Hubungan Kehadiran Transaksi Dengan Pembelajaran Pelajar Dalam Sistem Pjj
Penyelidikan ini bertujuan untuk mengkaji hubungan antara Kehadiran Transaksi (KT) dengan pembelajaran pelajar. KT merujuk kepada darjah di mana seseorang pelajar jarak jauh merasa ketersediaan dan kewujudan hubungan dengan orang yang berada dalam persekitaran pembelajaran (Shin, 2003). Tiga dimensi...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2009
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/41261/1/Cheow_Jack_Shiung_%40_Tony.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-usm-ep.41261 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-usm-ep.412612019-04-12T05:26:59Z Hubungan Kehadiran Transaksi Dengan Pembelajaran Pelajar Dalam Sistem Pjj 2009-11 Cheow, Jack Shiung @ Tony LC5800-5808 Distance education. Penyelidikan ini bertujuan untuk mengkaji hubungan antara Kehadiran Transaksi (KT) dengan pembelajaran pelajar. KT merujuk kepada darjah di mana seseorang pelajar jarak jauh merasa ketersediaan dan kewujudan hubungan dengan orang yang berada dalam persekitaran pembelajaran (Shin, 2003). Tiga dimensi KT dalam kajian ini ialah KT pensyarah, KT rakan sekursus dan KT institusi manakala tiga dimensi pembelajaran pelajar ialah kepuasan pembelajaran, pencapaian pembelajaran dan pengekalan pembelajaran. Hubungan ini dijalankan dengan merujuk kepada faktor-faktor demografi pusat wilayah, jantina, rancangan pengajian dan kaum. Kerangka kajian yang dibentuk dan digunakan adalah berdasarkan kepada konsep KT Shin (2002a) dan model pembelajaran pelajar Gibson (1991). Penyelidikan ini berbentuk kuantitatif dan dijalankan terhadap 615 orang pelajar tahun dua di Pusat Pengajian Pendidikan Jarak Jauh (PPPJJ), USM yang berdaftar pada Sidang Akademik 2006/2007. The purpose of this study is to investigate the relationship between the Transactional Presence (TP) and student learning. The TP refers to the degree to which a distance student senses the availability of, and connectedness with, people in his/her education setting (Shin, 2003). The TP consists of three dimensions namely lecturer TP, peer student TP and institutional TP. Student learning consists of three dimensions namely learning satisfaction, learning achievement and learning persistence. The relationship was studied based on demographic factors of regional centre, gender, academic programmes and ethnicity. The conceptual framework used in this study was based on TP concept of Shin (2002a) and student learning model of Gibson (1991). A quantitative approach was used and conducted on 615 second-year students of the School of Distance Education, Universiti Sains Malaysia enrolled in the 2006/2007 academic session. 2009-11 Thesis http://eprints.usm.my/41261/ http://eprints.usm.my/41261/1/Cheow_Jack_Shiung_%40_Tony.pdf application/pdf en public masters Universiti Sains Malaysia Pusat Pengajian Pendidikan Jarak Jauh |
institution |
Universiti Sains Malaysia |
collection |
USM Institutional Repository |
language |
English |
topic |
LC5800-5808 Distance education. |
spellingShingle |
LC5800-5808 Distance education. Cheow, Jack Shiung @ Tony Hubungan Kehadiran Transaksi Dengan Pembelajaran Pelajar Dalam Sistem Pjj |
description |
Penyelidikan ini bertujuan untuk mengkaji hubungan antara Kehadiran Transaksi (KT) dengan pembelajaran pelajar. KT merujuk kepada darjah di mana seseorang pelajar jarak jauh merasa ketersediaan dan kewujudan hubungan dengan orang yang berada dalam persekitaran pembelajaran (Shin, 2003). Tiga dimensi KT dalam kajian ini ialah KT pensyarah, KT rakan sekursus dan KT institusi manakala tiga dimensi pembelajaran pelajar ialah kepuasan pembelajaran, pencapaian pembelajaran dan pengekalan pembelajaran. Hubungan ini dijalankan dengan merujuk kepada faktor-faktor demografi pusat wilayah, jantina, rancangan pengajian dan kaum. Kerangka kajian yang dibentuk dan digunakan adalah berdasarkan kepada konsep KT Shin (2002a) dan model pembelajaran pelajar Gibson (1991). Penyelidikan ini berbentuk kuantitatif dan dijalankan terhadap 615 orang pelajar tahun dua di Pusat Pengajian Pendidikan Jarak Jauh (PPPJJ), USM yang berdaftar pada Sidang Akademik 2006/2007.
The purpose of this study is to investigate the relationship between the Transactional Presence (TP) and student learning. The TP refers to the degree to which a distance student senses the availability of, and connectedness with, people in his/her education setting (Shin, 2003). The TP consists of three dimensions namely lecturer TP, peer student TP and institutional TP. Student learning consists of three dimensions namely learning satisfaction, learning achievement and learning persistence. The relationship was studied based on demographic factors of regional centre, gender, academic programmes and ethnicity. The conceptual framework used in this study was based on TP concept of Shin (2002a) and student learning model of Gibson (1991). A quantitative approach was used and conducted on 615 second-year students of the School of Distance Education, Universiti Sains Malaysia enrolled in the 2006/2007 academic session.
|
format |
Thesis |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Cheow, Jack Shiung @ Tony |
author_facet |
Cheow, Jack Shiung @ Tony |
author_sort |
Cheow, Jack Shiung @ Tony |
title |
Hubungan Kehadiran Transaksi Dengan Pembelajaran Pelajar Dalam Sistem Pjj |
title_short |
Hubungan Kehadiran Transaksi Dengan Pembelajaran Pelajar Dalam Sistem Pjj |
title_full |
Hubungan Kehadiran Transaksi Dengan Pembelajaran Pelajar Dalam Sistem Pjj |
title_fullStr |
Hubungan Kehadiran Transaksi Dengan Pembelajaran Pelajar Dalam Sistem Pjj |
title_full_unstemmed |
Hubungan Kehadiran Transaksi Dengan Pembelajaran Pelajar Dalam Sistem Pjj |
title_sort |
hubungan kehadiran transaksi dengan pembelajaran pelajar dalam sistem pjj |
granting_institution |
Universiti Sains Malaysia |
granting_department |
Pusat Pengajian Pendidikan Jarak Jauh |
publishDate |
2009 |
url |
http://eprints.usm.my/41261/1/Cheow_Jack_Shiung_%40_Tony.pdf |
_version_ |
1747820897855602688 |