Medan makna dalam slogan ‘Malaysia baharu’

Kajian tentang kumpulan leksikal yang membentuk medan makna dalam slogan ‘MalaysiaBaharu’ belum dikaji secara ilmiah dan meluas dalam kalangan sarjana tempatan.Justeru kajian ini menyenaraikan dua objektif. Objektif yang pertama adalah untuk mengenal pasti leksikal-leksikal yang membentuk medan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Saleh, Mohammad Habibi
Format: Thesis
Language:English
Published: 2022
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/99451/1/FBMK%202022%2015%20UPMIR.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-upm-ir.99451
record_format uketd_dc
spelling my-upm-ir.994512023-04-11T00:55:46Z Medan makna dalam slogan ‘Malaysia baharu’ 2022-04 Saleh, Mohammad Habibi Kajian tentang kumpulan leksikal yang membentuk medan makna dalam slogan ‘MalaysiaBaharu’ belum dikaji secara ilmiah dan meluas dalam kalangan sarjana tempatan.Justeru kajian ini menyenaraikan dua objektif. Objektif yang pertama adalah untuk mengenal pasti leksikal-leksikal yang membentuk medan makna berdasarkan empat kata fokus terpilih dalam slogan ‘Malaysia Baharu’ dan, kedua untuk menganalisis leksikal sinonim, antonim dan hiponim yang memperlihatkan hubungan paradigmatik dalam slogan ‘Malaysia Baharu’ menggunakan teori medan semantik Trier (1931). Kajian ini menggunakan kaedah analisis teks. Bahan kajian adalah terdiri daripada empat kata fokus terpilih daripada Perspektif Fokus ‘Malaysia Baharu’ dan 7 laporan akhbar yang berkaitan dengan slogan ‘Malaysia Baharu’, iaitu Kata Fokus 2 Memperhebatkan Pembanterasan Rasuah, Kata Fokus 3 Kebebasan Media, Kata Fokus 4 Mesra Perniagaan, dan Kata Fokus 6 Kedaulatan Undang-undang. Di samping itu, pengkaji juga menggunakan sebanyak 51 laporan akhbar yang berkaitan dengan empat kata fokus terpilih, iaitu 17 laporan akhbar berkaitan Memperhebatkan Pembanterasan Rasuah, l4 laporan akhbar berkaitan Kebebasan Media, 11 laporan akhbar berkaitan Mesra Perniagaan, dan 9 laporan akhbar berkaitan Kedaulatan undang-undang sebagai bahan kajian menggunakan teknik persampelan bertujuan. Data kajian yang dianalisis menggunakan teori medan semantik Trier (1931) adalah leksikal-leksikal sinonim, antonim dan hiponim yang terdapat dalam 51 laporan akhbar yang berkaitan dengan empat kata fokus terpilih sahaja. Penganalisisan data adalah secara deskriptif. Dapatan kajian mendapati daripada 51 laporan akhbar yang dikaji berkaitan empat kata fokus terpilih dalam slogan ‘Malaysia Baharu, didapati sebanyak 68 (33%) adalah leksikal sinonim, 76 (37%) leksikal antonim dan 60 (30%) leksikal hiponim yang membentuk medan makna dalam slogan ‘Malaysia Baharu’ melalui hubungan paradigmatik. Selain itu, kajian juga mendapati dalam slogan ‘Malaysia Baharu’, leksikal sinonim didapati palingbanyak terdapat dalam Kata Fokus 2 Memperhebat Pembanterasan Rasuah, iaitu sebanyak 25 (37%). Leksikal antonim pula didapati paling banyak dalam Kata Fokus 3 Kebebasan Media, iaitu sebanyak 38 (50%), manakala leksikal hiponim didapati paling banyak dalam Kata Fokus 3 Kebebasan Media, iaitu sebanyak 21 (35%). Kesimpulannya, dengan menggunakan teori medan makna J. Trier (1931), makna setiap leksikal sinonim, antonim dan hiponim bagi empat kata fokus terpilih dalam slogan ‘Malaysia Baharu’ telah dapat dianalisis dan dipersembahan dalam bentuk medan makna. English language - Semantics 2022-04 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/99451/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/99451/1/FBMK%202022%2015%20UPMIR.pdf text en public masters Universiti Putra Malaysia English language - Semantics Zainon Hamzah, Zaitul Azma
institution Universiti Putra Malaysia
collection PSAS Institutional Repository
language English
advisor Zainon Hamzah, Zaitul Azma
topic English language - Semantics


