Persepsi guru terhadap reka bentuk persekitaran fizikal bilik darjah : kajian ke atas sekolah-sekolah menengah daerah Baling

Reka bentuk persekitaran fizikal bilik darjah memainkan peranan dalam mewujudkan suasana serta motivasi pengajaran dan pembelajaran yang sihat seperti mana yang dibincangkan di dalam kajian-kajian Srivastava (1991), Ibrahim (1,997), Siti Junaidah (1999), Siti Aishah (1999), Lindgran (2000), Rohainia...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mustafa, Muriza
Format: Thesis
Language:English
Published: 2006
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/35687/1/MURIZA_BINTI_MUSTAFA_%28KHK%29_%28NN24%29.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-usm-ep.35687
record_format uketd_dc
spelling my-usm-ep.356872017-07-19T04:52:07Z Persepsi guru terhadap reka bentuk persekitaran fizikal bilik darjah : kajian ke atas sekolah-sekolah menengah daerah Baling 2006-04 Mustafa, Muriza TH1-9745 Building construction Reka bentuk persekitaran fizikal bilik darjah memainkan peranan dalam mewujudkan suasana serta motivasi pengajaran dan pembelajaran yang sihat seperti mana yang dibincangkan di dalam kajian-kajian Srivastava (1991), Ibrahim (1,997), Siti Junaidah (1999), Siti Aishah (1999), Lindgran (2000), Rohainiah (2003) dan Zaharuddin (2003). Kajian ini dijalankan untuk menentukan persepsi guru terhadap reka bentuk persekitaran fizikal bilik darjah. Di samping itu, kajian juga bertujuan untuk mengenal pasti tahap kesedaran guru terhadap kepentingan reka bentuk persekitaran fizikal bilik darjah. Data-data diperolehi dengan menggunakan instrumen soal selidik, pemerhatian dan temu ramah. Kajian ini melibatkan 400 orang guru dari 13 buah sekolah menengah dalam daerah Baling. Kajian ini penting dalam memastikan reka bentuk bilik darjah memenuhi saiz, susun atur, suhu, ventilasi, cahaya, silau, bunyi, akustik, kemasan, perabot, peralatan dan keperluan teknologi. The physical environment of classroom design plays an important role to enhance a motivated teaching and learning situation, as discussed in, Srivastava (1991), Ibrahim (1997), Siti Junaidah (1999), Siti Aishah (1999), Lindgran (2000), Rohainiah (2003) and Zaharuddin (2003). This study aimed to evaluate teachers' perception towards physical environment of classroom design. Besides that, this study also aimed to assess the teachers' awareness towards the physical environment of classroom design. In this particular study, the data are gathered from surveys, observations and selected interviews taken from 400 teachers from 13 secondary schools situated in the district of Baling. The important of this study is to determine whether the design adheres to the requirement of size, layout, temperature, ventilation, illumination, glare, noise level, acoustic, finishes, furnishings, provision of equipment and technology in classrooms. 2006-04 Thesis http://eprints.usm.my/35687/ http://eprints.usm.my/35687/1/MURIZA_BINTI_MUSTAFA_%28KHK%29_%28NN24%29.pdf application/pdf en public masters Universiti Sains Malaysia Pusat Pengajian Perumahan, Bangunan & Perancangan (School of Housing, Building & Planning)
institution Universiti Sains Malaysia
collection USM Institutional Repository
language English
topic TH1-9745 Building construction
spellingShingle TH1-9745 Building construction
Mustafa, Muriza
Persepsi guru terhadap reka bentuk persekitaran fizikal bilik darjah : kajian ke atas sekolah-sekolah menengah daerah Baling
description Reka bentuk persekitaran fizikal bilik darjah memainkan peranan dalam mewujudkan suasana serta motivasi pengajaran dan pembelajaran yang sihat seperti mana yang dibincangkan di dalam kajian-kajian Srivastava (1991), Ibrahim (1,997), Siti Junaidah (1999), Siti Aishah (1999), Lindgran (2000), Rohainiah (2003) dan Zaharuddin (2003). Kajian ini dijalankan untuk menentukan persepsi guru terhadap reka bentuk persekitaran fizikal bilik darjah. Di samping itu, kajian juga bertujuan untuk mengenal pasti tahap kesedaran guru terhadap kepentingan reka bentuk persekitaran fizikal bilik darjah. Data-data diperolehi dengan menggunakan instrumen soal selidik, pemerhatian dan temu ramah. Kajian ini melibatkan 400 orang guru dari 13 buah sekolah menengah dalam daerah Baling. Kajian ini penting dalam memastikan reka bentuk bilik darjah memenuhi saiz, susun atur, suhu, ventilasi, cahaya, silau, bunyi, akustik, kemasan, perabot, peralatan dan keperluan teknologi. The physical environment of classroom design plays an important role to enhance a motivated teaching and learning situation, as discussed in, Srivastava (1991), Ibrahim (1997), Siti Junaidah (1999), Siti Aishah (1999), Lindgran (2000), Rohainiah (2003) and Zaharuddin (2003). This study aimed to evaluate teachers' perception towards physical environment of classroom design. Besides that, this study also aimed to assess the teachers' awareness towards the physical environment of classroom design. In this particular study, the data are gathered from surveys, observations and selected interviews taken from 400 teachers from 13 secondary schools situated in the district of Baling. The important of this study is to determine whether the design adheres to the requirement of size, layout, temperature, ventilation, illumination, glare, noise level, acoustic, finishes, furnishings, provision of equipment and technology in classrooms.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Mustafa, Muriza
author_facet Mustafa, Muriza
author_sort Mustafa, Muriza
title Persepsi guru terhadap reka bentuk persekitaran fizikal bilik darjah : kajian ke atas sekolah-sekolah menengah daerah Baling
title_short Persepsi guru terhadap reka bentuk persekitaran fizikal bilik darjah : kajian ke atas sekolah-sekolah menengah daerah Baling
title_full Persepsi guru terhadap reka bentuk persekitaran fizikal bilik darjah : kajian ke atas sekolah-sekolah menengah daerah Baling
title_fullStr Persepsi guru terhadap reka bentuk persekitaran fizikal bilik darjah : kajian ke atas sekolah-sekolah menengah daerah Baling
title_full_unstemmed Persepsi guru terhadap reka bentuk persekitaran fizikal bilik darjah : kajian ke atas sekolah-sekolah menengah daerah Baling
title_sort persepsi guru terhadap reka bentuk persekitaran fizikal bilik darjah : kajian ke atas sekolah-sekolah menengah daerah baling
granting_institution Universiti Sains Malaysia
granting_department Pusat Pengajian Perumahan, Bangunan & Perancangan (School of Housing, Building & Planning)
publishDate 2006
url http://eprints.usm.my/35687/1/MURIZA_BINTI_MUSTAFA_%28KHK%29_%28NN24%29.pdf
_version_ 1747820602214842368