Determinants Of Success Of Food Restaurant Franchising

Kajian ini telah dilaksanakan dengan tujuan untuk meninjau perhubungan antara tujuh faktor yang menentukan kejayaan francais dengan pencapaian restoran. Antara tujuh faktor yang dimaksudkan ialah latar belakang francaisi atau pengurus, sokongan keluarga, ketegasan syarat dalam perjanjian, perhubu...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ooi, Ah Yook
Format: Thesis
Language:English
Published: 2002
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/31128/1/OOI_AH_YOOK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini telah dilaksanakan dengan tujuan untuk meninjau perhubungan antara tujuh faktor yang menentukan kejayaan francais dengan pencapaian restoran. Antara tujuh faktor yang dimaksudkan ialah latar belakang francaisi atau pengurus, sokongan keluarga, ketegasan syarat dalam perjanjian, perhubungan and komunikasi, lokasi, strategi pemasaran, aduan tentang makanan dan perkhidmatan yang diterima oleh pelanggan. Data ini telah dikutip menerusi soal selidik. Sebanyak 160 soal selidik telah diedarkan di sekitar pasaraya, bahagian utara dan tengah Semenanjung Malaysia; sebahagian menerusi pos dan media elektronik. Daripada itu, hanya 71 telah dikembalikan. The principal aim of this study is to investigate the relationship between seven broad variables or factors that determine the success of food restaurant franchisees, namely franchisee' s or plant manager' s background, family support, strictness of terms and conditions, relationship and communications, outlet location, marketing strategy and complaints on food and services. Data was collected by means of questionnaire survey. A total of 160 questionnaires were distributed personally to major shopping complexes in Northern and Middle parts of Peninsular Malaysia; some were distributed through the post and electronic media. From these, 71 were collected back.