spellingShingle English language - Semantics


Saleh, Mohammad Habibi
Medan makna dalam slogan ‘Malaysia baharu’
description Kajian tentang kumpulan leksikal yang membentuk medan makna dalam slogan ‘MalaysiaBaharu’ belum dikaji secara ilmiah dan meluas dalam kalangan sarjana tempatan.Justeru kajian ini menyenaraikan dua objektif. Objektif yang pertama adalah untuk mengenal pasti leksikal-leksikal yang membentuk medan makna berdasarkan empat kata fokus terpilih dalam slogan ‘Malaysia Baharu’ dan, kedua untuk menganalisis leksikal sinonim, antonim dan hiponim yang memperlihatkan hubungan paradigmatik dalam slogan ‘Malaysia Baharu’ menggunakan teori medan semantik Trier (1931). Kajian ini menggunakan kaedah analisis teks. Bahan kajian adalah terdiri daripada empat kata fokus terpilih daripada Perspektif Fokus ‘Malaysia Baharu’ dan 7 laporan akhbar yang berkaitan dengan slogan ‘Malaysia Baharu’, iaitu Kata Fokus 2 Memperhebatkan Pembanterasan Rasuah, Kata Fokus 3 Kebebasan Media, Kata Fokus 4 Mesra Perniagaan, dan Kata Fokus 6 Kedaulatan Undang-undang. Di samping itu, pengkaji juga menggunakan sebanyak 51 laporan akhbar yang berkaitan dengan empat kata fokus terpilih, iaitu 17 laporan akhbar berkaitan Memperhebatkan Pembanterasan Rasuah, l4 laporan akhbar berkaitan Kebebasan Media, 11 laporan akhbar berkaitan Mesra Perniagaan, dan 9 laporan akhbar berkaitan Kedaulatan undang-undang sebagai bahan kajian menggunakan teknik persampelan bertujuan. Data kajian yang dianalisis menggunakan teori medan semantik Trier (1931) adalah leksikal-leksikal sinonim, antonim dan hiponim yang terdapat dalam 51 laporan akhbar yang berkaitan dengan empat kata fokus terpilih sahaja. Penganalisisan data adalah secara deskriptif. Dapatan kajian mendapati daripada 51 laporan akhbar yang dikaji berkaitan empat kata fokus terpilih dalam slogan ‘Malaysia Baharu, didapati sebanyak 68 (33%) adalah leksikal sinonim, 76 (37%) leksikal antonim dan 60 (30%) leksikal hiponim yang membentuk medan makna dalam slogan ‘Malaysia Baharu’ melalui hubungan paradigmatik. Selain itu, kajian juga mendapati dalam slogan ‘Malaysia Baharu’, leksikal sinonim didapati palingbanyak terdapat dalam Kata Fokus 2 Memperhebat Pembanterasan Rasuah, iaitu sebanyak 25 (37%). Leksikal antonim pula didapati paling banyak dalam Kata Fokus 3 Kebebasan Media, iaitu sebanyak 38 (50%), manakala leksikal hiponim didapati paling banyak dalam Kata Fokus 3 Kebebasan Media, iaitu sebanyak 21 (35%). Kesimpulannya, dengan menggunakan teori medan makna J. Trier (1931), makna setiap leksikal sinonim, antonim dan hiponim bagi empat kata fokus terpilih dalam slogan ‘Malaysia Baharu’ telah dapat dianalisis dan dipersembahan dalam bentuk medan makna.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Saleh, Mohammad Habibi
author_facet Saleh, Mohammad Habibi
author_sort Saleh, Mohammad Habibi
title Medan makna dalam slogan ‘Malaysia baharu’
title_short Medan makna dalam slogan ‘Malaysia baharu’
title_full Medan makna dalam slogan ‘Malaysia baharu’
title_fullStr Medan makna dalam slogan ‘Malaysia baharu’
title_full_unstemmed Medan makna dalam slogan ‘Malaysia baharu’
title_sort medan makna dalam slogan ‘malaysia baharu’
granting_institution Universiti Putra Malaysia
publishDate 2022
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/99451/1/FBMK%202022%2015%20UPMIR.pdf
_version_ 1776100335876571136