Kesan Kesejahteraan, Sokongan Organisasi Dan Kepimpinan Pengagihan Instruksional Terhadap Sikap Optimistik Akademik Guru Dan Kesedaran Organisasi Sekolah

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kesan kepimpinan pengagihan instruksional pengetua terhadap sikap optimistik akademik guru dan kesedaran organisasi sekolah serta mengkaji kesan kesejahteraan organisasi sekolah sebagai mediator dan tanggapan sokongan organisasi sebagai moderator dalam hubungan an...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ying , Yen Yen
Format: Thesis
Language:English
Published: 2016
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/32343/1/YING_YEN_YEN_24%28NN%29.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-usm-ep.32343
record_format uketd_dc
spelling my-usm-ep.323432019-04-12T05:25:19Z Kesan Kesejahteraan, Sokongan Organisasi Dan Kepimpinan Pengagihan Instruksional Terhadap Sikap Optimistik Akademik Guru Dan Kesedaran Organisasi Sekolah 2016-07 Ying , Yen Yen L7-991 Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kesan kepimpinan pengagihan instruksional pengetua terhadap sikap optimistik akademik guru dan kesedaran organisasi sekolah serta mengkaji kesan kesejahteraan organisasi sekolah sebagai mediator dan tanggapan sokongan organisasi sebagai moderator dalam hubungan antara variabel tersebut. Kajian ini juga bertujuan mengenal pasti tahap antara variabel kajian. Data bagi kajian keratan rentas ini dikutip daripada 1043 orang guru dari 210 buah sekolah menengah biasa di negeri Perak, Pulau Pinang, Kedah dan Perlis menggunakan teknik persampelan secara rawak berstrata berkadaran. Data diperoleh melalui soal selidik dwibahasa yang terbahagi kepada enam bahagian iaitu demografi responden, sikap optimistik akademik guru, kesedaran organisasi sekolah, kepimpinan pengagihan instruksional, kesejahteraan organisasi sekolah dan tanggapan sokongan organisasi. Data yang dikutip dianalisis berdasarkan unit analisis sekolah dan menggunakan perisian SPSS versi 18.0. Pengujian hipotesis dilakukan dengan prosedur regresi linear, regresi berganda dan regresi berganda berhierarki. The purpose of this research was to investigate the effects of distributed instructional leadership of the school principals on teachers’ academic optimism and school mindfulness as well as to examine the role of organizational health as mediator and the role of perceived organizational support as moderator in the relationship between the variables. The research was carried out to identify the level of the variables. The data for this cross-sectional research was collected from 1043 teachers from 210 ordinary secondary schools in Perak, Penang, Kedah and Perlis by applying proportionate stratified random sampling method. The data was collected using a set of bilingual questionnaires comprises demographic charateristics, teachers’ academic optimism, school mindfulness, distributed instructional leadership, organizational health and perceived organizational support. The collected data were analyzed by using school as unit of analysis and SPSS version 18.0 was utilized to analyze the collected data. The hypothesis was tested using linear regression, multiple regression and multiple hierarchical regression. 2016-07 Thesis http://eprints.usm.my/32343/ http://eprints.usm.my/32343/1/YING_YEN_YEN_24%28NN%29.pdf application/pdf en public phd doctoral Universiti Sains Malaysia Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan (School of Educational Studies)
institution Universiti Sains Malaysia
collection USM Institutional Repository
language English
topic L7-991 Education (General)
spellingShingle L7-991 Education (General)
Ying , Yen Yen
Kesan Kesejahteraan, Sokongan Organisasi Dan Kepimpinan Pengagihan Instruksional Terhadap Sikap Optimistik Akademik Guru Dan Kesedaran Organisasi Sekolah
description Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kesan kepimpinan pengagihan instruksional pengetua terhadap sikap optimistik akademik guru dan kesedaran organisasi sekolah serta mengkaji kesan kesejahteraan organisasi sekolah sebagai mediator dan tanggapan sokongan organisasi sebagai moderator dalam hubungan antara variabel tersebut. Kajian ini juga bertujuan mengenal pasti tahap antara variabel kajian. Data bagi kajian keratan rentas ini dikutip daripada 1043 orang guru dari 210 buah sekolah menengah biasa di negeri Perak, Pulau Pinang, Kedah dan Perlis menggunakan teknik persampelan secara rawak berstrata berkadaran. Data diperoleh melalui soal selidik dwibahasa yang terbahagi kepada enam bahagian iaitu demografi responden, sikap optimistik akademik guru, kesedaran organisasi sekolah, kepimpinan pengagihan instruksional, kesejahteraan organisasi sekolah dan tanggapan sokongan organisasi. Data yang dikutip dianalisis berdasarkan unit analisis sekolah dan menggunakan perisian SPSS versi 18.0. Pengujian hipotesis dilakukan dengan prosedur regresi linear, regresi berganda dan regresi berganda berhierarki. The purpose of this research was to investigate the effects of distributed instructional leadership of the school principals on teachers’ academic optimism and school mindfulness as well as to examine the role of organizational health as mediator and the role of perceived organizational support as moderator in the relationship between the variables. The research was carried out to identify the level of the variables. The data for this cross-sectional research was collected from 1043 teachers from 210 ordinary secondary schools in Perak, Penang, Kedah and Perlis by applying proportionate stratified random sampling method. The data was collected using a set of bilingual questionnaires comprises demographic charateristics, teachers’ academic optimism, school mindfulness, distributed instructional leadership, organizational health and perceived organizational support. The collected data were analyzed by using school as unit of analysis and SPSS version 18.0 was utilized to analyze the collected data. The hypothesis was tested using linear regression, multiple regression and multiple hierarchical regression.
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Ying , Yen Yen
author_facet Ying , Yen Yen
author_sort Ying , Yen Yen
title Kesan Kesejahteraan, Sokongan Organisasi Dan Kepimpinan Pengagihan Instruksional Terhadap Sikap Optimistik Akademik Guru Dan Kesedaran Organisasi Sekolah
title_short Kesan Kesejahteraan, Sokongan Organisasi Dan Kepimpinan Pengagihan Instruksional Terhadap Sikap Optimistik Akademik Guru Dan Kesedaran Organisasi Sekolah
title_full Kesan Kesejahteraan, Sokongan Organisasi Dan Kepimpinan Pengagihan Instruksional Terhadap Sikap Optimistik Akademik Guru Dan Kesedaran Organisasi Sekolah
title_fullStr Kesan Kesejahteraan, Sokongan Organisasi Dan Kepimpinan Pengagihan Instruksional Terhadap Sikap Optimistik Akademik Guru Dan Kesedaran Organisasi Sekolah
title_full_unstemmed Kesan Kesejahteraan, Sokongan Organisasi Dan Kepimpinan Pengagihan Instruksional Terhadap Sikap Optimistik Akademik Guru Dan Kesedaran Organisasi Sekolah
title_sort kesan kesejahteraan, sokongan organisasi dan kepimpinan pengagihan instruksional terhadap sikap optimistik akademik guru dan kesedaran organisasi sekolah
granting_institution Universiti Sains Malaysia
granting_department Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan (School of Educational Studies)
publishDate 2016
url http://eprints.usm.my/32343/1/YING_YEN_YEN_24%28NN%29.pdf
_version_ 1747820567708303360