Kesan Penggunaan Pangkalan Data Gis Atas Talian Secara Induktif Bersama Perancahan Rakan Sebaya Terhadap Taakulan Saintifik, Motivasi Dan Penglibatan Pelajar Dalam Geografi Tingkatan Empat

Tujuan kajian ini ialah mengkaji kesan-kesan penggunaan pelbagai pangkalan data GIS atas talian secara induktif bersama perancahan rakan sebaya terhadap kemahiran-kemahiran taakulan Empirical-Inductive (EI) dan Hypothetico-Deductive (HD), motivasi, dan penglibatan pembelajaran konstruktivis pelajar...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Hamid, Hamizul
Format: Thesis
Language:English
Published: 2015
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/32025/1/HAMIZUL_BINTI_HAMID_24%28NN%29.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Tujuan kajian ini ialah mengkaji kesan-kesan penggunaan pelbagai pangkalan data GIS atas talian secara induktif bersama perancahan rakan sebaya terhadap kemahiran-kemahiran taakulan Empirical-Inductive (EI) dan Hypothetico-Deductive (HD), motivasi, dan penglibatan pembelajaran konstruktivis pelajar dalam kalangan pelajar Tingkatan Empat dalam subjek Geografi. Kajian ini menggunakan rekabentuk faktorial kuasi-eksperimen 2 x 2 dengan ujian pasca. Faktor pertama ialah kaedah pengajaran iaitu penggunaan pelbagai pangkalan data GIS atas talian secara induktif dengan Kaedah Perancahan Rakan Sebaya (KPRS) dan Kaedah Individu (KI), manakala faktor kedua ialah pembolehubah moderator iaitu jantina. Pembolehubah bersandar kajian ini ialah pemikiran saintifik dalam konteks geografi dalam bentuk kemahiran-kemahiran taakulan Empirical-Inductive (EI) dan Hypothetico-Deductive (HD) yang diukur menggunakan Ujian Taakulan Saintifik Geografi (UTSG) yang dibina oleh penyelidik, motivasi menggunakan kaedah pengajaran yang diukur menggunakan Instructional Materials Motivation Survey (Keller, 1986), dan penglibatan pelajar yang diukur menggunakan Constructivist Learning Environment Survey (CLES). The purpose of this study was to investigate the effects of an inductive learning method with peer scaffolding employing online GIS databases on Empirical-Inductive (EI) and Hypothetico-Deductive (HD) reasoning skills, learning motivation, and constructivist learning engagement in Geography among Form Four students. The study employed the quasi-experimental 2 x 2 factorial design with post-test only. The first factor was the teaching method which comprised the inductive use of online GIS databases with and without peer scaffolding, while the second factor was the moderator variable which was gender. The dependent variables were scientific thinking in the form of Empirical-Inductive and Hypothetico-Deductive reasoning in the context of Geography as measured using the Scientific Reasoning Test in Geography that was developed by the researcher, student motivation in using the methood as measured by Keller’s (1986) Instructional Materials Motivation Survey (IMMS), and student engagement in learning as measured by the Constructivist Learning Environment Survey (CLES).