teaching

spellingShingle Physics - Study and teaching
Multimedia systems - Study and teaching

Ab. Jalil, Habibah
Pembangunan Bahan Kursus Multimedia Fizik Terma Menggunakan Authorware
description Mata pelajaran Fizik adalah satu mata pelajaran bidang sains yang begitu penting, tetapi mata pelajaran ini dikenal pasti sebagai satu daripada mata pelajaran yang sukar (khalijah et. al., 1995; Subahan, 1991). Selari dengan perkembangan IT, kaedah pengajaran fizik perlu dimajukan termasuk oleh golongan guru sendiri, Guru memainkan peranan untuk mempelbagaikan kaedah pengajaran mereka agar lebih menarik dan berkesan. Walau bagaimanapun penggunaan perisian atau bahan kursus fizik dalam pengajaran tidak dapat dilaksanakan berikutan kekurangan bahan itu sendiri di perimgkat kebangsaan. Sehubungan itu kajian ini mendedahkan peringkat-peringkat pembangunan bahan kursus. Berpandukan Model Reka Bentuk Pemprototaip Pantas Tripp dan Bichelmeyer (1990), proses pembangunan sesuatu bahan kursus telah dikenal pasti melaui peringkat-peringkat pebangunan itu sendiri dan hasil yamg diperolehu adalah berupa pengetahuan terhadap proses yang dilalui. Dalam pembangunan sesuatu bahan kursus, keperluan kandungan dan objektif ditentukan, diikuti peringkat mereka bentuk. Beberapa reka bentuk cadangan telah diutarakan iaitu reka bentuk untuk navigasi utama bahan kursus dan unit-unit lain dalam pengajaran fizik termasuk penerangan linear bermultimedia, penerengan bermultimedia interaktif, amali maya, demonstrasi, permainan, soalan latihan atau ujian dan latih tubi. Peringkat seterusnya ialah pengarangan yang dilakukan menggunakan perisian pengarangan Macromedia Authorware 4 di samping perisian sokongan lain digunakan untuk menghasilakan komponen-komponen multimedia iaitu komponen teks, audio, grafik, animasi dan video. Topik Fizik Terma iaiu di bawah tajuk Haba mata pelajaran Fizik Tingkatan Empat, digunakan sebagai isi pelajaran bahan kursus. Bahan kursus yang terhasil seterusnya dlnilai daripada perspektif pelajar untuk bahagian persembahan bahan kursus, kandungn isi pelajaran dan soalan dibina di dalam bahan kursus. Ujian rintis dijalankan kepada 30 orang pelajar tingkatan empat. Tiga bahagian utama dinilai iaitu item untuk bahagian persembahan, isi pelajaran dan soalan terbina menunjukkan tahap prestasi komponen-komponen yang terkandung di dalamnya adalah tinggi iaitu lebih daripada 60% menyatakan secara positif. Walau bagaimanapun 63% menyatakan komponen bunyi/narasi adalah tidak mencukupi. Secara umumnya hasil ujian memang menunjukkan pelajar mempunyai persepsi yang positif terhadap bahan kursus.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Ab. Jalil, Habibah
author_facet Ab. Jalil, Habibah
author_sort Ab. Jalil, Habibah
title Pembangunan Bahan Kursus Multimedia Fizik Terma Menggunakan Authorware
title_short Pembangunan Bahan Kursus Multimedia Fizik Terma Menggunakan Authorware
title_full Pembangunan Bahan Kursus Multimedia Fizik Terma Menggunakan Authorware
title_fullStr Pembangunan Bahan Kursus Multimedia Fizik Terma Menggunakan Authorware
title_full_unstemmed Pembangunan Bahan Kursus Multimedia Fizik Terma Menggunakan Authorware
title_sort pembangunan bahan kursus multimedia fizik terma menggunakan authorware
granting_institution Universiti Putra Malaysia
granting_department Faculty of Science and Environmental Studies
publishDate 2001
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9194/1/FSAS_2001_4_IR.pdf
_version_ 1794018798981873664